ANALIZĂ Criza de materii prime din sectorul auto poate provoca o reducere a ritmului de creștere economică din Europa Centrală și de Est

ford, masini, fabrica, auto Ford Craiova Sursa foto: gov.ro

Invazia rusă a Ucrainei anulează parțial sau amână speranțele de relansare a industriei auto din Europa Centrală în acest an, afectată deja de pandemie și generează riscul apariției unei încetiniri economice mai accentuate.

Conflictul din Ucraina a înrăutățit problemele de aprovizionare și, de asemenea, crește prețurile pentru materiale precum nichelul sau paladiul, ceea ce va pune mai multă presiune asupra sectorului auto din întreaga lume. Creșterea costurilor energiei se infiltrează și în lanțurile de aprovizionare.

Durerea va fi resimțită mai ales în centrul Europei, unde sectorul joacă un rol important și unele perturbări se văd deja de când Rusia a invadat Ucraina pe 24 februarie.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Volkswagen, de exemplu, a suspendat temporar producția la două fabrici din Polonia. O altă unitate VW, Skoda Auto, care este cel mai mare exportator al Republicii Cehe, a oprit producția modelului său electric ENYAQ iV și a avertizat că producția altor modele este, de asemenea, în pericol din cauza indisponibilității cablajelor cheie din Ucraina.

Întreruperile producției vor avea un impact negativ, industria auto cehă reprezentând aproximativ un sfert din producția industrială și din exporturi. În Ungaria, sectorul auto reprezintă 28% din exporturile industriale. potrivit Reuters.

Strategul Deutsche Bank, Christian Wietoska, a estimat într-o notă din 11 martie că fiecare săptămână de întreruperi complete în producția de mașini – ceva văzut atunci când fabricile închise la începutul pandemiei de coronavirus în 2020 – a redus  aproximativ 0,1 puncte procentuale din produsul intern brut în Republica Cehă sau Ungaria, mai mult decât în ​​Polonia sau România.

Noi întreruperi ar putea limita producția de mașini din Cehia cel puțin în al doilea trimestru, a declarat Jiri Polansky, economist la unitatea cehă a Erste Group Bank.

„Anul acesta ar putea fi dificil pentru economia cehă, cel puțin prima jumătate a acesteia, iar sectorul auto va fi unul dintre cele mai negative sectoare”, a spus el.

Economiile regiunii au înregistrat redresări robuste în 2021, dar s-au confruntat în acest an cu vânt în contra, din cauza inflației ridicate, care începea să răcească creșterea.

În timp ce analiștii spun că previziunile privind impactul total asupra sectorului auto sunt încă greu de evaluat, cu incertitudini ridicate, semnele sunt clare că conflictul va afecta economiile, deoarece producția industrială este afectată și inflația și mai mare diminuează cheltuielile consumatorilor sau investițiile companiilor.

Guvernatorul Băncii Naționale a Cehei, Jiri Rusnok, a declarat la postul de radio ceh pe 9 martie că „fără îndoială” va exista o încetinire. Banca a prognozat anterior o creștere de 3% a PIB-ului în acest an, comparativ cu 3,3% în 2021. Viceguvernatorul băncii centrale a Ungariei, Barnabas Virag, a declarat săptămâna aceasta că războiul din Ucraina a creat riscuri negative pentru creșterea economică.

Și BNR se teme de inflație,prognozată la 10,2% la începutul acestui an și există riscul ca aceasta să încetinească riscul de creștere economică al României, pe fondul scăderii investițiilor și a consumului.

Cel mai nou șoc vine după doi ani slabi pentru sectorul auto din Europa Centrală, mai întâi cu închiderea fabricilor în 2020 și 2021. Lipsa globală de cipuri a oprit producția de anul trecut, sectorul ceh producând cu până la 300.000 de mașini mai puține decât era planificat anul trecut din această cauză. Și românii de la Dacia au anunțat că au produs cu 70.000 de unități mai puțin, anul trecut, din cauza opririlor repetate ale fabricii de la Mioveni.

Organismul industrial ceh AutoSAP a declarat în această săptămână că o treime dintre companiile cehe raportează deja o lipsă de materiale sau componente din cauza conflictului din Ucraina.

Anterior prognozase o revenire la creștere în acest an, dar directorul executiv al AutoSAP, Zdenek Petzl, a declarat că atingerea nivelurilor de producție în 2021 de 1,1 milioane de mașini ar fi un succes.

„Impactul va fi uriaș”, a spus el pentru Reuters. „Este uimitor că companiile au supraviețuit furtunii din ultimii doi ani. Dar acum este îndoielnic ce se va întâmpla”.

În România, ministrul Economiei a înființat un grup de lucru pentru a se pregăti pentru impactul în segmente industriale cheie, cum ar fi sectorul auto, care se confruntă cu crize de aprovizionare pentru unele piese.

Peter Virovacz, economist la ING la Budapesta, a declarat că scăderile producției din Ungaria ar putea fi doar jumătate față de cele observate în 2020, dar recuperarea ar fi mult mai lentă.

„Sectorul auto nu va fi în măsură să stimuleze creșterea economică în măsura în care am fi văzut-o fără războiul declanșat în Ungaria”, a spus el.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: