Compania aeriană DAN AIR acuză autoritățile că a suferit până în prezent pierderi de 2,6 milioane de euro, din cauza programului restrâns de funcționare al aeroportului Brașov, de numai 12 ore pe zi, care îl face nefezabil și neprofitabil pentru operatorii aerieni.
Programul de doar 12 ore este consecința lipsei controlorilor de trafic aerian – ROMATSA care să asigure serviciile necesare pentru ca aeroportul Brașov să poată funcționa 24/7.
„Acest program redus restricționează operatorii aerieni în a-și putea desfășura activitatea corespunzător și în a garanta pasagerilor că vor ajunge la destinația lor finală. Din cauza acestui program de lucru limitat, DAN AIR cât și alți operatori aerieni s-au văzut nevoiți ca să aterizeze la alte aeroporturi deoarece aeroportul Brașov se închide conform programului de lucru. Aceste situații generează un disconfort foarte mare pasagerilor și generează pierderi semnificative operatorilor aerieni”, arată compania.
Mai mult, compania susține că modalitatea prin care s-a decis alocarea turnului virtual la Arad în detrimentul Bucureștiului (unde ar fi fost controlori suficienți pentru a putea operaționaliza aeroportul Brașov 24/7) rămâne în continuare o enigmă pentru industria aviatică românească.
Compania mai arată că, paradoxal, aeroportul internațional Arad care are în medie lunar doar 20 de pasageri este deschis non-stop în comparație cu aeroportul Brașov care are un trafic de peste 10.000 pasageri.
Astfel, DAN AIR argumentează că o companie aeriană nu-și poate menține baza operațională pe un aeroport care are un program de lucru restrictiv deoarece este necesar ca să se poată asigura un minim de două zboruri pe zi pentru ca să fie măcar acoperite costurile cu operarea.
Compania mai susține că până la această oră nu au fost luate măsuri suplimentare pentru a asigura operaționalizarea aeroportului din Ghimbav și că Aeroportul Brașov urmează să se confrunte cu și mai multe probleme legate de operare întrucât sezonul rece care a debutat deja provoacă fenomene meteo nefavorabile printre care vizibilitatea redusă.
„Sistemul automat de aterizare (ILS) al pistei din Brașov este la momentul de față aprobat pentru CAT I, unde este necesară o vizibilitate minimă de 550 m pentru ca apropierile în vederea aterizării să poată fi inițiate. Această vizibilitate este rar întâlnită în perioada de iarnă în zona de depresiune a Brașovului, mai ales la orele dimineții. Totuși aeroportul Brașov are cele mai noi echipamente ceea ce au capabilitatea de a permite aterizări de categorii mult mai permisive însă acestea nu au fost încă autorizate fiind astfel un real pericol în a restrânge și mai mult programul de funcționare al aeroportului, arată compania.
În cazul în care nu vor fi implementate soluții urgente, aeroportul Brașov riscă să fie închis iar investiția de peste 140.000.000 euro a CJ Brașov și a brașovenilor în esență, va fi pierdută, afirmă compania aeriană.