Cum cred retailerii că va evolua inflația în 2023 și ce măsuri iau pentru a combate creșterea prețurilor

cumparaturi inflatie Sursa foto: Dreamstime

Anul 2022 a fost marcat de o inflație puternică, determinată în același timp de prețurile mari la gaze și bineînțeles de către războiul din Ucraina. În acest context, alimentele s-au scumpit foarte mult în România, iar aceste scumpiri par că se vor mai menține și anul viitor. Economedia a întrebat mai mulți retaileri despre cum cred să va arăta inflația anul viitor și ce măsuri vor lua pentru a tine în frâu creșterea prețurilor.

Retailerii vad anul 2023 în continuare cu creșteri de prețuri la materiile prime, energie și logistică care vor duce ulterior la modificări de preț pe raftul magazinelor.

„Cu siguranță vor exista în continuare fluctuații ale inflației, dar și creșteri de costuri pentru materiile prime, energie și logistică, care vor produce modificări ale prețului de la raft. Atât timp cât prețurile la materie primă, energie și forță de munca vor crește, vom înregistra și creșteri de prețuri. Intensitatea inflației se va ameliora, dar o să rămână, în linie cu prognozele publice”, spun reprezentanții PENNY.

Reprezentanții Carrefour declară că încearcă să creeze un echilibru și să atenueze pe cât posibil efectele inflației pentru consumatorul final, acordând atenție întregului ecosistem: furnizori, producători și clienți. Prețurile furnizorilor și producătorilor variază constant pe parcursul anului, în funcție de schimbările de pe piață și de procesul de negociere. 

„Variațiile costului produsului final sunt întotdeauna legate de fluctuațiile materiilor prime, dar și de cele ale energiei electrice și ale transportului, pe care le luăm în considerare pentru fiecare produs în parte. Încercăm să protejăm cât mai mult posibil consumatorul final. Producătorii și furnizorii joacă, de asemenea, un rol vital în acest proces și analizăm fiecare situație de la caz la caz, deoarece sunt partenerii noștri strategici, și avem, de asemenea, o abordare personalizată pentru furnizorii mai mici”, spune Julien Munch, CEO al Carrefour România.

Pe de altă parte, Florian Mateiță, fondatorul Obor21, prima cooperativă țărănească digitalizată, este de părere că prețurile au potențial să coboare puțin, dar nu se vor putea întoarce la nivelul anterior anului 2022. Astfel că Obor21 mizează pe o creștere moderată a prețurilor la producător, pe o stabilizare a prețurilor la energie și carburant, pe o stabilizare a ratei dobânzilor după primul trimestru al anului 2023. „Dacă se va întâmpla să avem dreptate, atunci sunt propice măsurile de optimizare a întregului proces, de consolidare a conceptului și de atragere a noi furnizori echilibrați din punct de vedere financiar”.

Ce planuri au retailerii pentru a combate creșterea prețurilor în 2023?

Retailerii au început să ia măsuri de combatere a inflației în 2022, măsuri pe care le vor extinde și pentru anul în curs.

„Cel mai important aspect în acest sens este faptul că dezvoltăm constant rețeaua de furnizori, ceea ce contribuie atât la reducerea costurilor, cât și a amprentei de carbon. Ne vom concentra și mai mult pe tot ce presupune eficiența operațională și fluxurile de aprovizionare inteligente, astfel încât să ținem costurile sub control și să oferim un preț de vânzare cât mai avantajos”, spune PENNY.

Fondatorul Obor21 spune că, în primul rând, are în plan creșterea volumelor de vânzare, ceea ce va avea impact asupra ponderii costurilor fixe pe unitate de produs. În al doilea rând, acesta își propune să îmbunătățească comunicarea cu consumatorii pe canale mai puțin costisitoare și să impulsionăm creșterea businessului prin recomandare. 

„Încercăm să dezvoltăm o componentă stabilă, recurentă, în HORECA care să demonstreze clienților restaurantelor că produsele românești autentice pot face față cu succes produselor importate”, spune Florian Mateiță.

În ce privește înghețarea prețurilor, antreprenorul spune că este o măsură artificială și populistă cât timp nu este dublată de măsuri manageriale de sporire a eficienței. 

„Marii retaileri au forța economică și juridică de a cere furnizorilor lor „înghețarea prețurilor” pe care apoi să o comunice consumatorilor ca fiind rezultatul măsurilor lor. Noi, ceilalți, suntem mici și vom face tot posibilul să preluăm variațiile prețurilor în rezervele de potențial pe care le identificăm în interiorul propriilor afaceri, pornind de la colectare, producție, transport, distribuție, până la componenta informatică și financiară a activității”, spune reprezentantul Obor21.

„Deja am înghețat și noi prețurile la 25 de articole de bază până în aprilie 2023, pentru a face achiziția de către clienți ale acestor articole predictibile. Sunt articole de baza produse de furnizori mari. Nu am înghețat prețurile produselor tradiționale, deoarece furnizorii noștri mici nu au o afacere la scală largă și astfel orice schimbare de preț al materiei prime, energiei sau logisticii îi poate afecta imediat”, precizează Michael Kaiser, COO Sezamo România. 

Sursa foto: Dreamstime

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *