Directorii mai multor companii aeriene europene au apreciat joi că sectorul trebuie să facă mai mulţi bani şi ar putea să treacă printr-un nou proces de consolidare, pentru a putea plăti pentru atingerea obiectivelor privind folosirea combustibililor sustenabili, o tendinţă care ar putea duce la tarife mai mari pentru pasageri, transmite publicația Reuters, citată de Agerpres.
Directorul general de la International Airlines Grooup, firma mamă a British Airways şi Iberia, Luis Gallego, le-a spus jurnaliştilor, la o masă rotundă a directorilor de companii aeriene organizată la Bruxelles, că există un risc de peste 90% ca industria să nu poată respecta cerinţa impusă de Uniunea Europeană privind utilizarea combustibililor sustenabili în 2025.
Bruxelles-ul a adoptat un set de reguli care cer avioanelor care decolează de pe aeroporturile din UE să utilizeze cantităţi din ce în ce mai mari de combustibili sustenabili pentru aviaţie, începând cu 2% din combustibilul total în 2025.
Potrivit lui Luis Gallego, normele mai dure din Europa, comparativ cu alte regiuni, riscă să facă industria fragmentată a transportului aerian din Europa mai puţin competitivă, ceea ce va pune presiune asupra companiilor aeriene să continue recentul val de parteneriate.
„Problema pe care o avem în Europa este că avem un mic grup de mici companii aeriene care concurează într-un război global cu cerinţe mult mai mari privind combustibilii sustenabili comparativ cu altele. Nu vom fi competitivi”, a apreciat Gallego. “De aceea, trebuie să consolidăm industria, pentru a ne putea permite aceste ambiţii în domeniul sustenabilităţii pe care le avem. Şi acesta este motivul pentru care încercăm să fim mai mari, mai eficienţi şi să punem la punct platforme mai bune pentru clienţii noştri”, a adăugat Gallego.
La rândul său, directorul general de la compania aeriană Ryanair, Michael O’Leary, a prognozat noi consolidări în rândul companiilor aeriene europene, apreciind că IAG este într-o poziţie mai bună decât rivalii Air France-KLM şi Lufthansa, pentru preluarea companiei aeriene portugheze TAP. De asemenea, Michael O’Leary s-a declarat surprins că Air France-KLM a preluat o participaţie la compania aeriană Scandinavian Airlines System (SAS).
Michael O’Leary a reitetrat o predicţie anterioară de-a sa că rivalii low-cost Wizz Air şi easyJet vor deveni victime ale procesului de consolidare, fiind posibil ca easyJet să fie preluată de IAG sau Air France-KLM iar Wizz Air ar urma să fie cumpărată de Lufthansa sau un cumpărător din Orientul Mijlociu. “Cei de la Riyadh (Air) au foarte mult planuri dar nu au acces la avioane” a spus O’Leary.
Declaraţiile şefului Ryanair au generat un răspuns glacial din partea easyJet. “Milioane de consumatori din Europa vor fi uşuraţi să audă că nu există şanse reale ca Ryanair să devină singura companie aeriană low cost din Europa”, a declarat un purtător de cuvânt de la easyJet.