În jur de 18.800 de persoane și-au pierdut viața în urma unui accident rutier în cursul anului trecut, arată cifrele provizorii publicate azi de Comisia Europeană. Se marchează o scădere anuală fără precedent: 17% față de 2019, adică 4 000 de vieți au fost cruțate pe drumurile din UE în 2020 în comparație cu anul 2019. Cele mai sigure drumuri sunt cele din Suedia, în timp ce România a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalității în 2020. România rămâne țara din Uniunea Europeană cu cele mai multe accidente soldate cu victime: 85 la un milion de locuitori.
În cursul deceniului precedent, între 2010 și 2020, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 36 %, o scădere care nu atinge obiectivul stabilit pentru deceniul respectiv, și anume reducerea cu 50 % a numărului de decese. Cu toate acestea, cu 42 de accidente rutiere mortale la 1 milion de locuitori, UE rămâne continentul cu cele mai sigure drumuri din lume. Cu titlu comparativ, media mondială este de peste 180, arată datele CE.
Potrivit cifrelor provizorii, 18 state membre au înregistrat o scădere record a numărului de accidente rutiere mortale în 2020. La nivelul UE, numărul deceselor a scăzut în medie cu 17 % față de 2019, deși reducerea a fost departe de a fi uniformă. Cele mai mari scăderi (de 20 % sau mai mult) au fost observate în Belgia, Bulgaria, Danemarca, Spania, Franța, Croația, Italia, Ungaria, Malta și Slovenia. În schimb, cinci state membre (Estonia, Irlanda, Letonia, Luxemburg și Finlanda) au înregistrat o creștere a numărului de decese, deși numărul acestora tinde să fluctueze de la an la an în țările mici. Pe o perioadă mai lungă de timp, numărul deceselor pe drumurile europene a scăzut cu 36 % între 2010 și 2020, ceea ce se situează sub obiectivul UE de 50 %. Numai Grecia (54 %) a depășit obiectivul, fiind urmată de Croația (44 %), Spania (44 %), Portugalia (43 %), Italia (42 %) și Slovenia (42 %). În total, nouă state membre au înregistrat scăderi cu 40 % sau mai mult.
Evoluția fără precedent constatată în 2020 a determinat anumite schimbări în clasamentul ratelor mortalității pe țări, dar cele mai sigure drumuri rămân în Suedia (18 /1 milion), în timp ce România (85 /1 milion) a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalității în 2020. Se remarcă totuși o scădere: -12% față de anul precedent. Media UE a fost de 42 de decese la un milion de locuitori.
“Din păcate, România rămâne țara din Uniunea Europeană cu cele mai multe accidente soldate cu victime – 85 la un milion de locuitori. România trebuie să investească masiv și urgent în soluții pentru siguranța rutieră: infrastructură adecvată pentru fiecare tip de mobilitate, programe de educație, reformă legislativă pentru introducerea tuturor principiilor europene în domeniu. Sper ca investițiile în transporturi prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență să aibă o componentă consistentă de siguranță rutieră. România are nevoie de o strategie integrată în această privință, care să lege investițiile în infrastructură de cadrul legislativ’’, a declarat Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean.
Comisarul din România a atras atenția și cu alte prilejuri că țara noastră nu stă deloc bine în ceea ce privește siguranța rutieră și a avut și câteva critici în ceea ce privește planurile pentru investițiile în infrastructură. “E adevărat că autostrada nu este cel mai „verde” proiect, dar poate fi. Să spunem că vrem să facem o autostradă care este necesară. În România, proiectele de autostrăzi sunt necesare: sunt dorite de public, avem camioane care trec non-stop prin orașele mici. Efectele externe ale acestui transport care se desfășoară în condiții proaste fără infrastructură bine dezvoltată sunt foarte mari asupra sănătății omului. Este vorba despre noxe, poluare, efectul asupra mediului, efectul asupra sănătății omului, toate riscurile de accident și accidentele. La capitolul siguranță rutieră stăm foarte prost”, a spus Vălean, într-un interviu acordat Economedia.ro.