Constructorii care vor contracte pentru autostradă nu mai pot declara utilaje pe ,,hârtie”. Cum va funcționa baza de date a Registrului Utilajelor și când va fi funcțională

A0 Lot 3 Aktor utilaje

Constructorii care participă la licitațiile proiectelor de infrastructură de transport trebuie să declare utilajele de care dispun, o bază de date denumită ,,Registrul Unic al Utilajelor” urmând să devină funcțională din 2023. Hotărârea de Guvern a fost aprobată în această primăvară, iar acum, Ministerul Transporturilor a prezentat Proiectul de Ordin comun al Ministrului Transporturilor și Digitalizării pentru aprobarea normelor metodologice de funcționare a bazei de date. Registrul Unic al Utilajelor devine astfel, un mecanism prin care Statul se asigură că antreprenorii dețin cu adevărat utilajele pe care le declară și nu le transferă ,,pe hârtie” de la un șantier la altul, după cum Economedia a explicat aici.

,,Registrul utilajelor, echipamentelor și instalațiilor, reprezintă o bază de date electronică care cuprinde informațiile necesare pentru identificarea utilajelor, echipamentelor și instalațiilor de care dispun operatorii economici în vederea participării la procedurile de achiziţii publice/sectoriale pentru realizarea obiectivelor de investiții din domeniul proiectelor de infrastructură de transport. Scopul înființării Registrului este reprezentat de crearea unui mecanism de verificare, pentru autorități contractante, a disponibilității utilajelor, echipamentelor și instalațiilor declarate de către operatorii economici a căror ofertă a fost desemnată căștigătoare la procedurile de achiziție publică/sectorială din domeniul proiectelor de infrastructură de transport ca fiind utilizabile în implementarea proiectelor de infrastructură de transport.” a transmis Ministerul Transporturilor.

Spre deosebire de prima variantă a actului normativ, nu Registrul Auto Român va gestiona baza de date care se va regăsi în Sistemul Electronic de Achiziții Publice ( SEAP). Sistemul va deveni funcțional cu ajutorul Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării și cu avizul Agenției Naționale pentru Achiziții Publice ( ANAP) respectiv a Autorității pentru Digitalizarea României.

Calendarul operaționalizării Registrului Unic al Utilajelor

Începând cu 1 august 2022, autoritatea contractantă accesează anunțul de atribuire publicat în sistem și completează datele privind utilajele, echipamentele şi instalaţiile declarate în cadrul contractelor de achiziţie publică/sectoriale aflate în derulare, iar din 1 ianuarie 2023 autoritățile contractante  au posibilitatea tehnică să stabilească în sistem la nivelul documentației de atribuire sau la nivel de lot, atunci când procedura de achiziție publică/sectorială este organizată cu loturi, dacă ofertanții trebuie să completeze formularul de utilaje în cadrul ofertei depuse online, prin sistem.

Formularul utilajelor este disponibil în sistem pentru ofertanții înscriși la o procedură de achiziție publică/sectorială organizată online pentru realizarea obiectivelor de investiții din domeniul proiectelor de infrastructură și cuprinde cel puțin următoarele tipuri de informații care se completează de ofertant pentru fiecare utilaj declarat în cadrul ofertei:
a) Categorie/subcategori utilaj;
b) Denumire utilaj;
c) Model / marca (completează ofertantul);
d) Date de identificare utilaj: Tip identificator (identificator unic): [număr de înmatriculare (unde este cazul)/număr de identificare unic (serie șasiu, motor, serie carte de identitate];
e) Data ultimei revizii tehnice/inspecții tehnice privind funcționarea utilajului
f) alte informații
g) perioada de disponibilitate a utilajului pentru îndeplinirea contractului
Cum se face verificarea utilajelor
,,Operatorul SEAP, entitățile cu rol de control în domeniul achizițiilor publice/sectoriale precum și  autoritățile contractante (pentru contractele de achiziție proprii), pot căuta utilaje declarate la nivelul altor contracte de achiziție publică și pot vizualiza suprapunerile de utilaje, acolo unde există.
(2) Suprapunerile de utilaje sunt grupate și identificate astfel:
a) același utilaj (categorie, tip identificator și identificator)
b) intersecție de perioadă de utilizare la nivelul contractelor atribuite – contracte de achiziții publice/sectoriale, contracte subsecvente acordurilor cadru (indiferent de ofertant și autoritate contractantă)
Art.15
Atunci când sistemul determină că același utilaj este declarat ca fiind disponibil pentru mai multe contracte de achiziții publice atribuite la care se suprapun perioadele de derulare ale contractelor,  notifică automat autoritățile contractante organizatoare a acelor proceduri de achiziție publică/sectorială și ofertanții care au declarat acel utilaj la nivelul formularului de utilaje.”

 

 

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *