În ciuda unei baze de comparație record scăzute din cauza pandemiei de COVID, vânzările de mașini noi au continuat să scadă în UE anul trecut din cauza penuriei de microcipuri, dar și în prima lună a acestui an, ajungând la cel mai scăzut nivel din ianuarie 1991. Cu toate astea, având în vedere că livrările de cipuri s-ar putea stabiliza în a doua jumătate a lui 2022, Asociația Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA) prognozează acum că înmatriculările de mașini de pasageri în UE vor reveni pe creștere în acest an, cu 7,9%, și vor ajunge la 10,5 milioane de unități.
Cu toate acestea, ar fi în continuare cu aproape 20% sub nivelurile vânzărilor dinainte de criza din 2020. În lumina Legii europene privind cipurile, ACEA îndeamnă, prin urmare, UE să reducă dependența de furnizorii de peste mări pentru a evita pe viitor astfel de daune.
Pe fondul de anul trecut al unei piețe de vehicule în contract, împiedicată de problemele lanțului de aprovizionare, mașinile încărcate electric au continuat să câștige cota de piață totală, reprezentând acum aproape 1 din 5 mașini noi vândute în Uniunea Europeană.
„Performanța puternică a mașinilor încărcate electric este o veste foarte binevenită”, a declarat președintele ACEA și CEO al BMW Group, Oliver Zipse. „Cu toate acestea, nu putem uita că aceasta este încă o piață destul de fragilă, care se bazează foarte mult pe măsuri de sprijin, cum ar fi stimulentele pentru achiziții și, mai ales, disponibilitatea pe scară largă a infrastructurii de încărcare.”
În prezent, ritmul de lansare a infrastructurii este cu mult în urma cererii consumatorilor pentru mașini încărcate electric. De fapt, în ultimii cinci ani, vânzările de mașini electrice au crescut de patru ori mai repede decât a crescut numărul de puncte de încărcare.
„Vânzările de mașini electrice au crescut de peste 10 ori între 2017 și 2021, în timp ce numărul încărcătoarelor publice din UE a crescut de mai puțin de 2,5 ori în aceeași perioadă”, a spus Zipse. „Dacă această situație nu este abordată de urgență prin introducerea de obiective ambițioase pentru toate statele membre ale UE, vom lovi un obstacol foarte curând.”
Parlamentul European și guvernele naționale sunt în discuții cu privire la propunerea de regulament privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR). ACEA îndeamnă Parlamentul și Consiliul să consolideze în mod semnificativ propunerea inițială AFIR a Comisiei Europene, pentru a se asigura că Europa construiește o rețea suficient de densă de infrastructură de încărcare și realimentare.
Vânzările de mașini electrice au crescut de peste 10 ori între 2017 și 2021, în timp ce numărul încărcătoarelor publice din UE a crescut de mai puțin de 2,5 ori în aceeași perioadă.