Compania de Drumuri primește bani din Fondul de Rezervă al Guvernului pentru lucrări în vămile cu Ucraina și Republica Moldova de la Vicovu de Sus, Racovăț, Siret, Rădăuți Prut și Bumbăta

Pod Prut Galați Giurgiulești Sursa foto: Facebook / Ionel Scrioșteanu

Vămile cu Ucraina de la Vicovu de Sus, Racovăț, Siret și Rădăuți Prut respectiv punctul de trecere a frontierei de la Bumbăta cu Republica Moldova ce urmează a fi operaționalizat primesc bani din Fondul de Rezervă al Guvernului pentru lucrări de amenajare și modernizare, transferul de fonduri suplimentare de la buget fiind motivat de urgența investițiilor pentru a crește capacitatea de operare. Ministerul Transporturilor arată că, traficul de mărfuri pe relația cu Ucraina pune presiune și mai mare pe punctele de trecere a frontierei, unde timpii de așteptare depășesc uneori chiar și o zi. Astfel, schimburile comerciale cu Ucraina au crescut cu 20% față de perioada similară a anului trecut, aceste creșteri fiind determinate de numărul mare de camioane din Ucraina care se întorc în țara vecină după ce au descărcat mărfurile în diverse state, fiind ales transportul rutier pe fondul blocajelor din porturile ucrainene cauzate de război.

Ministerul de resort recunoaște, totodată ,,starea precară și lipsa infrastructurii rutiere adecvate” și invocă situația de extremă urgență, șoferii de camioane stând în cozi uriașe chiar și o zi.

Astfel, CNAIR va primi peste 9 milioane de lei din care 5,5 pentru vama recent deschisă la Vicovu de Sus (vama Vicovu de Sus este restricționată la autovehicule de până la 3,5 tone) : ,,Având în vedere publicarea Hotărârii Guvernului nr. 1359/2022 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 781/2014 privind deschiderea punctului internaţional de trecere a frontierei şi a Biroului Vamal de Frontieră Vicovu de Sus (România) – Krasnoilsk (Ucraina) şi pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, potrivit căreia a fost aprobată deschiderea punctului de trecere a frontierei pentru traficul internaţional de persoane şi a Biroului Vamal de Frontieră Vicovu de Sus, România – Krasnoilsk, Ucraina, după următorul regim: trafic pietonal şi rutier – inclusiv autobuze, inclusiv marfă, cu program de funcţionare permanent, în vederea desfășurării traficului greu, din perspectiva accesului către punctul de trecere al frontierei, este necesară modernizarea imediată a drumului național DN 2E prin lărgirea părții carosabile, implicit a platformei drumului care în prezent măsoară 7,00 m și consolidarea structurii rutiere existente în vederea asigurării capacității de preluare a încărcărilor osiilor autovehiculelor cu masa maximă admisă > 3,5 tone și cu asigurarea măsurilor de siguranța circulației aferente. În ceea ce privește gestionarea și fluidizarea traficului greu în interiorul punctului de trecere a frontierei, acesta este necesar a fi modernizat prin deschiderea de piste noi atât pe sensul de intrare cât și pe sensul de ieșire din România, totodată, fiind necesară achiziționarea și punerea în funcțiune, în cel mai scurt timp, a echipamentelor necesare controlului autovehiculelor cât și amenajarea platformelor pentru staționare/cântărire a autovehiculelor, în vederea îndepliniri atribuțiilor specifice.” -Nota de Fundamentare, Proiect de Hotărâre de Guvern.

Foto : Vama Vicovu de Sus a fost redeschisă pe 10 noiembrie în prezența premierului Nicolae Ciucă și a premierului Ucrainei, Denys Shmyhal.

La vama Siret, pe DN 2, cel mai tranzitat punct de trecere a frontierei cu Ucraina, cozile de camioane se întind pe 10 -20 de kilometri. Devierea se face și pe un Drum Județean, spre disperarea localnicilor după cum a explicat Hotnews aici. Ministerul Transporturilor promite modernizarea șoselei, finanțarea pentru proiectare fiind de un milion lei : ,,În prezent, punctul de trecere a frontierei Siret, nu asigură preluarea și gestionarea traficului greu atât din perspectiva capacității de preluare a încărcărilor provenite din trafic a drumului național DN 2 cât și din perspectiva organizării fluxurilor de autovehicule pe sensurile de intrare și ieșire din România. Astfel, în vederea asigurării accesului până în punctul de trecere a frontierei este necesară modernizarea tronsonului de drum național DN 2 (E85), prin îmbunătățirea capacității portante a structurii rutiere existente și a elementelor geometrice ale drumului unde este posibil, dar și prin implementarea măsurilor de siguranța circulației adecvate. Totodată, se va avea în vedere și racordarea celor două terminale existente, ulterior fiind achiziționate și montate echipamentele și dotările necesare asigurării unui flux continuu și optimizat pentru a susține traficul greu de mărfuri.”

Vama Bumbăta, la frontiera cu Republica Moldova

Pentru operaționalizarea vămii de la Bumbăta Ministerul Transporturilor prin CNAIR urmează să preia un Drum comunal : ,,Accesul către punctul de trecere a frontierei din drumul național DN 24A se face prin drumul comunal DC 41, în suprafață ( sic !)  aproximativ 3,2 km. Astfel, în vederea asigurării capacității de preluare a traficului greu, este necesară preluarea şi darea în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a drumului comunal DC41, situat în comuna Vetrișoara, precum și trecerea în domeniul public al statului şi încadrarea acestuia în categoria funcţională a drumurilor de interes naţional, în vederea realizării de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. a activităţilor de interes naţional în domeniul administrării drumurilor, respectiv pentru asigurarea comunicației de legătură de la punctului internațional de trecere a frontierei de stat Bumbăta către drumul național. Ulterior preluării drumului comunal DC 41, C.N.A.I.R. – S.A. în regim de urgență, va realiza lucrările necesare, de amenajare platformă și traversare dig, precum și amenajare drum acces DC 41, întrucât drumul comunal DC 41 cu o lungime aproximativă de 3200,00 m, are în prezent o structură rutieră precară, constituită din îmbrăcăminte de balast, structură rutieră ce nu poate prelua traficul greu, în vederea aducerii acestuia în stare corespunzătoare desfășurării traficului greu.

,,Prin prezentul act normativ se propune aprobarea suplimentării bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pe anul 2022, la capitolul 84.01 “Transporturi” titlul 55 „Alte transferuri”, articolul 55.01 „Transferuri interne” alin. 55.01.12 „Investitii ale agentilor economici cu capital de stat” cu suma de 8.354 mii lei credite de angajament si 984 mii lei credite bugetare, pentru finanțarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2022, după cum urmează:

1.Punctul de trecere a frontierei Vicovul de Sus – Krasnoilsk
– dotari independente: 258 mii lei;
– proiectare: 5.574 mii lei;

2. Punctul de trecere a frontierei Racovăț – Diakivți
– dotari independente: 258 mii lei;

3. Punctul de trecere a frontierei Siret
– proiectare: 1.086 mii lei;

4. Punctul de trecere a frontierei Rădăuți Prut – Lipcani
– dotari independente: 258 mii lei;
– proiectare: 710 mii lei;

5. Punctul de trecere a frontierei între localitățile Bumbăta (România) – Leova (Republica Moldova)
– dotari independente: 210 mii lei;” Proiect Hotărâre de Guvern

 

 

Sursa foto: Facebook / Ionel Scrioșteanu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *