CNBC: Rafturi goale, deficit de benzină şi preţuri uriaşe ale energiei? Marea Britanie se îndreaptă spre „o iarnă dificilă”

coadă TIRuri Marea Britanie sursa Voluntari in Europa Foto: Voluntari în Europa

Marea Britania a intrat în incertitudine, o serie de probleme legate de benzină, electricitate şi alimente determinând avertismente că ţara va trece printr-o „iarnă cu adevărat dificilă”, transmite CNBC, citat de News.ro.

Un deficit semnificativ de şoferi de camioane a dus la o lipsă a livrărilor de carburant şi de bunuri.

În încercarea de a-i stimula pe oameni să se angajeze, unii angajatori ar fi oferit salarii de până la 70.000 de lire sterline (95.750 dolari) pe an, cu bonusuri de 2.000 de lire sterline.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Vorbind joi la ITV News, Paul Scully, ministrul pentru Întreprinderile Mici din Marea Britanie, a avertizat că „va fi o iarnă cu adevărat dificilă pentru oameni”.

„Ştim că aceasta va fi o provocare şi de aceea nu subestimăm situaţia în care ne găsim cu toţii”, a spus el.

Cu toate acestea, Scully a declarat vineri la Times Radio că „nu este nevoie ca oamenii să iasă şi să cumpere în panică”.

Purtătorul de cuvânt al prim-ministrului Boris Johnson a declarat la începutul acestei săptămâni că nu este o lipsă de combustibil în Marea Britanie, iar oamenii ar trebui să continue să cumpere benzină ca de obicei. El a descris, de asemenea, că lanţul de aprovizionare cu alimente din Marea Britanie este „extrem de rezistent”, dar a recunoscut că unele companii din industrie se confruntă cu dificultăţi şi a declarat că guvernul are întâlniri cu reprezentanţi ai sectorului.

Pe măsură ce aprovizionarea cu unele bunuri esenţiale a scăzut, au apărut informaţii despre rafturi goale şi cozi lungi de maşini la benzinării.

Într-un interviu acordat vineri BBC, secretarul pentru Transporturial Regatului Unit, Grant Shapps, a declarat că oamenii ar trebui să continue să cumpere benzină ca de obicei, adăugând că dacă va fi nevoie va fi adus personal militar pentru a conduce camioane, dacă acest lucru ar ajuta situaţia.

Gigantul petrolier BP a confirmat vineri că a închis temporar câteva benzinării ale sale din Marea Britanie din cauza lipsei de benzină fără plumb şi motorină.

„Acestea au fost cauzate de unele întârzieri în lanţul de aprovizionare, determinate de lipsa de şoferi din întreaga industrie în Marea Britanie şi există multe acţiuni întreprinse pentru a aborda problema”, a spus un purtător de cuvânt prin e-mail.

Un purtător de cuvânt al Esso, parte a grupuui Exxon Mobil, a declarat pentru CNBC că un număr mic de benzinării pe care le opera în Marea Britanie au fost afectate de lipsa de combustibil, dar că compania „lucrează îndeaproape cu toate părţile din reţeaua noastră de distribuţie pentru a optimiza aprovizionarea şi a minimiza orice inconvenient Clienţi.”

Într-un comunicat transmis prin e-mail, un purtător de cuvânt al Tesco, cel mai mare lanţ de supermarketuri din Marea Britanie şi un operator de 500 de benzinării, a anunţat vineri: „Avem o bună disponibilitate a combustibilului, livrările ajungând la benzinăriile noastre din Marea Britanie în fiecare zi”: Compania a înregistrat până acum doar întreruperi temporare ale activităţii la două benzinării proprii. Unele staţii sunt deţinute de alţi operatori, dar au un magazin Tesco la faţa locului.

Compania Sainsbury’s a declarat că în prezent nu se confruntă cu probleme cu alimentare cu combustibil, ci monitorizează situaţia.

Unele aprovizionări cu alimente din Marea Britanie au fost, de asemenea, afectate de întreruperi ale livrărilor. Dar, potrivit lui Ian Wright, director executiv al Federaţiei Regatului Unit pentru Alimente şi Băuturi, producătorii de alimente şi băuturi din ţară se confruntă cu „aceleaşi deficienţe grave de forţă de muncă ca şi cele observate în lanţul de aprovizionare cu alimente”.

„Avem nevoie de Guvern pentru a efectua urgent un sondaj complet asupra stării pieţelor ocupării forţei de muncă pentru a înţelege cele mai presante probleme. De exemplu, este posibil ca lucrătorii să se fi întors în ţările lor de origine în timpul carantinei şi să nu fi revenit [în Marea Britanie]. Unele estimări ridică această cifră la peste un milion. Dacă nu se iau măsuri rapide, impacturile pe care le vedem deja se vor agrava”, a spus el într-o declaraţie prin e-mail.

În ultimele zile, o penurie gravă de dioxid de carbon în Marea Britanie a determinat îngrijorarea că producţia de alimente va suferi o lovitură şi ar putea afecta aprovizionarea la nivel naţional.

Producătorul american de CO2 CF Industries a închis recent două unităţi din Marea Britanie care produc 60% din aprovizionarea comercială a ţării, învinuind creşterea preţurilor angro la gaze.

În timp ce guvernul britanic a încheiat un acord cu compania pentru a relua producţia, BBC a raportat că industria alimentară a ţării ar putea ajunge să plătească de cinci ori mai mult pentru dioxidul de carbon, în temeiul acordului.

Companiile energetice au fost, de asemenea, supuse unor tensiuni, cel puţin şapte furnizori prăbuşindu-se din august, după ce preţul gazelor naturale angro a crescut cu 250% în mai puţin de nouă luni. Potrivit organizaţiei industriei energetice OGUK, preţurile au crescut cu 70% numai între august şi septembrie.

Marea Britanie are limite în ceea ce priveşte preţurile pentru energie pe care le pot percepe furnizorii clienţilor, cu plafoane de preţ revizuite de guvern la fiecare şase luni.

Unii analştii se aşteaptă ca actualul plafon să fie ridicat atunci când acesta va fi revizuit de miniştri în aprilie, ceea ce înseamnă că gospodăriile britanice vor absorbi o parte din costul angro ridicat.

Într-un raport privind ultima sa decizie de politică monetară, de joi, Banca Angliei a avertizat că rata inflaţiei va creşte probabil la „puţin peste” 4% în acest an, dublă faţă de nivelul ţintă al instituţiei.

O creştere a cererii în urma ridicării carantinei pentru coronavirus este văzută ca un factor aflat în spatele acestor probleme, precum şi lipsa forţei de muncă şi a aprovizionării, accentuatăe de retragerea Marii Britanii din Uniunea Europeană la începutul acestui an.

Vorbind vineri cu CNBC, într-un apel telefonic, Yael Selfin, economist-şef la KPMG UK, a spus că haosul din aprovizionarea ţării nu va fi complet rezolvat înainte de iarnă. Lipsa forţei de muncă ar putea dura cel puţin şase luni pentru a se rezolva, a spus Selfin.

„Suntem puţin vulnerabili, deoarece există deja multă presiune în sistem. Orice şoc suplimentar, precum ceea ce tocmai am văzut cu preţurile la gaze, va îngreuna absorbţia întreprinderilor şi gospodăriilor”, a spus ea.

Cu toate acestea, previziunile generale ale lui Selfin pentru economia Regatului Unit au rămas pozitive.

„Vestea bună este că suntem destul de aproape de locul în care eram înainte [ de pandemia de coronavirus. Ne aşteptăm ca economia să atingă nivelul pre-Covid până în al treilea trimestru al anului viitor. Chiar şi cu şocuri suplimentare, este posibil să avem o creştere mai slabă, dar ne aşteptăm în continuare la o creştere de 6,2 puncte procentuale”, a spus ea.

În opinia sa, „principala problemă este că există o cerere foarte puternică care nu poate fi satisfăcută. Deci este rău, dar ar putea fi mai rău dacă nimeni nu ar vrea să cumpere nimic “, a adăugat Selfin.

Andrew Goodwin, economist şef al Regatului Unit la Oxford Economics, a declarat, de asemenea, vineri, pentru CNBC, că va fi nevoie de timp pentru a rezolva lipsa şoferilor pentru livrarea mărfurilor.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: