Dacia, eMAG și Banca Transilvania, în topul celor mai valoroase branduri românești. QFort, Autonom și LUCA sunt companiile care intră în clasamentul din 2024

4df0239f-be4a-4ab6-bea5-bfee5412fa0b-1

Dacia, eMAG și Banca Transilvania se află pe primele poziții în topul celor mai valoroase branduri românești, potrivit clasamentului Brand Finance. Banca Transilvania urcă un loc și se află astfel pe podiumul clasamentului. QFort(locul 42), Autonom (locul 46) și LUCA (locul 48) sunt noile companii care intră în topul din acest an.

„Banca Transilvania este și cel mai puternic brand românesc, cu un rating de elită AAA+, și pentru al treilea an consecutiv se plasează între cele mai puternice zece branduri bancare în clasamentul global. Creșterea brandului Banca Transilvania a fost generată de o performanță financiară solidă, preocuparea pentru transformare digitală și urmărirea satisfacției clienților. Dacia (valoare de brand în creștere cu 11%, până la 1,2 miliarde de euro) rămâne cel mai valoros brand românesc și se distanțează pe primul loc în fața eMAG (care a scăzut ca valoare de brand pentru al doilea an consecutiv, la 824 de milioane de euro)”, se transmite în raport.

Revenirea Dacia (care în 2022 a pierdut temporar prima poziție în favoarea eMAG) reflectă evoluția opusă a celor două categorii înainte și după pandemie: piața auto s-a redresat pe măsură ce oamenii au început să se deplaseze din nou, în timp ce comerțul online și-a încetinit ritmul de creștere, chiar dacă obișnuința de cumpărare a consumatorilor continuă sa migreze către online.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

„Re-instalarea fermă a brandului Dacia la vârful clasamentului și scăderea in valoare a brandului eMAG nu reflectă și o poziție dominantă a brandurilor tradiționale, cu notorietate, în fața brandurilor din ‘noua economie’; dimpotrivă, brandurile noi, create în ultimele decenii, domină detașat clasamentul”, spune Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania.

Potrivit raportului, sectorul de retail a arătat o evoluție mixtă, cu brandurile de top eMAG și Dedeman scăzând în valoare, iar valoarea cumulata a sectorului în scădere cu 1%; Dedeman rămâne cel mai valoros brand deținut în întregime de acționari români, dar cu valoare de brand în scădere cu 9%, la 481 de milioane euro, coborând două locuri până pe locul cinci. In mod particular, brandurile de retail farmaceutic (Farmacia Tei și Help Net) au înregistrat o ușoară creștere în valoare.

În contrast cu decelerarea economiei românești în ansamblu (creștere de numai 2% în 2023), valoarea combinată a celor mai valoroase 50 de branduri românești a crescut cu 6% față de anul anterior, ajungând la 7 miliarde de euro – dovedind încă o data că afacerile sub branduri puternice rezistă și se dezvoltă chiar și intr-un mediu turbulent.

Cu toate că economia românească nu a avut legături economice semnificative cu Rusia și Ucraina, valurile de șoc ale războiului cauzat de invazia rusă în Ucraina – care este de așteptat să continue în viitorul apropiat – pot provoca încă perturbări imprevizibile.

Brandurile noi, create și dezvoltate de antreprenori și companii private în ultimii 35 de ani, reprezintă peste 70% (ca număr de branduri) și peste 60% ca valoare de brand în clasamentul Brand Finance Romania 50 2024.

Clasamentul valoric al brandurilor a înregistrat de-a lungul anilor o rată scăzută de fluctuații, cu doar câteva mărci care intră/ies din top 50 în fiecare an. Inevitabil, pentru fiecare noua intrare, un alt brand trebuie să iasă, astfel că trei branduri prezente anul trecut nu se mai regăsesc în clasamentul din acest an, respectiv BILKA, CFR și Bucegi.

 

„Prima jumătate a clasamentului, dominată de branduri mai înrădăcinate, arată o fluctuație scăzută – primele 10 branduri sunt aceleași ca și anul trecut – pe când jumătatea a doua este mai efervescentă, și este mult mai probabil să găsim aici viitoarele branduri de vârf. Cu toate acestea, un factor comun (și limitativ) al întregului clasament este apetitul scăzut pentru internaționalizare”, spune Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania.

Pe lângă analiza brandurilor individuale, raportul Brand Finance Romania 50 clasifică și cele mai valoroase 10 portofolii de mărci, calculate pentru acele afaceri care utilizează mai mult de un brand pe piață. Aceste portofolii cuprind peste 40 de mărci locale bine-cunoscute, cele mai valoroase dintre ele fiind prezente și individual în clasamentul principal al celor mai valoroase 50 de branduri. Lista cu primele 10 portofolii a rămas practic neschimbată din 2017, neavând competitori care să crească suficient de accelerat pentru a intra in top 10.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: