Deși suprafața de parcuri logistice și industriale a crescut relativ impresionant între 2015 și 2022, mișcarea lentă și cu hopuri de pe căile de transport și autoritățile nepregătite trag România înapoi

parc letcani cadru general 1 Foto: Parcul Industrial Lețcani / Economedia.ro

Adevărata expansiune a parcurilor industriale moderne, care respectă criteriile de baza și se aliniază 100% standardelor din UE (chiar depășind anumite cerințe de ISU și seism), a început în 2015, când România avea un stoc de  doar 1,9 milioane mp, iar piața de profil a ajuns acum la peste 6 milioane mp. Una dintre problemele investițiilor relativ scăzute din România este calitatea infrastructurii de transport, care permite unui camion să meargă cu 45 km pe oră o distanță de 700 de kilometri, parcursă de un tren mărfar în 60 de ore.

În 2015, când a apărut declicul în investiții, au intrat noi jucători pe piață (P3 a cumpărat de la CA Immo, Logicor care a cumpărat parcurile industriale deținute de Immofinaz, sau CTP care a cumpărat de la Portland și Prologis), cu apetit mare de dezvoltare, coroborat cu faptul că România avea nevoie de spații moderne (criza 2008-2014 chiar a pus pauză dezvoltării acestui sector), și a dus la această creștere ridiată a suprafeței disponibile.

„În acest moment, sunt alți aproximativ 800.000 mp în stadiu de autorizare sau construcție, deci ne apropiem de 7 milioane mp, foarte puțin comparativ cu Polonia (unde un singur dezvoltator, Panattoni a livrat anul trecut 3.2 milioane mp și are alții 3,3 milioane mp în dezvoltare), de exemplu Polonia are peste 21 milioane mp depozite moderne, iar aceste țări au profitat din plin de cerințele și de avântul luat de e-commerce”, spune, pentru Economedia, Laurențiu Duică, managing partner Winstone Real Estate.

Laurențiu Duică. Sursa foto: Winstone Real Estate

În prezent, cei mai activi dezvoltatori de spații moderne industriale rămân WDP, CTP, cu capital străin, urmați însă de Global Vision și Element Industrial – cu capital românesc, care au început să investească masiv în acest sector.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

„Criza materialelor de construcție, timpii foarte mari de așteptare, războiul din Ucraina și faptul că avem o clasa politică cu zero strategie în atragerea de investiții noi în producție, cu o infrastructură mai mult decât precară, o să afecteze mult acest sector și automat țări precum Polonia, Cehia, Slovacia sau Ungaria vor câștigă mult mai multe proiecte decât România,” susține Duică.

De altfel, relativ, recent, un secretar de stat a anunțat că Varta vrea să facă o fabrică în România, înainte să se semneze orice act. Identic a procedat și președintele Consiliului Județean Cluj, care a anunțat o investiție mare în parcul industrial Tetarom din zonă. Situații ce îndepărtează investitorii și le diminuează încrederea în oficialii români, care se grăbesc să se laude cu potențiale investiții, înainte ca acestea să fie certe.

La fel s-a întâmplat, acum câțiva ani și în cazul BMW.

Alături de faptul că vorbesc prea devreme din dorința de a atrage voturi sau imagine, autoritățile române ignoră situații evidente în defavoarea noastră.

„Pentru a stimula competiția este mare nevoie de parcuri industriale, cu infrastructură deja făcută de autoritățile locale și cu scutiri de taxe și impozite! Portul Constanța este folosit sub 30% din capacitate, iar o infrastructură între Constanța și Arad, atât rutier (unde un camion are 45 km/ora viteză și sunt peste 700 km), cât și feroviar (un tren cu containere are un timp de tranzit de 60 ore), ar duce la creșterea traficului și automat a depozitelor moderne pentru a transforma România în hub regional, nu de alta dar ne ajută mult geografia și faptul că putem livra în 24 h și automat și ține stocurile pentru România, Bulgaria, Moldova, Serbia sau Ungaria”, explică Laurențiu Duică.

În plus, potrivit acestuia, amplasamentele atuale sunt în zone neinteresante, neconectate la infrastructura precară din România, pe platforme de fabrici vechi, nedecontaminate etc. De astfel, singurul avantaj al României e forța de muncă, precară e drept, dar pregătită și specializată, în rest nu excelăm la niciun alt capitol, țările vecine ne depășesc constant.

În ceea ce privește gradul de neocupare din parcurile industriale românești, managing partner-ul Winstone Real Estate spune că aceasta se cifrează la sub 7%, iar în București și Ilfov la circa 5%, lucru ce o să stimuleze o creștere ușoară a chiriilor în perioada următoare.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: