Comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean anunță că Ministerul Transporturilor trebuie să realizeze un procent cât mai mare din autostrăzile și căile ferate contractate cu finanțare prin PNRR până la sfârșitul anului 2026, lucrări certificate prin facturile constructorilor. Într-un interviu la Europa Liberă România, Comisarul Adina Vălean lasă să se înțeleagă că România nu va pierde complet finanțarea europeană prin PNRR dacă cele 18 loturi de autostradă (aproape 440 km.) și cele 8 loturi de Magistrală CFR (peste 310 km.) nu se recepționează în august 2026. Totodată, Vălean atenționează că, România riscă să piardă toată finanțarea europeană prin CEF pentru modernizarea Magistralei M 200 Brașov -Sighișoara ,, nu știu dacă se mai poate salva ceva, parțial”.
Pentru proiectele de autostradă Ministerul Transporturilor nu are contract semnat pe primul lot al Autostrăzii Unirii A 8 în condițiile în care termenul de execuție este de 30 de luni de la momentul emiterii Ordinului pentru Începerea Lucrărilor, iar pe calea ferată 6 din cele 8 loturi de pe M 100 Caransebeș-Timișoara și M 300 Cluj -Oradea nici măcar nu au Autorizații de Construire, dar termenele sunt de 36 de luni pentru execuție. Pentru autostrăzi, căi ferate și metrou, PNRR ul depus și acceptat în 2021 prevede peste 7,5 miliarde Euro, finanțare granturi (nerambursabilă) și împrumuturi. Decontarea se face prin cereri de plată și în funcție de procentul realizare lucrări conform jaloanelor.
Explicațiile despre finanțarea PNRR : ,,PNRR-ul trebuie terminat…sau în orice caz nu terminate neapărat lucrările, ci tăiate facturile până la sfârșitul anului 2026. Cu o bună planificare, cu sprijin orice se poate, dar este drept că România a avut întotdeauna o capacitate administrativă limitată, dar avem și consultanță. Comisia Europeană are, de la începutul mandatului meu și un task-force care încearcă să ajute administrarea proiectelor, să creeze limezime și coerență în marile proiecte de infrastructură inclusiv în ceea ce privește maturitatea proiectelor. ”
Precizările noi despre linia de tren CFR Brașov-Sighișoara
Pe 7 decembrie, la București, Adina Vălean confirma pierderea unei părți a finanțării CEF pentru linia CFR Brașov-Sighișoara, cel mai dificil proiect feroviar în lucru : modernizarea liniei pe 112 kilometri din care 12 kilometri tuneluri. Termenul limită pentru decontare este decembrie 2024, iar estimările noi pentru finalziare sunt septembrie 2026 pentru lotul central Apața-Cața (28 km.) respectiv aprilie 2027 Brașov-Apața și Cața -Sighișoara (84 km.). Însă, în interviul acordat Europa Liberă România, Vălean atenționează că s-ar putea pierde toată finanțarea pentru cele două contracte de 5,7 miliarde lei.
,,Porțiunea Brașov-Sighișoara unde cel care a contractat (nr. Aktor/Alstom) nu a reușit să livreze la timp. Din toate exemplele pe care noi le avem de la fața locului nu se va putea finaliza. Este un exemplu unde se pierd bani. Nu știu să vă spun dacă în momentul de față toți sau dacă se mai poate salva ceva, parțial. “.
Contractul pentru reabilitarea secţiunii centrale Apaţa – Caţa, (acum în lungime de 43 km şi 28 de km după reabilitare) a fost semnat în septembrie 2020 pentru 2,7 miliarde lei cu asocierea Aktor- Alstom – Arcada şi are o durată de 4 ani. Este un contract cu o mare complexitate tehnică pentru că vor fi construite şi patru tuneluri noi a anunţat CFR Infrastructură: Modernizarea a 28,2 km linie de cale ferată din care 6,11 km vor fi reabilitaţi, 9,626 km line nou construită şi 12,464 km linie în tunele
– 3 staţii reabilitate (Racoş, Mateiaş, Ormeniş)
– 2 pasaje superioare
– 7 poduri ✓ 10 podețe ✓ 3 viaducte ✓ 4 tuneluri nou construite (cale simplă) la Ormeniș (dublă galerie 6,9 km) și Homorod (dublă galerie 5,2 km)
– Instalații de centralizare electronică, introducerea sistemului de management al traficului ERTMS, instalații de energoalimentare.
Loturile 1 și 2 de pe Brașov -Sighișoara contractate tot cu RailWorks (dar nu Aktor lider) sunt la aprox. 20 % stadiu fizic.
Licitaţia pentru modernizarea Magistralei Braşov – Sighişoara, parte a coridorului IV a fost lansată în 2016 pentru două din cele trei secţiuni: Braşov – Apaţa, respectiv Caţa – Sighişoara (85 km), cu o valoare de aproape 3 miliarde lei, în timp ce secţiunea centrală Apaţa – Caţa (28 km) a fost licitată în 2017. Contractele pentru modernizarea celor două secţiuni de la capete au fost semnate de-abia în martie 2020.
„În cadrul contractului sunt prevăzute lucrări complexe de infrastructură și suprastructură feroviară, prin modernizarea liniei de cale ferată dublă pe circa 85 km, lucrări în stații (clădiri, peroane, copertine, tuneluri pietonale), modernizarea a 10 puncte de secţionare, 32 de poduri, 92 de podețe noi, 5 viaducte, 2 pasaje superioare, 1 pasaj inferior, 4 tuneluri feroviare și introducerea sistemului de management al traficului (ERTMS)”, a transmis CFR Infrastructură.
Aktor este lider de asociere pentru lotul central Apața-Cața de pe M 200 Brașov-Sighișoara, posibil motivul real pentru care Ministerul Transporturilor/CNAIR (încă) nu a reziliat contractul pentru lotul 3 al Autostrăzii A 0 București Sud.