În timp ce conturile de social media ne sunt invadate zilnic de reclame, de postări care pot conține fake-news-uri grosolane sau promovări ale unor site-uri care îți promit „tratamente” dubioase sau câștiguri rapide, Meta elimină câteodată tocmai postări care avertizează asupra unor fraude online. Între timp, șeful companiei care controlează Facebook, Instragram, WhatsApp duce lupta moderării de conținut pe alte paliere și elimină tocmai programele de verificare a informațiilor de tip fact-checking.
S-a întâmplat recent chiar cu o postare pe contul de Facebook al Economedia, care împărtășea o știre despre o nouă tentativă de fraudă ce vizează conturile de WhatsApp ale utilizatorilor români. Articolul AICI. Informația pe care Economedia o postase provenea chiar dintr-o informare a Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică.
Postarea: „Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează cu privire la o nouă tentativă de fraudă de tip smishing (phishing prin mesaje pe telefon), prin care atacatorii vizează compromiterea unor conturi pe platforme de mesagerie precum WhatsApp”.
După publicare, Meta a anunțat rapid: „Ți-am eliminat postarea”. Cu următoarea explicație: „Postarea poate utiliza linkuri sau conținut înșelător pentru a păcăli oamenii să viziteze sau să rămână pe un site web. Acest lucru contravine standardelor noastre comunitare privind spam-ul”.
E neclar ce anume din postarea Economedia putea fi asimilată unui „conținut înșelător”, mai ales în condițiile în care aceasta conținea referiri la o informare a unei instituții oficiale în domeniul securității cibernetice.
Eliminarea s-a făcut în urma aplicării unui algoritm automat, se înțelege dintr-o explicație lansată de Meta la categoria “Cum am luat această decizie”.”Tehnologia noastră a constatat că conținutul dvs. nu respectă Standardele comunității noastre. Ca urmare, tehnologia noastră a luat măsuri. Folosim aceleași reguli în întreaga lume pentru toată lumea. Tehnologia și echipele noastre lucrează în mai multe limbi pentru a se asigura că regulile noastre sunt aplicate în mod consecvent”, se arată într-o explicație primită de la Meta.
Am consultat, în acest context, standardele companiei privind spam-ul. Ce prevede Meta în politica sa pe acest subiect:
„Nu permitem conținutul care este conceput pentru a înșela, induce în eroare sau copleși utilizatorii în scopul de a crește în mod artificial audiența. Acest conținut diminuează capacitatea oamenilor de a se implica în mod autentic pe platformele noastre și poate amenința securitatea, stabilitatea și utilitatea serviciilor noastre. De asemenea, încercăm să prevenim tacticile abuzive, cum ar fi răspândirea de link-uri înșelătoare pentru a atrage utilizatorii nevinovați prin intermediul unor funcționalități sau coduri înșelătoare sau prin impunerea identității unui domeniu de încredere”.
„Spam-ul online este o industrie profitabilă. Politicile și metodele noastre de detectare trebuie să evolueze constant pentru a ține pasul cu noile tendințe și tactici în materie de spam. Atunci când luăm măsuri pentru a combate spam-ul, încercăm să găsim un echilibru între creșterea costurilor pentru producătorii și distribuitorii acestuia pe platformele noastre și protejarea activității vibrante și autentice a comunității noastre”, mai susține Meta.
Cu toate acestea, Meta a eliminat, în acest caz, o postare cu informații despre fraude online a unei publicații de știri.
Schimbare controversată de politică la Meta: Zuckerberg elimină în SUA programele de fact-checking. „Epocă periculoasă pentru jurnalism”
Între timp, șeful Meta, Mark Zuckerberg o ia pe urmele lui Elon Musk, care a fost adesea criticat pentru politica sa la platforma X, care a devenit vehicul de răspândit fake news. Meta a anunțat recent că va elimina programul său terț de fact-checking pentru a „restabili libertatea de exprimare” și va trece la un model de „Note ale comunității”, similar cu sistemul care există pe platforma X a lui Elon Musk. Zuckerberg a declarat că terții care se ocupau de fact-checking au fost „prea părtinitori din punct de vedere politic” și au „distrus mai multă încredere decât au creat, în special în SUA”.
Meta a declarat că își va simplifica politicile de conținut prin eliminarea restricțiilor privind subiecte precum imigrația și genul și va implementa o nouă abordare a aplicării politicilor, care se va concentra asupra încălcărilor ilegale și de mare gravitate.
Această decizie a adus numeroase semnale de alarmă. Chiar angajaţii Meta şi-au exprimat nemulţumirea cu privire la noua politică.
De asemenea, Maria Ressa, jurnalistă filipineză şi laureată a premiului Nobel pentru pace, a avertizat împotriva unei „epoci extrem de periculoase” pentru jurnalism după decizia Meta (Facebook, Instragram, WhatsApp) de a renunţa la operaţiunile sale de verificare a faptelor (fact-checking) în SUA
Trebuie menționat de asemenea că utilizatorii din UE vor continua să beneficieze de informații provenite din verificarea independentă a conținutului postat în Statele Unite. Comisia Europeană a respins afirmația lui Mark Zuckerberg, șeful Meta, conform căreia legile Uniunii Europene privind datele cenzurează rețelele de socializare și a declarat că acestea solicită doar platformelor mari să elimine conținutul ilegal, conform Reuters.