Cum continuă să aibă succes cărțile de bucate în era internetului

librarie, carti de bucate sursa foto: Dreamstime

Cărțile de bucate au rămas extrem de populare în rândul consumatorilor, chiar și atunci când aceștia ar putea găsi orice rețetă pe care o doresc online, scrie radioteleviziunea irlandeză. 

Restricțiile din pandemie au fost o perioadă nefastă pentru majoritatea afacerilor – în special pentru cele care ar putea fi considerate puțin “de modă veche”. Între timp, oamenii au căutat mâncăruri care să umple golul lăsat de restaurantele și cafenelele lor preferate.

Toate acestea au fost vești bune pentru afacerile cu cărți de bucate.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

“În majoritatea anilor, vânzările se situează între 4 și 6 milioane de euro, asta este ceea ce valorează în fiecare an”, a declarat Susan Walsh, director de marketing la editura Dubray Books din Irlanda.

“Până când ajungi în 2020, când a existat pur și simplu această creștere fenomenală.

“În 2020, a urcat la 7,6 milioane de euro. În 2021, a fost de 6,9 milioane de euro – deci, peste blocaj, a existat un salt mare.”

Și această creștere a contrazis, de asemenea, tendința pentru industria de carte mai largă.

“Veți auzi de la o mulțime de edituri că cărțile nu au avut succes în timpul închiderii, deoarece oamenii nu erau în librării pentru a răsfoi și nu au putut face acel pick-up aleatoriu”, a spus ea.

Dar chiar și înainte de pandemie, cărțile de bucate erau o categorie solidă – deși de nișă – pentru editori.

“Cărțile de bucate reprezintă aproximativ 4% din piața globală”, a declarat Sarah Liddy, editor al Gill Life, divizia Gill Books axată pe stilul de viață. “Variază puțin de la an la an; un titlu mare poate să o încline cu adevărat, dar se învârte în jurul a 4% în majoritatea anilor.”

Este o performanță remarcabil de solidă pentru această categorie de produse și care poate părea contra-intuitivă pentru mulți.

Cărțile de bucate sunt adesea voluminoase, de nișă și relativ scumpe. În era computerelor de buzunar și a accesului instantaneu la internet, oricare dintre aceste caracteristici le-ar putea face depășite.

Așadar, de ce a rămas cererea atât de puternică?

“Să mergi pe internet este minunat dacă ești în căutarea unei rețete specifice”, a spus Susan. “Dar dacă ești de fapt în căutare de inspirație, sau pur și simplu răsfoiești, nimic nu se va compara cu o carte de bucate.

“O carte de bucate este un produs foarte unic.”

Acest sentiment este împărtășit și de Sarah de la Gill.

“Cred că oamenilor le place să cumpere o colecție – ceva cu care pot sta acasă, să se uite prin ea și să se inspire”, a spus ea. “Cred că, online, ai tendința de a căuta o rețetă pe care știi că o vrei deja… dar cărțile de bucate îți oferă inspirație și îți permit să încerci ceva ce poate nu te-ai fi gândit că ți-ar plăcea.”

Chiar și din punct de vedere practic, lucrul real are avantajele sale față de ecran.

“Este grozav să ai [rețeta] acolo fizic, mai degrabă decât pe telefon – care se termină exact când ești în mijlocul verificării ei”, a spus Susan – care glumește, de asemenea, pe seama frustrării de a încerca să folosești un ecran tactil cu mâinile pline de aluat.

“Nu se poate bate o copie tipărită acolo, în fața ta”.

Cărțile de bucate sunt, de asemenea, cadouri populare. Nu este o coincidență faptul că lunile octombrie și noiembrie sunt perioade aglomerate pentru edituri, deoarece acestea încearcă să pună titlurile pe rafturi la timp pentru Crăciun.

Bineînțeles, asta nu înseamnă că cărțile de bucate au rămas neschimbate. Dimpotrivă, internetul a inspirat o evoluție semnificativă a genului în ultimii 15 ani.

“Cu ani în urmă, cărțile de bucate irlandeze nu aveau un aspect prea sofisticat”, a spus Sarah. “Toate editurile investesc acum foarte mult în cărțile de bucate, pentru că asta așteaptă piața.”

Au dispărut cărțile de rețete de altădată, cu text greoi. În locul lor sunt producții lucioase, în culori vii, presărate cu fotografii atent realizate ale alimentelor pe care cumpărătorul le-ar putea prepara singur.

“Cărțile de bucate irlandeze arată la fel de bine ca orice carte din Marea Britanie sau din SUA”, a spus ea.

De asemenea, aspectele pe care se concentrează cărțile de bucate sunt în continuă schimbare.

Cărțile axate pe sănătate sunt întotdeauna populare, deși specificul rețetelor din interior se transformă pentru a se potrivi cu orice activitate sau dietă care este în vogă la momentul respectiv.

“Tendințele vin și pleacă, ca orice altceva”, a spus Sarah. “În ultimii ani, am văzut o mulțime de mese vegane, vegetariene și cu calorii numărate, cum ar fi cele din The Pinch of Nom sau The Daily Dish.

“Aceasta este piața tradițională a dietelor și a pierderii în greutate, care a existat întotdeauna – dar care ia forme diferite de-a lungul anilor.”

Chiar și starea națiunii poate influența tendințele în materie de cărți de bucate, sănătatea economiei având un impact asupra a ceea ce se caută.

“În timpul ultimei recesiuni, coacerea a fost foarte mare, oamenii voiau mâncare reconfortantă”, a spus Sarah. “Va fi interesant de văzut dacă acest lucru revine din nou în următorii doi ani.”

Tipul de persoane care scriu cărți de bucate s-a schimbat, de asemenea, considerabil în ultimii ani.

În trecut, o carte venea, de obicei, după ce cineva își făcuse un nume ca bucătar sau brutar în altă parte. De obicei, la televizor.

“Când am început să lucrez în domeniul cărților, era vorba de Nigella care venea la o sesiune de autografe, era întotdeauna un lucru uriaș”, a spus Susan. “Jamie Oliver era una dintre cele mai mari celebrități din lume”.

În zilele noastre, însă, a fi un obișnuit al televiziunii nu mai este o condiție prealabilă.

“Acum, rețelele de socializare sunt foarte importante”, a spus Susan. “Cea mai bine vândută carte de bucate a anului, până acum, este cea a lui Una Leonard.

“Ea conduce doar o cafenea în Castlebar, dar are un număr enorm de fani pe rețelele de socializare.”

A fi un gurmand profesionist nici măcar nu mai este o cerință. În prezent, nu este neobișnuit să vezi cărți de bucate ale sportivilor, ale influencerilor din social media și ale celebrităților alături de cele realizate de bucătari profesioniști.

“Acum vezi mult mai multe titluri care se bazează pe social media”, a spus Sarah. “Oameni care au o audiență pe care au construit-o prin intermediul social media”.

Acest lucru a deschis ușa unei game mult mai largi de voci decât înainte, deși ștacheta pentru cărțile de bucate a rămas în continuare relativ ridicată.

“Costurile de pornire pentru o carte de bucate sunt mult, mult mai mari decât pentru o publicație de doar text, în alb-negru”, a spus Sarah de la Gill Books. “Înseamnă doar că trebuie să fii foarte sigur de ceea ce faci atunci când te apuci de ceva și să ai încredere în autor și în piața pentru autor.”

Aceasta înseamnă că editorii trebuie să petreacă mult timp urmărind tendințele online, încercând să citească frunzele de ceai despre ce vor dori oamenii să gătească și să coacă în continuare.

“Trebuie să rămânem la curent cu tendințele, să fim conștienți de ceea ce vor oamenii, să alegem autorii potriviți care au ceva de oferit”, a spus Sarah. “Nu poți să te culci pe lauri, trebuie să fii conștient de ceea ce se schimbă și de ceea ce caută oamenii.

“Ne uităm la alte piețe, ne uităm la Marea Britanie și la SUA pentru a vedea ce se întâmplă acolo”, a spus ea. “Ne uităm la rețelele de socializare, cine câștigă adepți, ce rețete sunt împărtășite.”

De asemenea, ei trebuie să fie în permanență în căutarea oricărei personalități în devenire care își croiește o reputație online.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: