Decacornul Klarna este evaluat la numai 6,5 miliarde de dolari, o fracțiune față de valoarea de 46 de miliarde de dolari de anul trecut

cumparaturi online card foto pexels-karolina-grabowska

Compania suedeză de plăți fintech Klarna, care ajuns cel mai mare decacorn european anul trecut, este evaluată la aproximativ 6,5 miliarde de dolari, o fracțiune din valoarea de 46 de miliarde de dolari la care a fost evaluată în urmă cu doar un an, au declarat trei persoane apropiate, citate de Financial Times.

Compania este acum în discuții pentru a atrage noi fonduri, circa 600 de milioane de dolari, tranzacție în curs de finalizare. Aceasta va implica investitori precum Sequoia Capital și Mubadala din Abu Dhabi, care vor veni cu bani în compania suedeză.

Scăderea dramatică a valorii a ceea ce a fost una dintre cele mai valoroase companii private din Europa evidențiază inversarea extremă a sentimentelor investitorilor față de start-up-urile care consumă bani și cresc precum creșterea economică.

De asemenea, arată cum investitorii au fost dezamăgiți de companiile de tip „cumpără acum, plătește mai târziu”, precum Klarna, care oferă o formă de credit pe termen scurt.

Cu numai un an în urmă, Klarna a reușit să își dubleze evaluarea la 46 de miliarde de dolari după o rundă de finanțare de 639 de milioane de dolari, pe fondul unei explozii a comerțului electronic în timpul pandemiei de coronavirus. Acea rundă de finanțare a fost condusă de japonezii de la SoftBank, grupul de investiții aflat în spatele unui pariu dezastruos în grupul WeWork, ce oferă servicii de partajare a birourilor.

Klarna a fost fondată în 2005 și este un pionier al afacerilor de tip „cumpără acum, plătește mai târziu”, care permite clienților să amâne plățile sau să le împartă în rate. Cu toate acestea, 40% din tranzacțiile sale sunt acum plătite integral prin opțiunea „Pay Now”.

Noua evaluare ar fi cea mai mică evaluare a Klarna din august 2019, când valora 5,5 miliarde de dolari, și urmează unei serii de eforturi de a strânge numerar în acest an, potrivit unor persoane apropiate.

În luna mai, compania a apelat la investitori, inclusiv firme de investiții instituționale, pentru noi finanțări, la o evaluare de 25 de miliarde de dolari. Cu toate acestea, nu a reușit să obțină finanțarea, potrivit persoanelor respective.

De asemenea, Klarna a redus cu 10% forța de muncă de peste 7.000 de angajați, directorul general Sebastian Siemiatkowski descriind anul 2022 ca fiind un „an tumultuos”.

O lună mai târziu, unii investitori au fost abordați cu oportunitatea de a investi la o evaluare sub 20 de miliarde de dolari, potrivit acelorași persoane.

Evaluarea redusă reflectă o scădere a apetitului față de piața fintech. Inflația galopantă a determinat investitorii să adopte o abordare mai precaută, oprind fluxul de „bani ușori” care a contribuit la creșterea sectorului până la cote amețitoare.

Furnizorii de credite „Buy now, pay later” au fost deosebit de afectați, deoarece scăderea cheltuielilor discreționare, riscul de creștere a neplăților și ratele mai mari ale dobânzilor le scad și mai mult marjele deja reduse.

În rezultatele sale din primul trimestru, Klarna a raportat pierderi nete de 2,5 miliarde coroane suedeze (254 milioane de dolari), de patru ori mai mari decât în aceeași perioadă a anului precedent, în timp ce fluxul de numerar a scăzut de la un rezultat pozitiv de 7,6 miliarde de coroane suedeze la un rezultat negativ de 7,3 miliarde coroane suedeze într-un an.

Acțiunile furnizorului Affirm, listat în SUA, de asemenea de tipul „cumpără acum și plătește mai târziu”, care a încheiat parteneriate cu mari retaileri precum Amazon și Walmart, au scăzut cu aproape 90% față de maximul atins în noiembrie. Zip din Australia a scăzut cu peste 95% de la vârful înregistrat în februarie 2021.

De asemenea, aceste companii se confruntă cu presiuni din partea concurenților, cum ar fi Apple, care își lansează propriul produs Apple Pay Later în SUA. Totodată, ele se confruntă și cu un control de reglementare din ce în ce mai mare și cu verificări adecvate pentru ca autoritățile să se asigure că clienții își pot permite împrumuturile.

În iunie, guvernul britanic și-a prezentat planurile de consolidare a normelor din acest sector, inclusiv prin obligarea creditorilor de a efectua verificări ale capacității de plată și de a permite consumatorilor să depună plângeri la Financial Ombudsman Service.

Furnizorii de împrumuturi de tip „Buy now, pay later” au luat deja unele măsuri pentru a atenua preocupările legate de reglementare. Din iunie, Klarna a început să raporteze informații agențiilor de credit, permițând altor creditori să vadă datele privind plățile clienților.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *