Constructorii nu mai pot declara utilaje „pe hârtie”: Guvernul a aprobat „Registrul Unic al Utilajelor” / Cum îi verifică statul pe constructori

muncitori-excavatoare-pmb-e1590141084101 Foto: PMB

Guvernul a aprobat în ședința de miercuri înființarea „Registrului Unic al Utilajelor”, o bază de date care va cuprinde utilajele pe care le declară constructorii la depunerea candidaturilor pentru licitațiile publice. Practic, prin acest act normativ, statul vrea să se asigure că firmele nu mai declară utilaje fictive „pe hârtie” sau care sunt transferate de pe un șantier pe altul.

Registrul Auto Român, instituție din subordinea Ministerului Transporturilor va administra Registrul Unic al Utilajelor.

Inițial, în proiectul Hotărârii de Guvern care a fost prezentat pentru dezbatere publică la începutul lunii ianuarie se menționa că Registrul Utilajelor va deveni operațional la 60 de de la publicarea în Monitorul Oficial și accesibil publicului peste alte 30 de zile de la data operaționalizării.

Totuși, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a anunțat că sistemul va avea toate funcțiile de-abia în martie 2023.

„Vom constitui în final o bază unică de date, cu toate utilajele firmelor care participă la proiecte de infrastructură de transport. Autoritățile vor putea verifica dacă ofertanții pot aduce efectiv în șantier toate utilajele pe care le declară. Am descoperit în timp că mulți constructori prezentau la licitații aceleași utilaje, iar în momentul când trebuiau să înceapă lucrările nu le aveau pentru că erau pe alte șantiere. Registrul Utilajelor va funcționa în cadrul SEAP. Până la 1 mai 2022 Ministerul stabilește tipul informațiilor accesibile și le pune la dispoziția Autorității pentru Digitalizarea României. Complet funcțional va fi probabil la 1 martie 2023 pentru că trebui create funcționalitățile privind declararea datelor și detaliile tehnice”, a transmis Grindeanu.

Consultarea Registrului va permite comunicări generate automat, iar în caz de suprapuneri de utilaje vor fi emise alerte.

Registrul unic va cuprinde, minim, următoarele informații:

a) operatorii economici care desfășoară activități în domeniul proiectelor de infrastructură de interes național, respectiv denumirea și datele de identificare, precum și domeniul relevant de activitate. Aceste informații sunt încărcate în registru de către operatorii economici în cauză;
b) numărul și datele de identificare ale utilajelor și echipamentelor de care pot dispune operatorii economici prevăzuți la lit.a); datele de identificare ale fiecărui utilaj/echipament autopropulsat se referă la denumirea acestuia (conform nomenclatorului pus la dispoziție de către R.A.R), marca (denumirea producătorului), tipul (cod sau denumire comercială), numărul său de identificare (seria șasiului), numărul de înmatriculare sau de înregistrare în circulație ori numărul de inventar. Aceste informații sunt încărcate în Registru de către operatorii economici prevăzuți la lit.a) și sunt validate de către R.A.R.;
c) în cazul în care operatorii economici prevăzuți la lit.a) au încheiate contracte și acestea sunt aflate în derulare, date referitoare la contractul de achiziție publică încheiat, respectiv lucrarea și părțile contractante. Aceste informații sunt încărcate în registru de către operatorii economici în cauză;
d) în cazul în care operatorii economici prevăzuți la lit.a) au încheiate contracte aflate în derulare, numărul și datele de identificare ale utilajelor și echipamentelor autopropulsate declarate de operatorii economici în contractul de achiziție publică (inclusiv forma de deținere: proprietate/închiriere/comodat etc.), precum și perioada/perioadele în care utilajele și echipamentele autopropulsate sunt utilizate, conform graficelor de execuție ale lucrărilor, potrivit contractului de achiziție publică. Aceste informații sunt încărcate în registru de către agenții economici în cauză.

Foto: PMB

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *