Cluj-Napoca rămâne, pentru al doilea an la rând, cel mai „business friendly” oraș din România

Cluj Napoca Emerging Europe sursa foto: Emerging Europe

Cluj-Napoca este, pentru al doilea an la rând, cel mai „business friendly” oraș românesc, potrivit clasamentului Emerging Europe Business Perception Index for 2022, datorită unor avantaje precum faptul că este un oraș inteligent și mulțumită sprijinului puternic al autorităților locale.

  • Un oraș „business friendly” este un oraş „prietenos” din punct de vedere economic, propice creării şi dezvoltării afacerilor. De obicei, aceste orașe sunt reprezentate de capitalele țărilor, dar, surprinzător, în acest an, multe orașe din provincie au intrat în top.

Orașul polonez Łódź este din nou câștigătorul clasamentului „business friendly”, și în acest an, pentru al doilea an la rând, fiind anul trecut primul oraș non-capitală care ajungea în top, la trei ani de când exista acest clasament. Anul precedent, topul a fost condus de Varșovia (în 2019) și de Budapesta (în 2020).

Cu aproape 700.000 de locuitori, Łódź este al treilea cel mai mare oraș din Polonia. Înconjurat de o rețea amplă de autostrăzi și drumuri expres, orașul a devenit un hub logistic și de transporturi. Este, de asemenea, un mare centru educațional și științific și casa unei școli de film recunoscute la nivel internațional. Cu toate aceste atuuri, Łódź atrage companii din industria creativă, dar și companii din outsourcing și cercetare și dezvoltare.

Top 10 mai conține un oraș care nu este capitală – orașul românesc Cluj-Napoca. Acesta a scăzut pe locul 9 în clasament, de la locul 8 anul trecut, după ce a ieșit câștigător la categoria „smart city”. La această categorie, respondenții au fost rugați să aleagă cinci orașe care au introdus politici și soluții care îmbunătățesc sustenabilitatea și viața în oraș pe câteva fronturi-cheie: mobilitate și infrastructură; conectivitate și digitalizare; educație și muncă; guvernanță; piața imobiliară și mediu. Orașul care a ieșit primul la aceste categorii a fost Cluj-Napoca, urmat de Tallinn și de Sofia, care anul trecut aveau o ordine inversă.

De asemenea, Cluj-Napoca este cunoscut pentru un sprijin puternic al autorităților locale în materie de business, fiind pe locul 4 în clasament, același ca anul trecut. Aici în top se regăsesc Poznań, Łódź și Kiev.

În schimb, Cluj-Napoca nu se mai regăsește în top 10 la categoria „brand” al orașului, deși anul trecut ocupa ultimul loc în acest clasament, la egalitate cu București. În schimb, Capitala a urcat pe locul 7 la această categorie. Topul în materie de brand este condus de Budapesta, Cracovia și Tallinn.

Capitala României, București, se află pe locul 10 în topul orașelor „business friendly”, același loc ocupat și anul trecut, dar acum fiind la egalitate cu Belgrad și Tallin. Bucureștiul stă bine la capitolul „potențial economic”, aflându-se pe locul 5 în clasament, în scădere de la locul 4 anul trecut, după orașe ca Belgrad, Kiev, Debrecen și Łódź. Aici, topul este condus de Belgrad, Kiev și Debrecen,

Totodată, la categoria „bazin de talente”, Capitala ocupă locul 2 în clasament, în urcare de la locul 3 anul trecut. Topul este condus de Kiev, București și Belgrad.

Niciunul dintre orașele românești nu a intrat în top la categoria „infrastructură și conectivitate”. Aici, topul este condus de Varșovia, Praga, Wrocław, Budapesta și Łódź.

Nici la categoria „climat de business” nu se regăsește vreun oraș românesc, topul fiind condus de Łódź, Tbilisi și Vilnius.

Totodată, orașele românești nu sunt în top nici după criteriul „calitatea vieții”, el fiind condus aici de Praga, Ljubljana, Budapesta, Belgrad și Poznań.

sursa foto: Emerging Europe

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *