Unul din zece elevi în vârstă de 15 ani care au participat la evaluarea competențelor financiare în cadrul testării internaționale PISA 2022 a obținut punctaje maxime – Nivel 5, în timp ce aproape de două ori mai mulți au dovedit cunoștințe minime, potrivit celor mai noi rezultate PISA, date publicității joi de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Noul volum de date arată că testele privind competențele financiare, la care au participat doar 20 de sisteme de învățământ din lume, reflectă diferențe enorme între elevii din medii avantajate și dezavantajate, iar țările din centrul și estul Europei sunt printre sistemele marcate cel mai puternic de acest fenomen, scrie EduPedu.
România – țară care a adoptat o Strategie de Educație Financiară fără să aibă date de referință pentru a vedea de unde pleacă procesul de reformă în domeniu – nu a luat parte la această evaluare din cadrul PISA 2022. La ea au participat 20 dintre sistemele din state membre și partenere OCDE, din totalul de 81 care au luat parte la testarea-cadru PISA 2022, printre participanți numărându-se și o serie de state din Europa Centrală și de Est – Republica Cehă, Ungaria, Polonia, Bulgaria.
- Testarea internațională de acum doi ani a pornit de la premisa că, la vârsta de 15 ani, mulți tineri se confruntă deja cu decizii financiare și sunt consumatori de servicii de acest fel, fiind foarte probabil să se confrunte cu cu riscuri și situații tot mai complexe. Potrivit OCDE, competențele financiare sunt recunoscute internațional drept competențe esențiale pentru viață.
Evaluarea a testat competențele elevilor de 15 ani pe o scară de la 1 la 5. Nivelul 5, maxim, înseamnă că elevii pot să analizeze produse financiare complexe și să soluționeze probleme financiare ieșite din comun. La capătul opus, scoruri de Nivelul 1 sau mai puțin echivalează cu absența competențelor de bază: elevii aflați la acest nivel pot cel mult să diferențieze nevoile de dorințe, pot cel mult să ia decizii simple privind cheltuielile sau să recunoască rostul unor documente precum facturile.
Testarea a scos în evidență două tendințe – ponderea mare a elevilor cu un nivel de competență foarte scăzut, comparativ cu cel al elevilor foarte competenți din punct de vedere financiar, respectiv diferențele majore între rezultatele elevilor din medii avantajate și cele ale elevilor dezavantajați socio-economic.
Recomandările OCDE pentru întărirea competențelor financiare
Raportul OCDE privind rezultatele evaluării competențelor financiare ale elevilor de 15 ani, la testarea PISA 2022, oferă și o serie de recomandări pentru sistemele de educație.
Acestea vizează în special chestiuni legate de echitate și de accesibilitatea oportunităților de învățare a subiectelor de acest fel pentru toți elevii.
Recomandări-cheie OCDE:
- Să fie avute în vedere nevoile elevilor cu rezultate slabe în domeniu, pentru a-i ajuta să ia parte la viața economică
- Măsuri care să vizeze inegalitățile socio-economice și formarea competențelor și comportamentelor necesare în domeniul financiar, cât mai devreme, pentru a evita adâncirea acestor inegalități în timp
- Măsuri care să sprijine formarea competențelor ținând cont și de mediul elevilor – părinți, prieteni
- Măsuri care să garanteze că toți elevii primesc, la școală, instruire financiară, indiferent de mediul lor socio-economic
- Măsuri care să ajute elevii să-și consolideze atitudini financiare constructive, nu doar cunoștințe și competențe.