Pe fondul tensiunilor geopolitice și a carantinării unui oraș din China, cotația aluminiului a urcat la 3.236 dolari pe tonă, marți, aproape de recordul istoric atins în iulie 2008, când a atins 3.380,15 dolari pe tonă, potrivit BFM TV.
Această evoluție vine după ce orașul Baise din China a intrat în carantină. “Creșterea prețurilor este provocată înainte de toate de îngrijorările legate de aprovizionare”, a declarat Daniel Briesemann, analist la Commerzbank. Baise, cu 3,5 milioane de locuitori și situat în apropiere de Guangxi, în sudul Chinei, a fost carantinat după apariția unor cazuri de Covid-19. “Există temeri că această carantină va afecta transportul de aluminiu, restrângând și mai mult oferta” care era deja limitată, a adăugat Daniel Briesemann.
Guangxi este a treia regiune chineză în termeni de producție de aluminiu, iar 80% din capacitatea regională de producție este concentrată în Baise. Potrivit Commerzbank, Baise are o capacitate de producție de 1,7 milioane de tone pe an. “China dorește să reducă poluarea pentru a îmbunătăți calitatea aerului, în special în perioada Jocurilor Olimpice de la Beijing”, arată Fawad Razaqzada, analist la ThinkMarkets. Ceea ce presupune reducerea puternică a consumului de energii fosile.
Or, uzinele de aluminiu folosesc cantități enorme de energie produse de centrale pe carbon.
Producția din Europa a fost deja diminuată cu mai multe sute de mii de tone din cauza costurilor energetice ridicate, a subliniat Daniel Briesemann.
În România, ALRO a anunțat la sfârșitul anului trecut că îşi va diminua în 2022 activitatea de producție a aluminiului primar, din cauza situației de pe piețele de energie şi gaze.
“Tensiunile geopolitice dintre Rusia și Ucraina nu au susținut doar prețul petrolului ți gazelor. dar și pe cel al metalelor”, a remarcat Fiona Cincotta, analist la City Index. Rusia figurează printre cei mai mari producători de aluminiu, alături de China. “Amenințarea sancțiunilor occidentale susține de asemenea creșterea prețurilor”, explică Fiona Cincotta.
Banca americană Goldman Sach estimează că pragul de 4.000 de dolari pe tonă va fi atins în scurt timp.