Avertizorii de integritate atrag atenția asupra unor mecanisme extinse și sistematice de fraudă în cadrul administrațiilor locale, care afectează colectarea taxelor și impozitelor.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Printre practicile semnalate se numără ștergerea imobilelor din evidențe, emiterea de certificate fiscale false, acordarea ilegală de scutiri și reduceri, plăți fictive realizate de angajați, precum și anularea amenzilor contravenționale cu un simplu click.

Aceste nereguli afectează grav bugetele locale și impun reforme urgente, printre care digitalizarea completă, interconectarea bazelor de date și protecția avertizorilor pentru a asigura transparență și responsabilitate în administrarea fondurilor publice.

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

Mai jos, scrisoarea integrală a Asociației „Avertizorilor în interes public” adresată premierului Ilie Bolojan:

Scrisoare privind semnalare a modalităților de eludare a obligațiilor fiscale la nivel local

Propuneri în vederea unei mai bune colectări a taxelor și impozitelor

In atenția,

Domnului prim-ministru Ilie Bolojan

Asociația „Avertizorilor în interes public” a urmărit cu interes declarațiile făcute în ultimele 2 săptămâni atât de prim-ministrul Ilie Bolojan și ministrul Dezvoltării Cseke Attila, dar și anterior de vicepremierul Tanczos Barna cu privire la transparentizarea impozitării la nivelul administrației locale și la aplicarea de măsuri pentru eliminarea anumitor metode de a ocoli plata impozitelor datorate. Chiar ieri, 5 august 2025, în cadrul întâlnirii cu Asociația Munciipiilor s-a făcut referire la impozitarea proprietatilor dar si creșterea gradului de colectare a acestora.

Menționăm că Asociatia „Avertizorilor in interes public” a facut anterior prin intermediul membrilor săi referire la anumite fapte ilegale exact în domeniu impozitarii proprietatilor descrise în amănunt în presa centrală: „A reclamat la DNA o posibilă fraudă, s-a trezit băgat în comisia de disciplină și amenințat. Procurorii au intrat pe fir”

De asemenea, Societatea Academică din România a tras semnale de alarmă recent, solicitând public eliminarea secretului fiscal în cazul datornicilor la stat dar si asigurarea unei transparente totale fiscale ca să nu mai permită ascunderea debitelor datorate de unii contribuabili care sunt „favorizați” de unele autorități locale.

De aceea, vă adresăm prezenta scrisoare în contextul anunțatelor reforme fiscale preconizate de Guvernul României, cu scopul de a contribui la asigurarea transparenței fiscale, eficientizarea colectării veniturilor bugetare, reducerea evaziunii fiscale și consolidarea unui sistem fiscal echitabil și predictibil.

Important de precizat că subiectul impozitelor pe proprietate trebuie tratat extrem de serios, având în vedere că Jalonul 237 din PNRR are ca termen scadent Trim. 4 din anul 2025 (Sistem informatic care permite implementarea unui model automat de evaluare a proprietăților – Sistem informatic dezvoltat și operațional pentru evaluarea proprietăților care fac obiectul impozitelor pe proprietate).

Pe baza semnalelor venite de la avertizori din administrația locală, precum și din analiza practicilor din domeniul fiscal, vă supunem atenției următoarele metode frecvente de eludare a obligațiilor fiscale, care ar trebui avute în vedere în orice proiect serios de reformă.

  1. Metode frecvente de eludare a plății impozitelor și contribuțiilor:
  • scăderi de impozite și taxe, angajații structurilor de impozite și taxe locale folosindu-se de certificate de handicap false (exemplu: Dosar DNA Bacau 87/5/P/2023)
  • metoda rapoartelor de evaluare ilegale pentru clădirile nerezidențiale, astfel încât se diminuează în mod considerabil valoarea impozitelor pe proprietate (exemplu: cazul finalizat Merkaba DNA 97/P/2021, respectiv dosar 3769/110/2022 pe rolul Tribunalului Bacău)
  • eliberarea de certificate fiscale nelegale prin adaugărea de plăți fictive sau prin modificarea ordinii de plată pentru stingerea debitelor, metodă ce permite eliberarea de certificate fiscale fără evidențierea datoriilor la bugetul local;
  • plata debitelor curente înaintea amenzilor de la ROL cu încalcarea prevederilor Codului fiscal, care stipulează că amenzile trebuie achitate primele;
  • folosirea CNP-urilor eronate pentru crearea de ROL-uri separate (pe unele fiind prezente amenzile, pe celelalte fiind debitele curente și restante, ceea ce permite plata debitelor curente înaintea amenzilor)
  • aplicarea de scăderi ale taxelor de salubritate chiar de către angajatii DITL pentru ROL-urile proprii fără acoperire legală
  • ștergerea cu totul a unor imobile din baza de date
  • metode ilegale de operare ale angajaților din cadrul structurilor de Impozite și Taxe Locale în cazul clădirilor nerezidențiale ce au ca scop scăderea nivelului de impozitare
  • nedeclararea unor imobile de catre proprietari cu concursul angajatilor administrației locale din cadrul structurilor de Impozite si Taxe Locale.
  • amenzi plătite la jumătate cu toate că amenzile erau ieșite din perioada de 15 zile pâna la care se putea aplica reducerea de 50% (a se vedea Raportul de audit din ianuarie 2022 de la Primaria Municipiului Bacău ce face referire la aceste amenzi)

(spre exemplificare, textul de mai sus „aparține” unui anumit director din cadrul structurii Impozite si Taxe Locale din cadrul Municipiului Bacau care consideră ca metodele de reducere a amenzilor de catre subalterni sunt „erori de operare” si nu metode ilegale de reducere la jumatate a cuantumului unei amenzi prin introducerea unei alte date a comunicării amenzii care să permită ilegal înjumătătirea cuantumului amenzii)

  1. Propunerile noastre:
  2. Interconectarea ANAF cu alte baze de date publice (OCPI și Curtea de Conturi), pentru o imagine reală asupra proprietăților detinute de contribuabili (atât persoane juridice cât si fizice). Transmiterea de date de către UAT-uri prin intermediul Patrimven al ANAF nu este suficientă în cazul proprietatilor nedeclarate (fenomen generalizat)
  3. Publicarea anuală a rapoartelor privind marile scheme de fraudă fiscală identificate și măsurile luate
  4. Transparență fiscală în cazul datornicilor dar si publicarea rapoartelor rezultate în urma controalelor dar mai ales a misiunilor de audit chiar daca sunt efectuate de Curtea de Conturi (sau orice alta instituție sau organ de cercetare) sau de către unitățile de audit intern al instituțiilor publice.
  5. Crearea unui canal securizat de raportare fiscală anonimă, integrat într-un sistem național de sesizări în interes public.
  6. Protecția legală și instituțională a avertizorilor în interes public, inclusiv din cadrul ANAF și Ministerul de Finanțe, care semnalează cazuri grave de evaziune sau complicități administrative.
  7. Sancționarea nedeclarării imobilelor (terenuri și clădiri) prin cresterea cotei de impozitare la 1% pe an, ceea ce ar tăia apetitul unor contribuabili de a se sustrage de la plata sumelor datorate pentru proprietăți.
  8. Creșterea perioadei de la 5 ani la 10 ani a debitelor ce trebuie recuperate de stat pentru clădiri si terenuri nedeclarate.
  9. Impozitele imobilelor clădiri nerezidențiale să fie stabilite după valoarea de piață (grila notarială) și nu după rapoartele de evaluare (având în vedere că rapoartele de evaluare sunt facute de evaluatori la înțelegere cu proprietarii, scazând valoarea impozabilă a cladirii astfel încât se ajunge în unele cazuri ca valoarea unui spațiu comercial din centrul unui oraș să ajungă sub valoarea unui simplu apartament).
  10. La realizarea PUG-urilor, UAT-urile să prindă în intravilan toate proprietățile existente. S-ar putea acorda scutiri UAT-urilor pentru ca imobilele să fie cuprinse in intravilan si altfel numarul de imobile (cladiri si terenuri) impozitate la sume mai mari va crește.
  11. Auditarea sistemelor informatice pentru managementul impozitelor si taxelor locale deoarece acestea permit în prezent o mulțime de metode ilegale de fraudare de către angajații din cadrul structurilor de impozite și taxe locale
  12. Eliminarea secretului fiscal în cazul datornicilor la stat
  13. Modificări legislative urgente pentru ca efectele Deciziei ICCJ 13/2011 – care precizează că avertizorul („denunțătorul”) nu poate fi si „parte vătămată” în cazul clasărilor de către procurori – să fie anulate.
  14. Finalizarea de catre UAT-uri a împărtirii ROL-urilor comune pentru a putea finaliza digitalizarea totală a serviciilor publice electronice a contribuabililor persoane fizice.

Concluzie:

Programele informatice existente la nivelul structurilor de colectare a taxelor și impozitelor locale permit o multitudine de metode ilegale de fraudare a bugetului local de catre angajații acestor structuri.

Domnule Prim-Ministru,

Urmărim cu atenție propunerile dumneavoastră în ceea ce privește anumite măsuri în legătură cu bugetul țării dar și în special impozitele si taxele colectate. Nu de multe ori ați vorbit în spatiul public de o mai bună colectare dar credem că anumite elemente nu sunt cunoscute suficient de Ministerul de Finanțe, în special pe partea de impozite colectate dar mai ales a modului de colectare a amenzilor (fie a celor de circulatie, fie de altă natură).

Avem destule informații care țin de această temă si credem că atât Ministerul Finanțelor cât si dumneavoastră trebuie să cunoașteți aceste date. Suntem siguri ca informațiile deținute sunt de o importanță deosebită si vor putea duce la îmbunătățirea colectarii debitelor datorate cu efect pozitiv asupra bugetului țării.

Considerăm că o reformă fiscală veritabilă nu poate avea succes fără implicarea și protecția reală a celor care cunosc din interior modalitățile diverse în care sunt eludate obligațiile față de stat și societate. În acest sens, ne exprimăm disponibilitatea de a colabora cu Ministerul Finanțelor în elaborarea de politici și măsuri concrete pentru:

– îmbunătățirea gradului de colectare,

– combaterea complicităților interne din instituții publice,

– întărirea cadrului legal pentru avertizările în interes public în materie fiscală.

Așteptăm deschiderea unui dialog instituțional pe această temă și suntem disponibili pentru o întâlnire de lucru în perioada următoare.

Asociația „Avertizorilor în interes public”
Președinte, Mihai Mihăilă