Competențele financiare: diferențe majore între elevii în vârstă de 15 ani din medii avantajate și cei dezavantajați, la nivel OCDE și mai ales în Europa Centrală și de Est – cele mai noi date PISA 2022

Bani, monede / Foto: Pexels.com Foto: Pexels.com

Unul din zece elevi în vârstă de 15 ani care au participat la evaluarea competențelor financiare în cadrul testării internaționale PISA 2022 a obținut punctaje maxime – Nivel 5, în timp ce aproape de două ori mai mulți au dovedit cunoștințe minime, potrivit celor mai noi rezultate PISA, date publicității joi de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Noul volum de date arată că testele privind competențele financiare, la care au participat doar 20 de sisteme de învățământ din lume, reflectă diferențe enorme între elevii din medii avantajate și dezavantajate, iar țările din centrul și estul Europei sunt printre sistemele marcate cel mai puternic de acest fenomen, scrie EduPedu.

România – țară care a adoptat o Strategie de Educație Financiară fără să aibă date de referință pentru a vedea de unde pleacă procesul de reformă în domeniu – nu a luat parte la această evaluare din cadrul PISA 2022. La ea au participat 20 dintre sistemele din state membre și partenere OCDE, din totalul de 81 care au luat parte la testarea-cadru PISA 2022, printre participanți numărându-se și o serie de state din Europa Centrală și de Est – Republica Cehă, Ungaria, Polonia, Bulgaria.

  • Testarea internațională de acum doi ani a pornit de la premisa că, la vârsta de 15 ani, mulți tineri se confruntă deja cu decizii financiare și sunt consumatori de servicii de acest fel, fiind foarte probabil să se confrunte cu cu riscuri și situații tot mai complexe. Potrivit OCDE, competențele financiare sunt recunoscute internațional drept competențe esențiale pentru viață.

Evaluarea a testat competențele elevilor de 15 ani pe o scară de la 1 la 5. Nivelul 5, maxim, înseamnă că elevii pot să analizeze produse financiare complexe și să soluționeze probleme financiare ieșite din comun. La capătul opus, scoruri de Nivelul 1 sau mai puțin echivalează cu absența competențelor de bază: elevii aflați la acest nivel pot cel mult să diferențieze nevoile de dorințe, pot cel mult să ia decizii simple privind cheltuielile sau să recunoască rostul unor documente precum facturile.

Analize Economedia

retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu
calculator, job, grafice
automotive foto 2
Victor Moraru si Marian Neacsu
oameni bagaje
multime, oameni, populatie, demografic, trecere de pietoni
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
bani, lei, finante, bancnote
bani, lei, finante, bancnote, bani numarati, impozit, taxe
Vladimir Putin, Xi Jinping, presedinte, rusia, china, moscova, kremlin, beijing, presedinte, china, rusia
bani, finante, lei, financiar, deficit
Gameloft Romania Cluj Napoca
onrc, registrul comertului
onrc, registrul comertului
Jerome Powell, FED
sticle vin
turism calatorii bani
Euro bani fonduri cheltuieli risipă fraude
bani, lei, finante, bancnote, bani numarati
Borhanci_Bazin-de-inot_01
Luca
onrc, registrul comertului
Pod Argeș Grădiștea București Giurgiu
bani, finante, lei, financiar, deficit
aeroport iasi plecari

Testarea a scos în evidență două tendințe – ponderea mare a elevilor cu un nivel de competență foarte scăzut, comparativ cu cel al elevilor foarte competenți din punct de vedere financiar, respectiv diferențele majore între rezultatele elevilor din medii avantajate și cele ale elevilor dezavantajați socio-economic.

Recomandările OCDE pentru întărirea competențelor financiare

Raportul OCDE privind rezultatele evaluării competențelor financiare ale elevilor de 15 ani, la testarea PISA 2022, oferă și o serie de recomandări pentru sistemele de educație.

Acestea vizează în special chestiuni legate de echitate și de accesibilitatea oportunităților de învățare a subiectelor de acest fel pentru toți elevii.

Recomandări-cheie OCDE:

  • Să fie avute în vedere nevoile elevilor cu rezultate slabe în domeniu, pentru a-i ajuta să ia parte la viața economică
  • Măsuri care să vizeze inegalitățile socio-economice și formarea competențelor și comportamentelor necesare în domeniul financiar, cât mai devreme, pentru a evita adâncirea acestor inegalități în timp
  • Măsuri care să sprijine formarea competențelor ținând cont și de mediul elevilor – părinți, prieteni
  • Măsuri care să garanteze că toți elevii primesc, la școală, instruire financiară, indiferent de mediul lor socio-economic
  • Măsuri care să ajute elevii să-și consolideze atitudini financiare constructive, nu doar cunoștințe și competențe.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. On-topic: Trebuie interzis telefonul in scoli. In special, la ore, aparate de bruiaj, sa nu mai mearga bit de net.

    Pana de curand, nu erau telefoane mobile si nu mai murea nimeni.

    Aici, si parintii sunt de vina ca n-au pic de creier.
    Partea buna e ca tot ei platesc.

    Pe cate mii de euro facem pariu ca asta e motivul principal concluziei articolului de fata ?

  2. P.S. : Se joaca brutal mult ‘Status Game’, ceea ce pt. mintile fragede e ‘all-in’. (lateralizare emisfera stanga, mama schizofreniei)

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.