Curtea de Apel Bucureşti suspendă procesul de majorare a capitalului social al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti, de la peste 143 milioane de lei la 4,91 miliarde de lei

aeroport bucuresti Sursa foto: www.bucharestairports.ro

Curtea de Apel Bucureşti a admis cererea de suspendare formulată de Fondul Proprietatea a procesului de majorare a capitalului social al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB), de la 143,772 milioane de lei la 4,91 miliarde de lei, ca urmare a aportului în natură al statului român cu valoarea terenului din interiorul aeroportului Băneasa, potrivit unui raport al FP, remis vineri Bursei de Valori Bucureşti, a transmis Agerpres.

„Franklin Templeton International Services S.A.R.L., în calitate de administrator de fond de investiţii alternative şi administrator unic (FTI”) al Fondul Proprietatea SA (Fondul/Fondul Proprietatea), doreşte să informeze investitorii că, pe baza acţiunii în instanţă înaintată de Fondul Proprietatea, de suspendare a efectelor Hotărârii Adunării Generale Extraordinare a Acţionarilor nr. 15 din 26 octombrie 2021 a CN Aeroporturi Bucureşti SA (AGEA CNAB), prin care s-a aprobat majorarea capitalului social de la 143.772.150 RON la 4.912.283.610 RON ca urmare a aportului în natură al Statului Român cu valoarea terenului din interiorul aeroportului Băneasa (Majorarea), Curtea de Apel Bucureşti s-a pronunţat astfel: Ca urmare a şedinţei care a avut loc la data de 13 ianuarie 2022, Curtea de Apel Bucureşti a admis cererea de suspendare formulată de Fond şi a dispus suspendarea efectelor Majorării până la soluţionarea irevocabilă a cererii de anulare a AGEA CNAB”, se arată în document.

Fondul Proprietatea (FP) a contestat anul trecut raportul de evaluare a terenului pe care se află Aeroportul Băneasa, prin care se atribuie acestuia o valoare de 3,8 miliarde lei, de 11 ori mai mare decât evaluarea aprobată anterior, şi a cerut revocarea Consiliului de Administraţie al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB) din cauza modului în care a gestionat procesul de evaluare şi relaţia cu acţionarul minoritar.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

„Fondul Proprietatea este extrem de nemulţumit de cel mai recent raport de evaluare pentru terenul aeroportului Băneasa, care a fost realizat într-o manieră evident neprofesionistă şi include multe erori fundamentale, ceea ce a determinat Fondul să conteste concluziile sale. Această abordare defectuoasă a dus la o supraestimare masivă a valorii terenului de 3,8 miliarde de lei, o valoare care este de 11 ori mai mare decât evaluarea aprobată anterior. Fondul a comunicat în mod clar Consiliului de Administraţie interimar al CNAB implicaţiile folosirii unei evaluări atât de evident ruptă de realitate pentru efectuarea majorării de capital social, inclusiv riscurile juridice pentru companie şi Consiliul de Administraţie”, afirmă Johan Meyer, director general al Franklin Templeton Bucureşti şi Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea.

Acesta a adăugat că Fondul îşi va susţine drepturile în calitate de acţionar minoritar la CN Aeroporturi Bucureşti şi se va opune, prin toate mijloacele legale la dispoziţia sa, acestui raport de evaluare, precum şi la punerea în aplicare a majorării capitalului social utilizând evaluarea în dispută.

În viziunea reprezentanţilor Fondului Proprietatea, discrepanţa dintre suma evaluată în 2021 şi cea din 2017 ar fi fost determinată de utilizarea unor indicatori comerciali nerealişti şi inexacţi în raportul de evaluare contestat, cum ar fi: traficul estimat la 3.118.000 de pasageri/an (deşi Aeroportul Băneasa a trimis evaluatorului o estimare de 460.000 de pasageri/an), veniturile estimate ale aeroportului de 30 de ori mai mari decât veniturile medii ale acestuia în perioada 2014 – 2020, precum şi faptul că evaluatorul nu a inclus niciun flux de numerar negativ estimat până la sfârşitul perioadei de estimare, în 2069.

Conform datelor deţinute de FP, în anul 2019, Aeroportul Băneasa a înregistrat în jur de 25.500 de pasageri, „ceea ce înseamnă că evaluatorul a supraestimat de peste 100 de ori traficul de pasageri, comparând aeroportul Băneasa cu City Airport London şi City Airport Belfast”.

“Din anul 2001, când aeroportul Băneasa a primit certificatele de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului, şi până în prezent, este a treia oară când se iniţiază procesul de majorare a capitalului social. Pe baza celei mai recente evaluări aflată în dispută, Fondului Proprietatea i-ar putea fi solicitată o contribuţie de 953,7 milioane lei la potenţiala majorare de capital, în caz contrar participaţia sa de 20% urmând a fi diluată la 0,7%, ceea ce echivalează cu o pierdere de valoare de 570 milioane lei pentru acţionarii Fondului şi piaţa de capital din România. Pentru a proteja drepturile acţionarilor, Fondul Proprietatea a contestat raportul de evaluare a terenului din anul 2021 la Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi (ANEVAR) şi a solicitat un raport de verificare a acestui raport, care a fost realizat de un evaluator independent reputat”, se arată în comunicatul FP.

La rândul său, CNAB a afirmat că raportul de evaluare a terenului pe care se află Aeroportul Băneasa a fost realizat de un expert desemnat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC) de pe lângă Tribunalul Ilfov.

„Momentul fuzionării dintre cele două aeroporturi (Otopeni şi Băneasa), respectiv înfiinţarea, în anul 2009, a Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti S.A. (CNAB), a atras după sine obligativitatea de a include în capitalul social al entităţii nou înfiinţate valoarea terenurilor care au aparţinut fostei S.N.A.I.B.B.- A.V. S.A. În urma controlului Curţii de Conturi a României la CNAB, din perioada februarie – aprilie 2016, s-a dispus finalizarea demersurilor privind majorarea capitalului social al CNAB cu valoarea terenurilor care au aparţinut fostei S.N.A.I.B.B.-A.V. S.A. În consecinţă, a fost emisă Decizia din 2016 a Curţii de Conturi a României, care dispune finalizarea procesului de majorare a capitalului social în regim de urgenţă, având ca termen iniţial 31.03.2020 şi ca dată limită 30.09.2021. Prin Hotărârea Adunării Generale Extraordinare a Acţionarilor din 14.09.2019, s-a dispus, în sarcina Consiliului de Administraţie şi conducerii CNAB, actualizarea/refacerea, după caz, a evaluării terenurilor propuse pentru majorarea capitalului social. În consecinţă, Consiliul de Administraţie a dispus refacerea evaluării cu respectarea prevederilor legale”, se arată într-un comunicat al CNAB din 14 septembrie 2021.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: