Compania Aeroporturi Iași a scos la licitație un contract de 351 de milioane lei pentru proiectarea și execuția unui proiect pentru extinderea terminalelor de pasageri și parcare la aeroportul internațional din localitate.
Autoritățile județene adoptaseră în august un plan mai larg de dezvoltare a aeroportului, în valoare de 130 de milioane euro, din care prima fază, acum în licitație, este cea care se referă la terminale și parcare etajată.
„Se vor presta servicii de proiectare faza PT, DDE, documentații tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, asistență tehnică din partea proiectantului, verificarea tehnică de calitate a proiectului și a detaliilor de execuție precum și executia lucrărilor pentru obiectivul de investiții Dezvoltarea Aeroportului International Iași – Extinderea terminalelor de pasageri și a facilităților de parcare la Aeroportul Internațional Iași”, este descrierea achiziției.
Contractul are o durată de 21 de luni, iar fondurile reprezintă bani europeni nerambursabili, Programul Operațional Infrastructura Mare. Ofertele se deschid în 9 decembrie, iar departajarea lor se face în proporție de preț – 70%, experiența managerului de proiect – 10%, durata lucrărilor asumată a lucrărilor – 10% și perioada de garanție acordată – 10%.
În august, la aprobarea planului de dezvoltare a Aeroportului Iași, autoritățile apreciau că noul terminal (capacitate de procesare de minimum 3,2 milioane pasageri/an) și parcarea trebuie să fie gata cel târziu în decembrie 2023. Ca să se încadreze în termen, licitația Aeroporturi Iași ar trebui să nu fie contestată, iar contractul de execuție să fie semnat imediat cu firma câștigătoare a licitației.
Principala disfuncționalitate actuală a aerogării ieșene este insuficienta capacitate de procesare a terminalelor existente, în condițiile în care, în anul 2019, aeroportul a procesat peste 1,3 milioane de pasageri, se arăta în masterplanul realizat de asocierea de firme Consitrans – 3TI Progetti Italia și aprobat, în august, de Consiliul Județean (CJ) Iași.
Cele două companii au analizat mai multe scenarii de dezvoltare a aerogării și au recomandat CJ Iași modernizarea obiectivului în limitele actualului amplasament. Alternativa era construirea unui nou aeroport, dincolo de pista de decolare-aterizare, pe un teren liber de construcții. Prima variantă a fost aprobată de plenul CJ întrucât oferă și oportunitatea accesării de fonduri europene în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM). În cel de-al doilea caz, efortul financiar era unul semnificativ (peste 200 milioane de euro), iar finanțarea nu putea fi asigurată, la acest moment, din fonduri europene.
Prin intermediul POIM, Aeroportul va finanța prima etapă de dezvoltare de 70 milioane euro. În conturile proprii, aerogara ieșeană are 4 milioane euro pentru proiectul de modernizare, dar intenția regiei autonome este de a contracta, cu sprijinul CJ, un credit bancar.
Terminalul T4 va fi construit între actualul terminal T3 și un hangar al companiei Aerostar unde sunt asigurate servicii de mentenanță pentru aeronave. Pentru a putea fi construit T4, parcarea actuală va fi dezafectată și, în schimb, va fi amenajată o parcare etajată. Terminalul va fi structurat pe trei niveluri, va avea șapte porți de îmbarcare și cu posibilitatea de îmbarcare în aeronavă prin poduri suspendate (facilitate care nu există acum la Iași).
După finalizarea lucrărilor la noul terminal, autoritățile au în plan ca unul dintre terminalele existente (T2) să devină zonă cargo, în timp ce T1 va continua să funcționeze ca spațiu administrativ, iar T3 va fi utilizat pentru trafic intern.