Dacia a redevenit cel mai valoros brand românesc în 2023, detronând eMAG

Dacia, masini dacia, Dacia, masini dacia,

Dacia (valoare de brand în creștere cu 30%, până la 1.062 milioane de euro) a recuperat scăderea de anul trecut și a depășit eMAG (valoare de brand în scădere cu 15%, până la 877 milioane de euro), devenind din nou cel mai valoros brand românesc, potrivit unei noi analize realizate de Brand Finance, companie de consultanță în domeniul evaluării de brand.

Schimbarea în top, între Dacia și eMAG, reflectă evoluția opusă a celor două industrii respective, înainte și după pandemie: piața auto și-a revenit, deoarece oamenii au început să se miște din nou, în timp ce cumpărăturile online au încetinit, în ciuda unei schimbări a tiparelor de cumpărare ale consumatorilor către online. Recuperarea Dacia este și mai interesantă dacă o comparăm cu evoluția mărcii companiei-mamă (Renault), care a pierdut constant din valoarea mărcii în ultimii 5 ani.

Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance România, a comentat: “În ceea ce privește evoluția mărcii Dacia, am fost foarte încântat de această evoluție. Recentele schimbări în clasamentul mărcilor de top – ilustrate și de competiția intensă pentru prima poziție – arată că mărcile tradiționale pierd teren în fața unor mărci noi, digitale. Mai mult de 60% dintre mărcile din clasament au fost create în ultimele decenii, iar unele dintre ele chiar au fost create în industrii noi, așa cum a făcut eMAG cu retailul online”.

Dedeman rămâne cea mai valoroasă marcă deținută integral de acționari români, apărând poziția a 3-a în clasament (valoarea mărcii a crescut cu 5%, până la 530 milioane de euro), sectorul de retail preponderent de tip brick-and-mortar continuându-și redresarea post-pandemică. Astfel, valoarea mărcii Altex a crescut cu 13%, la 139 milioane de euro, iar Mobexpert cu 17%, la 22 milioane de euro; aceeași tendință este vizibilă și în retailul farmaceutic, Farmacia Tei urcând cu 24%, la 30 milioane de euro, iar Help Net cu 14%, la 27 milioane de euro.

Cele mai puternice mărci autohtone

Pe lângă calcularea valorii brandului, Brand Finance determină, de asemenea, puterea relativă a mărcilor prin intermediul unui tablou de bord echilibrat de măsurători care evaluează investițiile în marketing, capitalul părților interesate și performanța afacerii. În conformitate cu ISO 20671, evaluarea Brand Finance a capitalului părților interesate încorporează date originale de cercetare de piață de la peste 150.000 de respondenți din peste 38 de țări și din peste 30 de sectoare. Conform acestei măsurători, Banca Transilvania este cel mai puternic brand românesc, obținând un clasament de elită AAA+ – cu o valoare a brandului în creștere cu 25%, până la 494 milioane de euro, urcând un loc până pe poziția a 4-a). Brandul bancar se află, pentru al doilea an consecutiv, printre primele zece cele mai puternice bănci la nivel global.

În general, valoarea combinată a primelor 50 de branduri din România a crescut cu 13% față de anul precedent, la peste 6,6. miliarde de euro, peste revenirea întregii economii românești de 4,7% în 2022.

Deși economia românească nu a avut conexiuni semnificative cu Rusia și Ucraina, undele de șoc ale războiului provocate de invazia rusă în Ucraina, care se așteaptă să continue în viitorul apropiat, pot provoca totuși perturbări imprevizibile.

Peste 60% din mărcile și valoarea mărcilor din clasamentul primelor 50 provin din mărci create de sectorul privat în ultimii 30 de ani

Mărcile noi – create și dezvoltate de antreprenori și companii private în ultimii 30 de ani – reprezintă peste 60% din clasamentul Brand Finance România 50 2022 – atât ca număr de mărci, cât și ca valoare a acestora.

Lista de clasament cu valoare ridicată a înregistrat o rată de fluctuație scăzută de-a lungul anilor, doar câteva mărci intrând și ieșind din top 50 în fiecare an. Astfel, două branduri din clasamentul de anul trecut nu au intrat în cel de anul acesta: respectabilul brand de apă Borsec și brandul de retail farmaceutic Sensiblu – care a fost întrerupt de noii proprietari ai afacerii în favoarea brandului lor internațional.

Noile intrări sunt brandul imobiliar local în ascensiune One United Properties, care face o intrare remarcabilă pe locul 24, cu o valoare de marcă de 49 de milioane de euro, și brandul industrial ALRO (valoare de marcă de 40 de milioane de euro, pe locul 29).

Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance România, a comentat: „În acest an, Brand Finance România a înregistrat o creștere de peste 10%. Globalizarea aduce o expunere mai mare, chiar și pentru afacerile care nu ies din țara lor de origine – de aici și lipsa provocărilor și a încercărilor pentru mărcile locale din zilele noastre. Cu toate acestea, această combinație și alternanță de oportunități și amenințări este cea care stimulează mărcile să evolueze continuu și să își consolideze capitalul”.

Pe lângă analiza mărcilor individuale, raportul Brand Finance România 50 clasifică și cele mai valoroase 10 portofolii de mărci, calculate pentru acele afaceri care implementează mai multe mărci pe piață. Aceste portofolii cuprind peste 40 de branduri locale bine cunoscute, dintre care cele mai valoroase sunt prezentate, de asemenea, individual în clasamentul principal al topului 50. Lista primelor 10 portofolii a rămas stabilă din 2017, concurenții mai mici neavând o creștere suficient de rapidă pentru a-i depăși pe cei care dețin deja o poziție.

Dacia, masini dacia,

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *