Industria auto din Spania are nevoie urgentă de o revizuire pentru a recupera decalajul față de colegii europeni și pentru a accelera procesul de electrificare, în timp ce constructorii de automobile se străduiesc să se redreseze în urma unei crize induse de o pandemie, a anunțat marți Asociația spaniolă a producătorilor de automobile și camioane, scrie Reuters.
La fel ca în alte părți ale Europei, producția spaniolă de automobile a fost împiedicată în ultimii ani de penuria de semiconductori, de închiderea temporară a fabricilor și de blocajele din lanțul de aprovizionare după epidemia globală de boală COVID-19 din 2020.
“Nu mai putem pierde timpul”, a declarat Wayne Griffiths, șeful Asociației spaniole a producătorilor de automobile și camioane și directorul executiv al unității spaniole SEAT a Volkswagen, în timp ce prezenta foaia de parcurs a grupului până în 2025.
“Nu ne putem permite să lăsăm să treacă anul 2023 fără să luăm decizii ambițioase”, a adăugat el. “Măsurile cosmetice nu mai sunt suficiente”.
Printre provocările cu care se confruntă industria țării se numără vânzările mai slabe decât se așteptau de vehicule electrice (EV), un parc auto îmbătrânit – care împiedică obiectivele de reducere a emisiilor și de siguranță – și o infrastructură de încărcare a vehiculelor electrice încă insuficientă, a spus Griffiths.
În 2022, în Spania au fost vândute aproximativ 78.000 de vehicule hibride plug-in (PHEV) și vehicule electrice cu baterii (BEV), cu mult sub cele 120.000 necesare pentru a îndeplini obiectivele actuale privind emisiile. Vehiculele electrice reprezintă 9,2% din totalul vânzărilor auto, în timp ce media Uniunii Europene este de peste 20%.
“Europa se împarte în două, iar Spania rămâne tot mai mult în urma unor țări de frunte”, precum Germania sau Portugalia, a declarat Griffiths.
Printre măsurile propuse de ANFAC pentru a impulsiona sectorul se numără revizuirea subvențiilor pentru cumpărătorii de vehicule electrice, astfel încât acestea să fie aplicate direct la prețul de achiziție; raționalizarea impozitelor relevante pe vânzări, pe venit și pe profit; și stabilirea unor obiective obligatorii pentru implementarea infrastructurii publice de încărcare a vehiculelor electrice de mare putere.
Griffiths a declarat că, în cele din urmă, industria trebuie să încurajeze consumatorii să facă pasul către vehiculele electrice, deși este conștient de faptul că prețurile lor, în general ridicate, au descurajat unii potențiali cumpărători.
“Cred că va avea loc o democratizare treptată a electromobilității. În 2024 și 2025, vor apărea noi modele la prețuri mai accesibile.”