De ce autostrada dintre Timișoara și Belgrad va trece prin estul orașului de pe Bega. Liberalii contestă proiectul, USR denunță ”mafie imobiliară”

autostrada, autostrada a9, autostrada timisoara

Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă (USR-PLUS) a anunțat că Autostrada A9 Timişoara – Moraviţa – Belgrad va fi construită prin estul municipiului Timișoara, ca urmare a rezultatului realizat de experții contractați de CNAIR. În timp ce vice-președintele liberal al Consiliului Județean Timiș, Alexandru Proteasa, susține că autostrada ar trece printre casele oamenilor, șeful USR Timiș, Ruben Lațcău, arată că ”Locuitorii comunei Moșnița sunt în aceste zile ațâțati de primarul lor” și blamează ”mafia imobiliară” din zonă.

Potrivit lui Cătălin Drulă, traseul drumului de mare viteză spre vama Moraviţa şi Belgrad va trece prin estul Timișoarei, iar viceprimarul Ruben Lațcău arată că ”evident că traseul va fi ales în așa fel pe coridorul stabilit încât să aibe un minim impact pentru casele existente, pe lângă faptul că se vor monta panouri de protecție. Rețelele de utilități vor fi adaptate”.

Războul politic din coaliție, vizibil la Timiș imediat după alegerile locale, continuă însă și pe acest subiect. Vice-preşedintele liberal al CJ Timiş a declarat, însă, că acest traseu nu a fost acceptat și de Consiliul Județean. „Traseul autostrăzii Timișoara – Belgrad contravine punctului de vedere exprimat de către Consiliul Județean Timiș și ignoră consultarea unităţilor administrative teritoriale afectate de viitoarele lucrări. Principalul motiv pentru care acest traseu nu este dorit în teritoriu vizează parcurgerea unor zone cu locuințe construite și locuite cu infrastructură nouă de rețele tehnico-edilitare, varianta propusă aflându-se la doar 100 metri de intravilanul vechi al localității Moșnița Nouă”.

Traseu Autostrada A9 Timişoara – Moraviţa

De subliniat că, în susţinerea deciziei, ministrul Cătălin Drulă a explicat şi cum s-a ajuns la acest traseu: analiza multicriterială s-a făcut pe baza unor norme economice 70% şi de mediu 30%, iar varianta aleasă de traseu a obţinut 85 de puncte din 100, în timp ce următorul traseu clasat doar 54 puncte.

Autostrada A9 Timişoara – Moraviţa va avea o lungime de aproximativ 60 de kilometri, iar după ce a fost decis traseul urmează studiile geotehnice şi proiectarea detaliată. Contractul pentru documentaţia tehnică (SF şi PT) a fost semnat cu firma Search Corporation pentru 9 milioane de lei, iar termenul de predare este mai 2022.

Liberalii acuză că hărțile sunt vechi, USR vorbește de afaceri imobiliare

Liberalul din conducerea CJ Timiș susține că autostrada ar fi proiectată după hărţi neactualizate de 15 ani.

În replică, viceprimarul USR sugerează că liberalii fac presiuni pentr schimbarea traseului pentru că ar avea afaceri imobiliare: ”Consiliul Județean a insistat și a presat ca ultimele două variante discutate să conțină obligatoriu o varianta Dudești chiar dacă era evident că o astfel de variantă nu ar avea volumul de trafic necesar. Sper că echipa tânără și nouă de la CJT nu are aceleași cutume de a alege traseele de infrastructură după posibilitățile de afaceri imobiliare ale prietenilor”.

Traseu Autostrada A9 Timişoara – Moraviţa prin Moşniţa Sursa foto: Satelitare 2020

De altfel, în mediul online, imediat după anunţarea traseului au apărut şi comentarii: „O să am autostradă în faţa porţii/Trece chiar pe la mine prin living”, dar şi cele care care susţin investiţia pe acest traseu „Orice investiţie în infrastructură e binevenită. Nu vreţi să nu mai fiţi atât de cârcotaşi şi să vedeţi partea bună în existenţa acestei autostrăzi pe relaţia A 1 – Remetea – Jebel”, a scris un internaut.

Precedentul „Cocoaşa” A7 de la Focşani

Fără să fie desenată printre case, Autostrada Moldova – A7 a făcut totuşi, o ,,cocoaşă” la Focşani, deşi traseul drept ar fi trecut fix printr-un câmp. Autorităţile locale au cerut în 2020 Companiei de Drumuri să proiecteze un ocol de aproximativ 5 km (şi un cost suplimentar estimat la 20 milioane euro, potrivit Asociaţiei Pro Infrastructură) pentru că municipiul Focşani urmează să se extindă la est.

Autostrada A7 – „cocoașa” de la Focșani Sursa foto CNAIR

Alte proiecte de infrastructură rutieră la Timişoara

La Timişoara se lucrează pentru construirea Centurii de Sud, o şosea cu o lungime de 25 kilometri şi stadiu fizic de execuţie de doar 23% (termenul contractual de finalizare este 2022), în etapa de proiectare este Drumul de Legătură între DN 69 şi Autostrada A 1 (zona Timişoara Nord) şi a început realizarea documentaţiei tehnice pentru Centura inelară Timişoara Vest în lungime de 22 km.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.