CNAIR a semnat 48 de contracte de finanțare cu fonduri europene, de 24 miliarde de lei în 2022

bani, finante, lei, financiar, deficit Sursa foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat în 2022 un număr de 48 contracte finanţate din fonduri europene, în valoare de 24 miliarde lei fără TVA, cu 2,07 miliarde lei mai mult (plus 9%) decât în perioada 2017 – 2021, potrivit unui comunicat de presă al instituției.

În 2022, au fost lansate 15 proiecte privind proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru construcţia a 550 km de drumuri de mare viteză, a căror valoare estimată este de peste 41,1 miliarde lei fără TVA.

Este vorba despre Autostrada Lugoj -Deva (A1), Lot 2, Secţiunea E şi finalizare Secţiunea D; Autostrada Târgu Mureş- Târgu Neamţ, Secţiunea III Leghin – Târgu Neamţ; Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ, Secţiunea I Târgu Mureş – Miercurea Nirajului şi legatură la Autostrada A3; Subsecţiunea 3C1: Suplacu de Barcău – Chiribiş- relicitare; Subsecţiunea 3C2 Chiribiş – Biharia; Autostrada Sibiu – Făgăraş, Tronsonul 1: Boiţa (Autostrada Sibiu-Piteşti) şi Avrig-Mârşa (DJ105G); Autostrada Sibiu – Făgăraş, Tronsonul 2: Avrig – Mârşa (DJ105G) – Arpaşu de Jos (DN1); Autostrada Sibiu – Făgăraş Tronsonul: 3 Arpaşu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B); Autostrada Sibiu – Făgăraş , Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus ( DJ 105B) – Municipiul Făgăraş şi Drum de legatură cu DN1; Autostrada Focşani – Bacău Lot 1 Focşani – Domneşti Târg, Lot 2 Domneşti Târg – Răcăciuni, Lot 3 Răcăciuni – Bacău; Autostrada Bacău – Paşcani Lot 1 Bacău (Săuceşti) – Trifeşti, Lot 2 Trifeşti – Gherăeşti, Lot 3 Mirceşti – Paşcani; Autostrada Buzău – Focşani Tronson 2 Vadu Paşii – Râmnicu Sărat, Tronson 3 Râmnicu Sărat – Mândreşti Munteni; Autostrada Buzău – Focşani Tronson 1 Buzău – Vadu Paşii, Tronson 4 Mândreşti Munteni – Focşani Nord; modernizare DN71 Bâldana – Târgovişte – Sinaia, Sector 2: Târgovişte – Sinaia drum la două benzi de circulaţie; modernizare DN71 Bâldana – Târgovişte – Sinaia, Sector 1: Bâldana – Târgovişte lărgire la 4 benzi de circulaţie.

De asemenea, anul acesta au fost lansate şi proiecte pentru elaborarea unor studii de fezabilitate necesare construcţiei a aproximativ 500 km de infrastructură rutieră modernă, valoarea acestora fiind de 205,1 milioane lei fără TVA.

Cele 27 de proiecte lansate anul acesta sunt destinate construcţiei în următorii ani a peste 1.000 de km de drumuri de mare viteză. Valoarea estimată a acestor proiecte depăşeşte 41 miliarde lei fără TVA, spune CNAIR.

Tot în acest an au început lucrările de construcţie a primelor 4 loturi din A7, au fost semnate contractele de execuţie a lucrărilor pe toate cele 3 loturi ale sectorului de autostradă Focşani – Bacău, iar în perioada imediat următoare se vor semna şi contractele pentru construcţia ultimelor două loturi de pe Buzău – Focşani.

Au fost semnate deja contractele pentru construcţia a 7 loturi, respectiv Dumbrava – Mizil (21 km), Mizil – Pietroasele (28,35 km), Buzău – Vadu Paşii (4,6 km), Mândreşti Munteni – Focşani Nord (10,94 km), Focşani – Domneşti Târg (35,60 km), Domneşti Târg – Răcăciuni (38,78 km), Răcăciuni – Bacău (21,52 km), iar pe 4 loturi a început deja construcţia: Dumbrava – Mizil, Mizil – Pietroasele, Buzău – Vadu Paşii şi Mândreşti Munteni – Focşani Nord.

„La finalul anului 2022, pe lângă şantierele deschise şi contractele semnate, avem desemnaţi câştigători pentru construcţia celor 320 km ai A7, ceea ce înseamnă că în 2023 vor fi deschise, în diverse stadii de execuţie, şantiere pe întreaga lungime a A7, Autostrada Moldovei”, subliniază reprezentanţii CNAIR.

Aceştia semnalează că un alt contract important deblocat şi semnat anul acesta este cel pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor lipsă de pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, fiind şanse ca în cursul anului 2023 să se ajungă în faza preliminară lucrărilor de execuţie.

„2022 a fost şi anul autostrăzii Sibiu – Piteşti prin faptul ca au fost semnate şi ultimele două contracte pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de construcţie a secţiunilor 2 (Boiţa – Cornetu – 31,33 km) şi 3 (Cornetu – Tigveni – 37,4 km), astfel încât, în prezent, sunt contracte semnate pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru toate cele 5 secţiuni ale acestei autostrăzi”, mai menţionează sursa citată.

De asemenea, în data de 15 decembrie 2022, s-au deschis circulaţiei primii 13,17 km ai primei autostrăzi care traversează Carpaţii, între Sibiu şi Boiţa.

Tot în acest an au fost puşi în trafic şi primii 39,85 km de drum expres din România, tronsonul 2 din DX Craiova – Piteşti.

La finalul lunii decembrie, au fost publicate în SICAP anunţurile de participare la licitaţiile pentru proiectarea şi execuţia primelor secţiuni ale A8, secţiunea I, Târgu Mureş – Miercurea Nirajului (24,4 km) şi secţiunea III, Leghin – Târgu Neamţ (29,9 km). Data limită pentru primirea ofertelor a fost stabilită în 27 februarie 2023 pentru secţiunea I şi în 28 februarie 2023 pentru secţiunea III.

În prezent sunt în diverse stadii de execuţie aproximativ 300 km de autostradă şi drum expres, spune CNAIR.

Sursa foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Comentarii

  1. Raman nesemnate:
    – un ciot pe A7,
    – celebra autostrada Campina-Sacele,
    – centura Comarnic, Azuga, Busteni.
    De fapt raman proiectele, multe si aiurea, pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru construcţia a mii de km de autostrada!
    Minunate vise!
    Romania viseaza!😮

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *