Comisia Europeană va propune o cale legală pentru a excepta mașinile care funcționează cu combustibili sintetici de la eliminarea treptată de pe piață a mașinilor cu motoare cu combustie internă, prevăzută de UE pentru anul 2035, potrivit unui document care detaliază un acord încheiat cu Germania.
Acordul încheiat vineri seara târziu rezolvă o dispută care a întârziat timp de săptămâni întregi principala politică a blocului comunitar de reducere a emisiilor de CO2 pentru automobile.
Ministerul Transporturilor din Germania a obiectat față de legea planificată de UE care interzice vânzările de mașini noi cu emisii de CO2 în 2035, cerând o excepție pentru mașinile cu motoare cu combustie care funcționează cu combustibili sintetici.
Un document al Comisiei, consultat luni de Reuters, arată cum intenționează UE să acorde această scutire.
De îndată ce țările UE vor aproba legea privind eliminarea treptată din 2035, Comisia va prezenta un regulament care va permite producătorilor de automobile să înregistreze un nou tip de vehicul – mașini care pot funcționa doar cu combustibili fără emisii de dioxid de carbon.
Comisia va prezenta apoi un alt regulament care să precizeze modul în care aceste mașini pot contribui la obiectivul 2035, se arată în document.
Acest lucru ar urma să se facă printr-un act delegat – un tip de lege care este dificil de respins de către țările și legislatorii UE, deoarece pentru a face acest lucru este nevoie de sprijinul unei majorități.
Ca o reasigurare suplimentară pentru Germania, Comisia a declarat că, dacă această lege este respinsă, va “urma o altă cale legislativă” pentru a permite vânzarea de automobile cu combustibili sintetici.
Astfel de carburanți nu sunt încă produși la scară largă, dar sunt văzuți de unii producători de automobile ca o cale de prelungire a utilizării motoarelor cu combustie.
Cererea Germaniei a fost susținută de puternica industrie auto a țării. Scutirea a fost criticată de militanții pentru climă.
“Carburanții sintetici sunt o diversiune costisitoare și masiv ineficientă de la trecerea către electricitate cu care se confruntă constructorii de automobile din Europa”, a declarat Julia Poliscanova, director senior la grupul de campanie Transport & Environment.
Opoziția târzie a Berlinului a venit în ciuda faptului că țările UE și Parlamentul European au ajuns la un acord privind legea de eliminare treptată a motoarelor cu combustie anul trecut.
Măsura i-a iritat pe unii diplomați ai UE, care spun că ar putea încuraja guvernele să blocheze alte acorduri atent negociate privind politicile climatice.
Ambasadorii țărilor UE vor vota luni legea privind eliminarea treptată a motoarelor cu combustie din 2035 și vor discuta despre acordul UE-Germania.
Dacă diplomații îl aprobă, miniștrii energiei din UE ar putea da aprobarea finală pentru legea din 2035 în cadrul unei reuniuni care va avea loc marți la Bruxelles, permițând astfel intrarea în vigoare a acesteia.