Compania de Drumuri nu a reuşit să deblocheze contractul pentru reluarea lucrărilor pe lotul Biharia – Chiribiş, pe Autostrada A 3 – Transilvania şi întreabă Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP) ce poate face pentru rezolvarea situaţiei care trenează de aproape 10 luni. Practic, constructorul român Trameco (Selina) ar fi trebuit să intre în şantier în această primăvară, dar refuză începerea lucrărilor fără o suplimentare a contractului cu aprox. 48 %, adică cere 120 de milioane lei în plus faţă de valoarea ofertată la licitaţie (contractul a fost semnat în iunie 2020 pentru 326 milioane lei).
Pentru a nu se ajunge la rezilierea contractului, situaţie care ar însemna o expertiză tehnică, o nouă licitaţie şi, cel mai probabil, certificat negativ pentru firma omului de afaceri Beniamin Rus ( nu ar mai putea participa 3 ani la licitaţiile CNAIR) Compania de Drumuri a întrebat la ANAP cât poate suplimenta contractul sau dacă poate scoate separat la licitaţie lucrările suplimentare : ,,Referitor la contractul Proiectare și execuție pentru finalizarea Autostrăzii Brașov – Tg. Mures – Cluj – Oradea, Secțiunea 3C: Suplacu de Barcău – Borș (km 4+200 – km 64+450): Lotul 2 – Subsecțiunea 3C2: Chiribiș – Biharia (km 30+550 – km 59+100), menționăm că managementul CNAIR S.A. a inițiat demersuri la Agenția Națională pentru Achiziții Publice pentru identificarea unor soluții legale si contractuale privind deblocarea acestui obiectiv de investiții, care trenează de mai mult de 9 luni calendaristice. “ a transmis Compania într-un comunicat de presă. La rezilierea contractului cu americanii de la Bechtel Lotul Biharia – Chiribiş ( 28 km.) avea un stadiu fizic de execuţie de 30 % iar Trameco susţine că este nevoie de lucrări de consolidare suplimentare : „Patru dintre structurile începute sunt fundate direct pe sol. De-a lungul timpului, gropile unde s-au turnat betoane au rămas deschise, iar apa din precipitații s-a infiltrat, iar terenul nu mai are capacitatea portantă necesară, așa că trebuie executate niște lucrări de fundare indirectă”, explica Marius Camber, responsabil proiect din partea constructorului.
Oferta Trameco a fost subevaluată încă de la depunere iar contractul a fost semnat la presiunea politică, după cum a susţinut fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, într-un interviu pentru Economedia : ,, Trameco a semnat contractul în 2020 înainte de mandatul meu. Dar la cumva îndemnul și al politicului de pe vremea respectivă au semnat, în ideea că se poate adiționa ulterior pentru a se putea compensa costurile. Or, legal, nu se prea poate lucrul acesta…A existat un dialog de câteva luni, un schimb de informații tehnice. Iar în momentul în care a fost clar – mie, cel puțin, ca responsabil politic – că lucrurile nu se îndreaptă într-o direcție bună, undeva în luna iulie, am dat un deadline Companiei de Drumuri: ori reziliem și relicităm – eu sunt responsabil ca ministru să avem o rețea de drumuri, nu să stăm în dialoguri interminabile cu o firmă –, ori se poate lucra și se găsește o soluție. Am dat un deadline care era cam de o lună. Nu știu ce s-a întâmplat după ce am plecat. Soluția pe care mi-a comunicat-o și doamna director Ioniță era cea a rezilierii. (La semnarea contractului cu Trameco ministru era Lucian Bode iar Mariana Ioniţă, şefa CNAIR). Trameco face parte din Selina Grup, holdingul lui Beneamin Rus, un om de afaceri din Oradea, condamnat în 2018 de Tribunalul Bihor la 4 ani de închisoare cu executare pentru spălare de bani şi instigare la abuz în serviciu în dosarul fostului şef al CJ Bihor, Alexandru Kiss. Potrivit DNA, firma Trameco ar fi fost implicată în spălarea a peste 800 de mii de euro, bani care ar fi ajuns drept mită apoi la Alexandru Kiss. Ulterior, în decembrie 2018, Curtea de apel Oradea cu judecătorul Mihai Udroiu (fost consilier la DIICOT al Alinei Bica) în complet de divergenţă a anulat sentinţa Tribunalului Bihor şi a decis rejudecarea cazului invocând mai multe vicii de procedură. Mai multe, AICI.
Constructorul Trameco lucrează pe Centura Bucureşti Sud, la sensul giratoriu suspendat de la Berceni (stadiu fizic peste 30%) şi estimare de finalizare până la sfârşitul anului viitor.