Grupul franco-olandez Air France-KLM intenţionează să îşi majoreze participaţia în compania aeriană scandinavă SAS la 60,5%, faţă de 19,9% în prezent, preluând pachetul de acţiuni deţinut de Castlelake şi Lind Invest. Achiziţia, care rămâne condiţionată de aprobările autorităţilor de reglementare, este estimată să se finalizeze în a doua jumătate a anului 2026, relatează Reuters.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Valoarea tranzacţiei va fi stabilită la momentul finalizării, în funcţie de performanţele financiare ale SAS, inclusiv EBITDA şi datoria netă. Air France-KLM nu a oferit detalii privind aceste valori.

Directorul financiar Steven Zaat a declarat că tranzacţia va fi finanţată din lichidităţi disponibile sau printr-o emisiune de obligaţiuni simple (plain vanilla), fără a afecta eforturile de reducere a datoriilor hibride ale grupului. Potrivit lui Zaat, grupul are ”spaţiu financiar amplu” pentru a susţine această investiţie, care ar putea genera ”sute de milioane de euro” în sinergii.

Analize Economedia

auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania

Analiştii JPMorgan au apreciat acordul, subliniind că SAS oferă acces consolidat la o regiune cu PIB ridicat, iar integrarea completă va permite reduceri de costuri şi beneficii pentru clienţi.

SAS salută preluarea majoritară

Directorul general al SAS, Anko van der Werff, a declarat că ”era nevoie de consolidare în Europa, iar noi suntem bucuroşi să facem parte din acest proces”. El a adăugat că, până acum, Air France-KLM era încă un competitor, dar cu pachetul majoritar se pot accesa pe deplin sinergiile operaţionale şi comerciale.

În 2023, Air France-KLM investise aproximativ 144,5 milioane de dolari pentru participaţia sa iniţială în SAS, obţinând opţiunea de a deveni acţionar majoritar după doi ani, sub anumite condiţii. De asemenea, cele două companii au început o colaborare comercială din vara anului 2024.

SAS, care a ieşit din procedura de protecţie prin faliment din SUA (Chapter 11) în august 2023, deţine 138 de aeronave şi a transportat peste 25 de milioane de pasageri anul trecut, generând venituri de 4,1 miliarde de euro.

În urma tranzacţiei, Air France-KLM va deţine majoritatea locurilor în consiliul de administraţie al SAS, în timp ce statul danez îşi va păstra participaţia de 26,4% şi locurile în consiliu.

Un nou val de consolidări în aviaţia europeană

Acordul vine într-un moment în care operatorii europeni caută să se consolideze pentru a face faţă competiţiei acerbe din partea giganţilor americani şi din Orientul Mijlociu. În acest an, Lufthansa a cumpărat 41% din ITA Airways şi o participaţie în Air Baltic, în timp ce guvernul portughez pregăteşte privatizarea companiei naţionale TAP. Atât Lufthansa, cât şi Air France-KLM sunt interesate şi de preluarea unei participaţii în Air Europa din Spania.