Uniunea Europeană și Statele Unite au anunțat repercusiuni asupra Rusiei, după ce a intrat cu armata în regiunile separatiste din Ucraina, și vor sancțiuni economice și comerciale. Iar printre cei mulți afectați se pot număra inclusiv producători auto precum Renault, Stellantis și Volkswagen, expuși pe piața rusă și nu sunt singurii, pe listă mai apar BMW, Ford sau Mercedes.
Stellantis are o fabrică în Kaluga care operează împreună cu Mitsubishi într-o societate mixtă. Din 2017, fabrica produce autoutilitare PSA, plus versiuni Citroën, Opel și Peugeot.
O purtătoare de cuvânt a Stellantis a spus pentru Automotive News că urmărește evoluția evenimentelor și nu a făcut alte declarații. Cel mai probabil, exportul de autoutilitare în Europa din Rusia va trebui anulat pe termen nelimitat.
O altă mare investiție în Rusia aparține Renault, companie care controlează și Dacia. Dintre cele mai bine vândute 10 modele de pe piața rusă, jumătate sunt realizate de grupul francez. De asemenea, Lada, produsă de AvtoVAZ, aparține Renault de mult timp.
În cazul mărcii Lada, impactul sancțiunilor ar putea fi mai mic, întrucât furnizorii sunt din Rusia. Practic toate vânzările Lada au loc în aceeași Federație Rusă, în jur de 90%. În ceea ce privește AvtoVAZ, în principiu este autosuficient. Cea mai serioasă problemă va fi furnizarea de cipuri.
Există două fabrici ale Grupului Renault în Rusia, în Togliatti și Moscova. Deoarece Renault nu are o prezență mare pe piața chineză, Rusia este a doua cea mai importantă piață a sa, după Franța. Renault a avut deja o experiență proastă la întoarcerea în Iran din cauza sancțiunilor impuse de SUA pentru intensificarea programului nuclear.
Volkswagen Polo va fi altă victimă, modelul nu este produs doar în Spania, ci este și fabricat local pentru piața rusă. De asemenea, Volkswagen Polo și Tiguan sunt produse în Rusia, alături de Skoda Rapid. Importate în kituri, Audi Q7 și Q8 sosite din Europa sunt și ele finalizate în Rusia. În 2021, au fost finalizate 118.000 de mașini. De asemenea, compania care ține de Volkswagen, are o prezență industrială în Kaluga.
Pe lângă acești producători, mai putem aminti BMW sau Ford și Mercedes Benz, a cărui expunere pe piața rusă este inclusiv industrială, nu doar vânzări. BMW a importat CKD din 1999, Ford a menținut producția de autoutilitare alături de Sollers după ce a închis mai multe unități, iar Mercedes-Benz produce Clasa E și derivate din 2019 lângă Moscova.
Dacă nu ar fi instabilitatea din ultimii ani, piața rusă a fost una dintre cele mai interesante piețe emergente din lume, cu potențialul de a depăși 3 milioane de unități pe an, dar din 2013 vânzările nu au mai ridicat capul.
Sancțiunile, meritate, vor agrava situația economică a Rusiei.