Pe traseul ieșean al Autostrăzii Unirii se lucrează acum nu de la un capăt la altul, ci punctual pe capete: de la Moțca spre Tg. Neamț, respectiv în zona podului peste Prut. Intersecția cu A7, lângă Pașcani, pare mai degrabă un bonus.
Ziarul de Iași scrie că va fi nevoie de aproape 37 de ani de democrație pentru construirea încă unui pod pe Prut. Un complex modern de data asta: este vorba de perechea de poduri identice, unul pentru fiecare sens, cu câte două benzi, care vor lega rețelele rutiere din România și Republica Moldova. În România, este amplasat în dreptul localității Podu Jijiei (Golăiești), iar în Republica Moldova, lângă localitatea Zagarancea, o suburbie a orașului Ungheni.
Acesta este al doilea pod care se construiește pe Prut după 1989. Primul, cu o bandă pe sens, dar aproape la fel de lung precum cel al cărui șantier s-a deschis sâmbătă (246 față de 261 de metri), a fost ridicat în 2005 tot cu bani europeni (11 milioane de euro) și deschis traficului în 2010. Motivul pentru care podul a stat închis aproape cinci ani a fost lipsa infrastructurii vamale pe partea românească a Prutului. Celelalte poduri rutiere au fost construite în timpul regimului comunist: Galați-Giurgiulești în 1949, Albița-Leușeni în 1958, Sculeni în 1961 și Oancea (Galați) – Cahul în 1964.
Podul fără autostradă
Cât privește podul-capăt al Autostrăzii Unirii, construcția lui ar trebui să se finalizeze în decurs de un an și jumătate, adică la sfârșitul lunii octombrie 2026. Însă A8 va ajunge la pod mult mai târziu, iar acesta este motivul pentru care două dintre cele patru asociații civice pro-autostradă ieșene au organizat un protest la unul din capetele viitorului pod.
Membri ai Mișcării pentru Dezvoltarea Moldovei și ai asociației Împreună pentru A8 au ținut să transmită oficialilor strânși in corpore la un festival organizat pe celălalt mal al Prutului că finanțarea autostrăzii nu doar că întârzie, dar e și incertă. Sloganele lor au fost cât se poate de vehemente: „Peste Prut, peste Carpați, unde-s banii pentru frați?”, „Legăm Iașii cu Pașcanii dacă nu furați toți banii!” și „A8 e tragedie, Grindeanu e comedie”.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Motivul protestului organizat la capătul viitorului pod de pe malul drept al Prutului este unul cât se poate îndreptățit: pe lângă faptul că Iașul nu a concretizat niciun proiect de infrastructură rutieră nouă, nici autostrada nu dă semne că va ajunge la Prut prea curând.
Cum stă, la propriu, Autostrada Unirii în acest moment
Pe teritoriul județului Iași, traseul A8 a fost împărțit în trei loturi: Moțca-Tg. Frumos, în faza de licitație, cu termen de depunere a ofertelor 30 aprilie, Tg. Frumos-Lețcani, de asemenea în faza depunerii ofertelor, dar cu procedura deja contestată pe motiv că termenul de înscriere ar fi prea scurt inclusiv din cauza unor răspunsuri imprecise sau contradictorii la solicitările de clarificare, și, în fine, Lețcani – pod Prut. Acest din urmă lot, mai scump decât celelalte două la un loc, a fost împărțit la rândul lui în trei segmente. Toate trei se află acum în faza premergătoare lansării licitației, respectiv în stadiul verificării documentației la Agenția Națională pentru Achiziții Publice.
Practic, în acest moment, pe teritoriul județului Iași, se lucrează la autostrada A7 (Mircești-Pașcani), respectiv la „turbionul” (intersecția) cu A8 și pe cele câteva sute de metri „ieșeni” ai traseului de la Moțca spre Tg. Neamț – singurul lot al Autostrăzii Unirii aflat în lucru.
Într-un stadiu mai avansat se află segmentul Tg. Mureș-Miercurea Nirajului, unde însă abia luna viitoare ar putea fi emisă autorizația de construire.
Cât privește cele șase loturi montane, doar două și-au aflat constructorii: Ditrău-Grințieș, 37,9 km, și Sărățeni-Joseni, 32,4 km, ambele adjudecate anul acesta de asocierea SA & PE Construct SRL – Tehnostrade SRL – Spedition UMB – Euro-Asfalt. Celelalte patru loturi sunt în faza evaluării ofertelor.
Iași, municipiul camioanelor
Până va ajunge autostrada la viitorul pod peste Prut – botezat deja pe hărțile Google „Podul Unirii” – Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere va construi prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri o cale de acces către rețeaua de drumuri naționale. Așa cum am mai relatat, viitorul DN 28G va avea aproximativ 20 de km până la „vărsarea” traficului greu în centrul localității Tomești, pe DN 28 (Iași-Albița). Primarul comunei a reclamat deja aglomerarea traficului prin Tomești, iar cei de la asociația „Hai că se poate !” au atras atenția la rândul lor că tot acest trafic greu va ajunge în municipiu în lipsa unei centuri.
În prezent, doar ceva mai mult de jumătate din traseul de la pod la Tomești este asfaltat sau betonat, cei de la Regionala ieșeană având la dispoziție un an și jumătate ca să-l aducă la parametri de drum național (lățime, portanță etc.).