De ce brandul Shein ar putea fi cea mai mare înșelăciune din istoria fast fashion. „Vrei haine absolut GRATUITE? Căutați sponsorizare pe termen lung?”

fashion, moda, Shein

„La început, nu mi-a venit să cred. Prețurile au fost ridicole – 8,99 lire sterline pentru o bluză, 9,99 lire pentru o rochie maxi, 22,99 lire pentru o haină, iar lista continuă”, mărturisește jurnalista Ines Fressynet într-un articol Euronews.

Shein se descrie ca fiind „o platformă internațională de comerț electronic de fast fashion B2C (business to businnes – din limba engleză, o situație în care o afacere face o tranzacție comercială cu alta) care comercializează preponderent îmbrăcăminte feminină, dar oferă și îmbrăcăminte pentru bărbați, haine pentru copii, accesorii, pantofi, genți și alte articole vestimentare și susține filozofia că „toată lumea trebuie să se bucure de frumusețea modei”.

În general, Shein (anterior She Inside), care activează de ani buni pe piață, este un „mister complet”, notează Ines Fressynet. Niciun număr de telefon, niciun e-mail și niciun contact de presă nu pot fi găsite pe pagina lor online. Chiar și numele fondatorului său rămâne o „enigmă totală”, așa cum relatează El Mundo.

„Faptul că marca chineză copiază și designeri independenți este, de asemenea, cunoscut publicului”, relatează Jezebel, un site american care conține știri și comentarii culturale orientate către femei și o politică feministă.

Strategia abordată este următoarea: un cumpărător se lasă atras de produsele lor prin marketingul digital și prin intermediul a numeroși bloggeri și persoane influente de pe Instagram, nedivulgând nimic despre lanțul lor de aprovizionare în mod transparent. Astfel, site-ul american rulează un „program de bloggeri de modă” pentru a-și alimenta popularitatea uriașă de pe rețelele de socializare (21,1 milioane de abonați numai pe Instagram, verificat joi, 29 iulie 2021).

„Vrei haine absolut GRATUITE? Căutați sponsorizare pe termen lung?” sunt întrebați oamenii cu influență din mediul online. „Atunci nu ezitați să ne trimiteți un e-mail pentru o posibilă colaborare cu site-ul blogului dvs. sau canalul YouTube pe care îl dețineți. Este posibil să primiți îmbrăcăminte gratuită în valoare de 40 de dolari până la 200 de dolari în fiecare lună!” promite Shein.

Un exepmplu de persoană publică ce a promovat brandul Shein este actrița americană Madelaine Petsch, cunoscută pentru rolul din seria Netflix Riverdale. Petsch a colaborat cu brandul pentru colecția de toamnă 2019, fiind imaginea principală a campaniei respective.

Însă, părerile din presă sunt împărțite. Publicații precum Paulette și Cosmopolitan au scris recenzii favorabile care laudă marca pentru gamele variate de mărimi ale produle comercializate (Shein oferă până la 4XL) și pe articolele de îmbrăcăminte la modă la prețuri mici. Pe de cealaltă parte, vocile independente din mass-media franceză, precum Adaptation Magazine, oferă un alt punct de vedere, numind marca „de modă veche”, Shein adoptând strategia de marketing bazată pe atracția vizuală într-o proporție mult prea mare. În articolul său intitulat „De ce nu vom cumpăra niciodată de la Shein?”, jurnalista de modă, consultant și blogger Estelle Surbranche explică de ce acest brand nu este tocmai de lăudat pentru industrie.

Jurnalista Euronews Ines Fressynet mărturisește că a achiziționat o selecție de lenjerie intimă de la Shein. „Nu există cuvinte care să descrie cât de inadecvate și de proastă calitate erau articolele când au ajuns”, susține jurnalista. „Primul meu impuls a fost să arunc toate produsele la gunoi. În opinia mea, acolo este locul hainelor de la Shein: în coș”. Nenumărați alți clienți își afirmă dezamăgirea provocată de produsele Shein pe forumuri, menționează jurnalista în articol. În Trust Pilot, 43% dintre oameni clasifică marca drept „proastă”, cu comentarii extrem de nefavorabile care contrabalansează opiniile „așa-zisei presă de modă”.

„Dar din ce sunt făcute produsele de la Shein? Și mai ales, cine fabrică aceste haine?”, se întreabă Ines Fressynet în articolul Euronews. Ei bine, totul ar fi realizat din poliester, nailon și alte țesături sintetice. La a doua întrebare jurnalista nu are un răspuns. „Aceasta este o întrebare adresată adesea de cei care sărbătoresc în fiecare an Săptămâna Revoluției Modei, întrebând #whomademyclothes pe Twitter și Instagram. Dacă ei nu au un răspund, eu nici atât”.

Industria de fast fashion este din ce în ce mai populară în ultimii ani, în ciuda criticilor din partea activiștilor de mediu și în drepturile omului. Așadar, cu privire la produsele de îmbrăcăminte ieftine și din materiale de o slabă calitate, Fashion Revolution, o mișcare globală non-profit, a făcut următoarea declarație: „Prețurile mici îi pot face pe consumatori să creadă că fac economii. Acest lucru poate părea adevărat pe termen scurt, concentrându-ne atenția și analizând doar proprii banii, dar toți, ca cetățeni globali, vom ajunge în cele din urmă să plătim prețul extern, adevăratul cost pentru consumul și producția nesustenabile de îmbrăcăminte ieftină”.

Organizația concluzionează: „Acesta este motivul pentru care, atunci când articolele de îmbrăcăminte sunt la prețuri la fel de mici ca articolele de unică folosință, îmbrăcămintea noastră este de unică folosință. Și dacă cumpărăm acest mesaj, cumpărăm o parte foarte urâtă a modei”.

Sursa foto: https://www.shein.co.uk/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *