Companiile din România au avut un apetit ridicat pentru digitalizare și achiziții software în anul 2022, arată datele transmise de Softlead, platformă de tip marketplace din România care ajută companiile să aleagă soluția software potrivită, pe baza ADN-ului Digital.
În 2022, prin platforma Softlead s-au primit cu peste 72% mai multe solicitări de oferte personalizate pentru soluții software comparativ cu anul 2021, valoarea totală a proiectelor fiind estimată la peste 6,2 milioane de euro, cu 50% mai mult decât în anul anterior. Valoarea medie a proiectelor de digitalizare a fost de 9.603 euro, în scădere cu 11% față de aceeași perioadă a anului 2021.
Deși numărul proiectelor a fost mult mai consistent, scăderea înregistrată din perspectiva bugetului mediu se datorează creșterii numărului de oferte de digitalizare pentru aplicații de tip SaaS (Software as a Service) pentru segmente de business de nișă (cabinete medicale, laboratoare etc.).
„Accesul la cererile de oferte pe care le primim prin Softlead ne oferă o perspectivă optimistă asupra procesului de digitalizare din România. Companiile fac eforturi tot mai mari să se informeze, să aleagă soluțiile potrivite, să susțină prin bugete implementările software și să accelereze dezvoltarea business-urilor prin tehnologie. Dincolo de toate aceste grafice și numere pe care le furnizăm anual, există și alte date interesante care ne confirmă perspectiva. De exemplu, prin platforma Softlead, 20% dintre solicitările de oferte pentru digitalizare au fost trimise în week-end de către reprezentanți de top management ai companiilor, ceea ce înseamnă nu doar că există interes, ci și că se fac eforturi pentru a crește procesele de automatizare, eficiență și transparență, trei aspecte importante mai ales în perioadele de criză, tranziție sau dezvoltare accelerată”, spune Alexandra Roată, Co-Founder Softlead.
Tipuri de aplicații software cu apetit crescut de achiziție
În 2022, soluțiile software de tip enterprise s-au aflat, din nou pe lista priorităților companiilor din România, astfel încât cele mai importante aplicații din această categorie s-au regăsit și în rândul cerințelor primite prin Softlead: soluții software ERP (Enterprise Resource Planning) – 22,9%, CRM (Customer Relationship Management) – 22,4%, aplicații dedicate organizării – 12,79%, Managementul documentelor – 11,3%, soluții de gestiune – 10,4%, de Project Management – 3,65%, contabilitate – 3,32%, Resurse Umane – 2,82%.
Industriile cu apetit ridicat de digitalizare
Conform datelor companiei, apetitul pentru digitalizare este mult mai vizibil în anumite industrii, în care nevoia de eficientizare, automatizare și de acces la date în mod transparent sunt esențiale. Astfel, în topul industriilor care au solicitat oferte pentru achiziții și implementări software se află: companiile care oferă servicii (16,87%), domeniul medical (15,49%), producția (14,42%), construcțiile (11,66%), domeniul IT&C (8,1%), retail (5,83%), transport (4,6%) sau financiar (4,14%).
Pentru fiecare dintre acestea, nevoia de digitalizare a însemnat fie înlocuirea soluției existente (26% dintre cerințe), fie primul pas către automatizare (76% dintre solicitări au vizat implementarea unei soluții software pentru o activitate care nu a fost niciodată digitalizată).
IMM-urile – în topul companiilor care au nevoie de aplicații software
În topul companiilor care au nevoie de consiliere în alegerea aplicațiilor software potrivite se află companiile mici și medii, un trend confirmat deja și în anii anteriori.
Astfel, din perspectiva cifrei de afaceri, cele mai multe solicitări de oferte dedicate digitalizării au venit din partea companiilor cu încasări sub 500.000 de euro (55,6%), în timp ce companiile cu cifră de afaceri de peste 5 milioane de euro reprezintă peste 15% din totalul cerințelor de digitalizare.
O trăsătură comună a companiilor care au solicitat oferte de digitalizare este aceea că 86% dintre cerințele de oferte pentru digitalizare sunt trimise de segmentele Top & Middle Management din companii, ceea ce indică o validare clară a nevoii de eficientizare și automatizare prin aplicații software.
Printr-o integrare cu Termene.ro, statisticile referitoare la digitalizare sunt completate de analiza evoluției companiilor care au cerut oferte software. Astfel, 16% dintre companiile care au solicitat o ofertă prin Softlead în 2022 și-au dublat cifra de afaceri în anul precedent, un indicator atât al potențialului de susținere al achizițiilor software, cât și al nevoii de digitalizare (o companie aflată în plină dezvoltare are nevoi evidente de automatizare, eficientizare, creștere a transparenței, acces la date etc.).