La 1 ianuarie 2023 urmează să intre în vigoare noile plafoane de preț la energie electrică și gaze naturale. Noua lege aduce un nou mod în care se aplică plafonarea prețului la consumatorii casnici, inclusiv faptul că unii dintre consumatori trebuie să depună la furnizor o cerere și o declarație pe propria răspundere pentru a beneficia de prețul plafonat. Economedia a trecut în listă dacă și ce mari furnizori au publicat pe site-ul lor declarația pe proprie răspundere, până la momentul publicării articolului.
ANRE a transmis ce categorii beneficiază automat de plafonare și cine trebuie să depună declarația pe propria răspundere. Aici puteți descărca modelul de declarație proprie răspundere și modelul de cerere publicate de ANRE.
Doar patru categorii de consumatori trebuie să depună declarația pe propria răspundere, după cum spunea recent ANRE:
- clienţii finali casnici care utilizează dispozitive, aparate sau echipamente medicale necesare efectuării tratamentelor;
- clienții care au în întreținere cel puțin 3 copii cu vârsta de până în 18 ani, respectiv 26 de ani în cazul în care urmează o formă de învățământ:
- familiile monoparentale, care au în întreținere cel puțin un copil cu vârsta de până la 18 ani, respectiv 26 de ani în cazul în care urmează o formă de învățământ,
- clienţii finali casnici cu mai multe locuri de consum.
Asociația Energia Inteligentă a publicat pe site-ul său cum ar trebui să arate cererea tip necesară și modelul pe proprie răspundere pentru a putea beneficia de prețul plafonat. Le puteți accesa de AICI.
Între timp, și furnizorii au început să publice noile modele de declarație și cerere, unii urmând să implementeze chiar în site aceste formulare.
E.ON
Pe site-ul E.ON, furnizorul explică ce trebuie să facă fiecare client în funcție de categoria în care se află pentru a beneficia de plafonarea prețului.
„E necesar să completezi o cerere și o declarație pe propria răspundere care să confirme situația în care te afli și să o depui la furnizorul tău, E.ON. Vei fi facturat la prețul plafonat (maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus), începând cu data de întâi a lunii următoare celei în care s-au înregistrat documentele la furnizor”, transmite furnizorul pe site-ul său.
Până în momentul de față, nu există un model de cerere de completat pentru clienții casnici. E.ON transmite că lucrează în prezent la dezvoltarea unei funcționalități online pentru a publica modelul de cerere pentru clienții casnici, ce va fi disponibilă în curând pe site-ul său pentru a depune documentele prevăzute de lege.
Compania estimează că platforma online va fi disponibilă chiar în această săptămână.
Clienții casnici și noncasnici care nu se încadrează în niciuna din situații și categorii vor fi facturați la prețul de 1,3 lei/kWh, TVA inclus, pentru consumul de energie electrică realizat de la 1 ianuarie 2023.
Electrica
Grupul de furnizare și distribuție de energie Electrica SA, la care cel mai mare acționar este statul român prin Ministerul Energiei, a publicat pe site-ul său formularul și declarația doar pentru clienții noncasnici:
Solicitări și declarații pe proprie răspundere:
Pentru clienții care dețin unul sau mai multe locuri de consum din aceeași categorie de beneficiari:
Pentru clienții care dețin unul sau mai multe locuri de consum din mai multe categorii de beneficiari:
Economedia a trimis o solicitare de presă deoarece pe site există o eroare în ceea ce privește informații publicate la secțiunea clienți casnici, unde, de fapt, se află declarația pe proprie răspundere pentru clienții noncasnici (business).
„Având în vedere modificările legislative aduse de Legea nr. 357 din 13 decembrie 2022 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, compania Electrica Furnizare realizează implementarea tuturor optimizărilor generate de noile reglementări în vigoare. Procesul de optimizare demarat implică și realizarea de modificări în cadrul site-ului Electrica Furnizare, în relație cu formularele/cererile necesare pentru anumite categorii de clienți, motiv pentru care pot apărea situații ca cea sesizată de dumneavoastră. Vă asigurăm că depunem toate eforturile pentru implementarea în cel mai scurt timp a modificărilor aduse de noile norme legislative”, potrivit răspunsului Electrica.
Compania nu a indicat o adresă de email la care să fie transmise formularele.
Enel
Enel a publicat pe site-ul său în detaliu cum se aplică plafonarea prețului la energie electrică și gaze naturale și ce categorii de consumatori trebuie să depună declarația pe proprie răspundere pentru a beneficia de plafonare.
Compania a publicat și modele de cerere și declarație care pot fi descărcate de aici: Cerere și Declarație pe propria răspundere
Compania susține că cererea și declarația pe propria răspundere se completează o singură dată.
Plafonarea se aplică automat dacă există un singur loc de consum.
Enel transmite că va reveni curând cu funcționalitatea online pentru depunderea documentelor. Până atunci, clienții pot folosi adresa de email plafonarecasnic@enel.com pentru a transmite documentele completate.
Hidroelectrica
Compania națională de stat Hidroelectrica nu a publicat pe site-ul său modele de cerere și declarație și nu prezintă noutățile care vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2023.
Asociația Energia Inteligentă: 9 milioane de consumatori trebuie să depună declarații
Asociația Energia Inteligentă și furnizorii au avertizat că circa 9 milioane de consumatori ar trebuie să depună declarații pe propria răspundere în următoarele două săptămâni, în prag de Sărbători, dacă vor să beneficieze de preț plafonat la energie.
Asociația atrage atenția că consumatorul trebuie să realizeze obligatoriu o cerere și o declaraţie pe propria răspundere care trebuie să fie înaintată către furnizor. De precizat că pretul final facturat plafonat se aplică de la data de întâi a lunii următoare celei în care s-au depus documentele menționate.
Astfel, conform ANRE, referitor la preţul final facturat plafonat de către furnizorii de energie electrică, pentru perioada 1 ianuarie 2023 – 31 martie 2025:
- pentru cca. 5 milioane de clienţi casnici, preţul final facturat plafonat este de maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus şi se aplică următoarelor categorii de clienţi:
- al căror consum lunar este cuprins între 0 și 100 kWh inclusiv;
- care utilizează dispozitive, aparate sau echipamente medicale necesare efectuării tratamentelor, în baza unei cereri și a unei declarații pe propria răspundere; prețul final facturat plafonat se aplică de la data de întâi a lunii următoare celei în care s-au depus documentele menționate;
- care au în întreținere cel puțin 3 copii cu vârsta de până în 18 ani, respectiv 26 de ani în cazul în care urmează o formă de învățământ, în baza unei cereri și a unei declarații pe propria răspundere; prețul final facturat plafonat se aplică de la data de întâi a lunii următoare celei în care s-au depus documentele menționate;
- familii monoparentale, care au în întreținere cel puțin un copil cu vârsta de până la 18 ani, respectiv 26 de ani în cazul în care urmează o formă de învățământ, în baza unei cereri și a unei declarații pe propria răspundere; prețul final facturat plafonat se aplică de la data de întâi a lunii următoare celei în care s-au depus documentele menționate;
- pentru cca. 2,8 milioane de clienţi casnici, preţul final facturat plafonat este de maximum 0,80 lei/kWh, cu TVA inclus, pentru consumul lunar cuprins între 100,01 și 255 kWh; consumul de energie electrică cuprins între 255 și 300 kWh/lună se facturează la prețul de maximum 1,3 lei/kWh, cu TVA inclus;
- în cazul în care consumul depăşeşte 300 kWh/lună, întregul consum se facturează la maximum 1,3 lei/kWh, cu TVA inclus, de acest plafon beneficiind cca. 0,8 milioane de clienţi casnici.
ANRE menţionează că, în cazul clienţilor finali casnici, preţul final plafonat se aplică doar la locurile de consum de domiciliu/reşedinţă, astfel:
- clientul final casnic cu un singur loc de consum beneficiază automat de preţul plafonat la care se încadrează conform consumului lunar,
- clientul final casnic care are atât adresă de reşedinţă, cât şi adresă de domiciliu poate beneficia de preţul plafonat la care se încadrează conform consumului lunar, fie la adresa de domiciliu, fie la adresa de reşedinţă, pe baza unei declaraţii depuse la furnizorul de energie electrică, privind faptul că nu beneficiază de preţ plafonat pentru un alt loc de consum.
Astfel, noi categorii de clienţi finali introduse care pot beneficia de preţul plafonat în urma depunerii unei cereri şi declaraţii la furnizorul de energie electrică.
Pentru a uşura procedura, ANRE a elaborat un model de Cerere şi un model de Declaraţie pe proprie răspundere pentru a fi folosite în relaţia cu furnizorul.
Atât Cererile, cât şi Declaraţiile pe proprie răspundere se pot depune la furnizorii de energie electrică, atât în format fizic, cât şi în format electronic.
ANRE face precizarea că numai clienţii finali casnici care utilizează dispozitive, aparate sau echipamente medicale necesare efectuării tratamentelor, cei care au în întreținere cel puțin 3 copii cu vârsta de până în 18 ani, respectiv 26 de ani în cazul în care urmează o formă de învățământ, familiile monoparentale, care au în întreținere cel puțin un copil cu vârsta de până la 18 ani, respectiv 26 de ani în cazul în care urmează o formă de învățământ, precum şi clienţii finali casnici cu mai multe locuri de consum care vor să beneficieze de preţul plafonat pentru alt loc de consum decât cel de domiciliu/reşedinţă trebuie să depună Cerere şi Declaraţie pe proprie răspundere la furnizor, restul clienţilor casnici beneficiază de preţ plafonat în mod automat fără alte formalităţi.