Ahold Delhaize, angrosist și retailer cu sediul în Olanda, a declarat miercuri că industria de retail din România și Serbia se confruntă cu provocări din cauza măsurilor politice luate de guvernele celor două țări, scrie SeeNews.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În raportul financiar pentru al treilea trimestru, Ahold Delhaize, unul dintre cele mai mari grupuri de retail alimentar din lume, a declarat că sectorul de retail din România este afectat de creșterea cotelor de TVA și de modificările aduse programului guvernamental de tichete sociale pentru consumatorii cu venituri mici, ceea ce are un impact negativ asupra puterii de cumpărare a clienților.
În scopul reducerii deficitului bugetar, guvernul României a prezentat în iulie un pachet de măsuri de austeritate, printre care se numără și majorarea cotei standard de TVA de la 19% la 21%. Măsurile au intrat în vigoare la 1 august.
Ahold Delhaize operează în total aproape 2.800 de magazine în România prin intermediul a două filiale – Mega Image și Profi.
În Serbia, Ahold Delhaize a declarat că industria se confruntă cu dificultăți majore în ceea ce privește modelul de operare, ca urmare a deciziei guvernului de a limita temporar marjele de profit ale marilor comercianți cu amănuntul la 20%. Guvernul de la Belgrad a introdus această măsură cu o durată de șase luni, care a intrat în vigoare la 1 septembrie, în încercarea de a limita creșterea prețurilor la alimente.
În urmă cu două săptămâni, presa franceză a publicat informația că lanțul francez de supermarketuri Carrefour se pregătește să vândă magazinele din România și a mandatat banca BNP Paribas să caute cumpărător.
Carrefour a închis recent un magazin în Pitești din Centrul Comercial Supernova, iar în locul lui s-a deschis un magazin La Cocoș. De asemenea, a cedat spațiul din Sun Plaza către Auchan.
Decizia a venit pe fondul politicilor tot mai agresive ale ultimelor guverne față de retaileri. Guvernele Ciucă, Ciolacu și Bolojan au luat sau păstrat decizii de plafonare a adaosurilor comerciale la zeci de produse, pe parcursul ultimilor doi ani și jumătate. În plus, marii retaileri au fost obligați să vândă mai multe mărfuri de proveniență locală.
Compania a afirmat că în al treilea trimestru al acestui an a raportat o creștere de doar 0,2% a vânzărilor like-for-like, ajungând la 773 milioane de euro, piața fiind afectată de măsurile de austeritate implementate, care apasă asupra încrederii consumatorilor, după cum a transmis compania, într-un raport.
În ce privește vânzările pentru primele nouă luni din an, Carrefour România a obținut 2,2 miliarde de euro, în creștere cu 1,9% față de perioada similară din anul trecut.
Conform publicației franceze l’Informe, Carrefour a demarat anul acesta o revizuire majoră a portofoliului, care va duce la o reducere a perimetrului său. În Italia, tocmai s-a separat de rețeaua sa de 1.200 de magazine (dintre care 900 francizate) în favoarea New-Princes Group. O ieșire din Polonia și Argentina este, de asemenea, în curs de desfășurare: Carrefour a mandatat JP Morgan să revândă activitățile sale în prima dintre aceste două țări, în timp ce Deutsche Bank a fost chemată în ajutor în cea de-a doua.
Pe de altă parte, retailerul francez Carrefour este interesat să intre pe piața din Serbia, a declarat la începutul acestei săptămâni ministrul comerțului intern și extern al Serbiei. Piața de retail din Serbia este dominată de lanțuri mari, precum Delhaize Serbia, o unitate a retailerului alimentar olandezo-belgian Ahold Delhaize, Mercator-S, parte a Fortenova din Croația, Lidl și METRO din Germania, precum și Univerexport și DIS, deținute de companii locale

Sursa foto: Dreamstime