Cota de piaţă a Tesla în SUA a coborât în luna august la minimul ultimilor opt ani, în condiţiile în care cumpărătorii au ales un model electric de la rivalii din ce în ce mai numeroşi ai producătorului american, arată datele firmei de cercetare Cox Automotive comunicate Reuters, transmite Agerpres.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Acest declin scoate în evidenţă riscurile create de strategia producătorilor de a oferi reduceri la achiziţionarea de automobile electrice, într-un moment dificil pentru industrie. Analiştii se aşteaptă ca vânzările de automobile electrice în SUA să se situeze la un nivel solid şi în luna septembrie, pentru ca ulterior să scadă odată cu expirarea reducerilor de taxe, ceea ce va creşte presiunile asupra Tesla şi altor producători auto.
Potrivit datelor firmei de cercetare Cox Automotive, Tesla, care odată controla peste 80% din piaţa de automobile electrice din SUA, a controlat în luna august doar 38% din vânzările de automobile electrice din SUA. Este pentru prima dată, după luna octombrie 2017, când cota Tesla pe piaţa din SUA coboară sub pragul de 40%.
În timp ce alţi constructori lansează pe piaţă noi automobile electrice, Tesla şi-a reorientat atenţia spre construcţia de taxiuri autonome şi roboţi umanoizi, amânând şi chiar anulând planurile care vizau lansarea de automobile electrice ieftine.
“Ştiu că se poziţionează ca o companie din domeniul roboticii şi AI. Însă atunci când eşti un producător de automobile, când nu ai produse noi, cota ta de piaţă va începe să scadă”, spune directorul de analiză de la Cox Automotive, Stephanie Valdez Streaty.
Ultimul model nou al Tesla este camioneta Cybertruck, lansată pe piaţă în 2023, fără a se bucura însă de succesul sedan-ului Model 3 sau a SUV-ului Model Y. Tesla a venit cu o versiune îmbunătăţită a Model Y, care odată era cea mai bine vândută maşină din lume, însă îmbunătăţirile nu s-au ridicat la înălţimea aşteptărilor, iar Tesla se îndreaptă spre al doilea an de scădere a vânzărilor.
Problemele Tesla cu competitorii au fost agravate de politicile lui Elon Musk, care l-a ajutat pe Donald Trump să câştige alegerile prezidenţiale din SUA şi a salutat partidele de extremă dreapta din Europa, ceea ce a declanşat reacţii negative din partea consumatorilor.
Firma de cercetare Cox Automotive are date mai detaliate cu privire la situaţia din luna iulie, când cota de piaţă a Tesla în SUA a scăzut până la 42%, de la 48,7% în luna iunie, cel mai important declin după luna martie 2021, când Ford a lansat modelul electric Mustang Mach-E. În luna iulie a acestui an vânzările de automobile electrice noi pe piaţa din SUA au crescut cu 24% de la o lună la alta, până la 128.268 de unităţi. Însă, vânzările Tesla au crescut cu doar 7% în luna iulie, până la 53.816 unităţi, deşi cota sa de piaţă a scăzut. Rivalii Hyundai, Honda, Kia şi Toyota au înregistrat în luna iulie creşteri ale vânzărilor cuprinse între 60% şi 120%, ceea ce a dus la creşterea cotelor lor de piaţă.
Datele preliminare pentru luna august arată că ritmul de creştere a vânzărilor de automobile Tesla a încetinit până la 3,1%, în condiţiile în care, pe ansamblu, piaţa a crescut cu 14%.
Timp de mulţi ani Tesla, în calitate de lider de piaţă, a putut să îşi majoreze rapid vânzările şi să ceară un preţ premium pentru vehiculele sale, ceea ce i-a adus profituri semnificative. Însă odată cu scăderea vânzărilor şi înmulţirea competitorilor, Tesla a fost nevoit să reducă preţurile în ultimii ani, ceea ce i-a afectat marjele operaţionale şi i-a îngrijorat pe investitori.
Scăderea cotei de piaţă scoate în evidenţă alegerea dificilă pe care trebuie să o facă Tesla între susţinerea vânzărilor prin oferirea de reduceri mari de preţuri care îi afectează profitul şi menţinerea profiturilor dar renunţarea la cote de piaţă.