Principalele provocări ale industriei locale software și servicii sunt restructurările masive, probleme privind recrutarea și retenția angajaților și adaptarea la munca hibridă, arată o companie din industrie. Reprezentanții Tara Interactive, companie de servicii de dezvoltare software și consultanță, spun că eficientizarea costurilor prin digitalizare, automatizare, implementare RPA, dar și migrarea serviciilor în cloud și dezvoltarea AI au fost principalele motoare de creștere. Concedierile vor continua și în perioada următoare, estimează jucătorii din piață.
“Doi ani de pandemie, urmați de o perioadă cu inflație puternică, cu război la graniță, aspecte care au generat perturbări semnificative în lanțurile economice, mai ales din cauza creșterii costurilor de producție, și-au produs efectele din plin anul acesta în piața de software și servicii din România”, spun reprezentanții companiei.
Aceștia estimează că industria locală de profil a încetinit ritmul de creștere, la 5 – 10% în 2023 și subliniază că piața a fost marcată de restructurări masive de personal, de probleme privind recrutarea și retenția angajaților, dar și de adaptarea la munca hibridă.
Pe de altă parte, dezvoltarea industriei de software și servicii din România a stat anul acesta sub auspiciile eficientizării costurilor prin digitalizare, automatizare, implementare RPA, dar și a migrării serviciilor în cloud.
Reprezentanții Tara spun că în acest an au pus accent pe servicii de automatizare, RPA și inteligență artificială.
Vlad Lepădatu, managing partner la TARA Interactive, menționează că „automatizarea” a fost cuvântul de ordine care a mișcat anul acesta cel mai mult industria de software și servicii din România. „Au crescut cererile pe partea de automatizare de procese, mai ales în a doua jumătate a anului, cu implementări pornite sau care vor demara în Q1 2024. De asemenea avem o creștere pe cereri de înlocuire a sistemelor vechi, complicate din punctul de vedere al experienței de utilizare și greu de întreținut, ceea ce implică dezvoltări de platforme de la zero”, a spus Lepădatu.
Implementarea inteligenței artificiale, utilizarea acesteia pentru o îmbunătățire a proceselor atât în cadrul companiilor, dar și la nivel individual, a fost o altă tendință manifestată din plin în 2023.
De asemenea, tot mai multe companiile de IT au luat în calcul integrarea soluțiilor AI în produsele proprii, sau utilizarea lor în folosul clienților. Acest lucru a venit însă și cu reversul medaliei, în sensul că, anul acesta, tot mai multe companii de IT din România au operat restructurări de personal. Firmele din IT au folosit AI-ul și pentru generare de cod, astfel încât au avut nevoie de un număr tot mai mic de programatori. Iar concedierile vor continua și în perioada următoare, mai ales în departamentele care se ocupă de proiectele adiacente, research pe segmente care acum nu aduc venit, păstrându-se core business-ul care este profitabil, estimează cei de la Tara.
Competitivitatea a fost la un nivel mai mare în 2023 în rândul companiilor de IT din România. În condițiile în care acestea au devenit „mai scumpe” pentru Vest și SUA, se vede o tendință în piață de a căuta soluții pentru a rămâne competitive.
În acest context, tot mai multe companii de IT au pus accent în 2023 pe diversificarea portofoliului de produse și servicii, alegând să iasă în afara granițelor, fie prin deschiderea de noi birouri, fie prin contractarea clienților pentru proiecte cu un grad mai mare de complexitate.