Companiile din SUA, inclusiv mai multe startup-uri, lucrează la taxiuri electrice aeriene, care au ca scop să scoată maşinile de pe şosea şi să mute traficul în aer, transmite CNBC, citat de News.ro.
Companiile aeriene comerciale, în special, investesc în acest tip de tehnologie pentru a face călătoriile către şi de la aeroport mai scurte şi mai rapide pentru consumatori.
În octombrie, Delta Air Lines s-a alăturat listei companiilor aeriene care susţin startup-urile de tehnologie pentru vehicule electrice, cu o investiţie de 60 de milioane de dolari în Joby Aviation, o companie care dezvoltă avioane electrice cu decolare şi aterizare verticală (eVTOL), destinate să funcţioneze ca serviciu de taxi aerian.
În 2021, când Joby şi-a anunţat planul de a-şi lansa taxiurile aeriene asemănătoare Uber până în 2024, a generat critici din partea analiştilor din industrie cu privire la capacitatea de a se lansa până la acea dată.
Dar investiţia Delta în Joby este un parteneriat de cinci ani pentru a opera eVTOL-uri exclusiv în reţeaua Delta.
United Airlines este, de asemenea, într-un parteneriat cu o startup cu sediul în Suedia, Heart Aerospace, pentru a avea avioane electrice care zboară pe rute regionale până în 2030, acesta adăugându-se altor două investiţii eVTOL ale companiei aeriene.
Una este de 15 milioane de dolari cu Eve Air Mobility, pentru 200 de avioane, iar cealaltă de 10 milioane de dolari cu Archer Aviation, pentru 100 de eVTOL.
American Airlines a investit 25 de milioane de dolari în Vertical Aerospace, o companie cu sediul în Marea Britanie, cu o comandă pentru 50 de avioane.
Taxiurile aeriene ar putea ajunge pe pieţe în anii 2030.
În timp ce marile companii aeriene încheie acorduri cu startup-uri globale, este important să ne amintim că acestea sunt condiţionate. Depinde de certificarea acestor aeronave şi de cât de repede le pot fabrica companiile, a spus Savanthi Syth, director general de cercetare în capital, acoperind companiile aeriene globale şi mobilitatea la firma Raymond James.
Odată ce aceste avioane sunt certificate şi încep să-şi intensifice producţia, Syth a spus că dimensiunea potenţială a pieţei depinde în mare măsură de cât de aproape pot ajunge companiile eVTOL de unde sunt consumatorii.
”Iniţial, eVTOL-urile ar trebui să vă înlocuiască maşina personală. Dar va fi diferit pentru oameni, în funcţie de locul în care vor fi eVTOL”, a spus Syth.
Companiile vor ca eVTOL-urile să utilizeze infrastructura existentă pentru a funcţiona, cum ar fi crearea de ”vertistop-uri”, în cazul în care aeronavele aterizează deasupra clădirilor din zonele urbane pentru a transporta pe distanţe scurte sau ”vertiporturi”, care utilizează aeroporturile regionale pentru a transporta pe distanţe mai lungi, aproximativ peste 100 de mile.
Dacă companiile pot crea vertistop-uri şi vertiport-uri în apropierea consumatorilor din zonele rezidenţiale, atunci dimensiunea pieţei ar putea fi mare, a spus Syth.
”Credem că veţi vedea operaţiuni mici ale eVTOL începând cu 2025, iar certificările vor începe, sperăm, în 2024. Dar pentru a vedea o mulţime de avioane zburând deasupra capului, probabil că va fi mai probabil în anii 2030”, a spus Syth.
În timp ce companiile aeriene se confruntă cu provocări legate de costuri şi disponibilitate pentru a deveni mai sustenabile, investiţiile în eVTOL reprezintă un efort prin care acestea pot încerca să compenseze emisiile de carbon, a declarat Beau Roy, director general senior la FTI Consulting, care este specializat în industria aviaţiei.