Grupul rus Lukoil este sub sancțiuni SUA și UE și caută să-și vândă operațiunile internaționale, inclusiv cele din România. La noi rușii dețin o poziție foarte importantă în economia României, fiind un jucător de top pe piața carburanților și un pilon industrial esențial.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Operațiunile Lukoil se bazează pe două active majore:
– Rafinăria Petrotel-Lukoil Ploiești: Un centru industrial esențial, sursă de locuri de muncă specializate și contribuabil major la bugetul local Prahova. Rafinăria este una dintre cele trei din România, alături de Brazi (Petrom) și Petromidia (KMG). Dacă Petrotel nu va mai livra carburanți în piață, atunci presiunea aprovizionării s-ar muta pe celelalte două rafinării și pe importuri massive, ceea ce ar putea presiune serioasă pe prețurile de comercializare.
– Rețeaua de Distribuție: Prin Lukoil România S.R.L., compania operează circa 320 de stații de carburanți la nivel național.
Cifra de afaceri a Lukoil România SRL a depășit 11 miliarde de lei în 2024, plasând-o în topul marilor contribuabili la bugetul de stat (TVA, accize). În plus, compania asigură mii de locuri de muncă la nivel național, în special în regiunea Ploiești, și generează lanțuri economice încrucișate cu furnizori români de transport și servicii. Aici putem menționa contractele de transport țiței și carburanți cu Oil Terminal și CFR Marfă, dar și cele de mentenanță pentru instalațiile rafinăriei.
Prezența Lukoil în lanțul producție/aprovizionare cu carburanți poate fi considerată una sistemică, statul român practic neavând un plan B, în caz că toate activele rușilor vor fi închise, pur și simplu, fără a fi preluate de vreun alt investitor. În plus, o eventuală preluare a activităților de către stat este nesustenabilă pe termen mediu și lung, aici nemaiexistând expertiza pentru conducerea unei afaceri de asemenea dimensiuni și nici capitalul necesar funcționării ei.
Astfel, principalul interes al statului român este asigurarea continuității operaționale a rafinăriei Petrotel. O oprire sau o vânzare haotică ar afecta aprovizionarea națională cu carburanți.
În plus, Lukoil se confruntă cu dosare penale (evaziune, spălare de bani) cu prejudicii estimate la sute de milioane de euro. Statul, prin instituțiile sale (ANAF, parchete), urmărește recuperarea integrală a acestor sume.
Orice preluare a unui activ strategic, cum este Rafinăria Petrotel, necesită avizul Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT). Statul poate bloca o tranzacție sau poate impune condiții stricte noului cumpărător, în special dacă acesta provine din afara UE sau are legături cu entități sancționate.
Rămâne problema datoriilor, pentru că un potențial cumpărător ar trebui să preia și obligația de plată a acestora.
Până în prezent, de la nivelul de vârf al statului român nu există poziții clare privind viitorul Lukoil România, iar de un plan concret de acțiune nici nu poate fi vorba. În urmă cu o săptămână, când apăruse știrea că Lukoil vrea să vândă activele sale internaționale grupului suedezo-rusesc Gunvor, Ministerul Energiei anunța că așteaptă să vadă ce va zice Comisia Europeană cu privire la Lukoil și doar după aceea va acționa și el. Între timp, filiera Gunvor a căzut, pentru că americanii au considerat că unul dintre cei doi patroni, Ghenadi Timcenko este mult prea apropiat de Vladimir Putin pentru a fi considerat un viitor proprietar „OK” pentru Lukoil.
Acum două zile, consilierul prezidenţial pe probleme economice Radu Burnete afirma că situaţia companiei Lukoil, care are în România o rafinărie şi zeci de staţii de carburant, este în atenţia autorităţilor, el anunţând că, dacă aceasta îşi va vinde operaţiunile din România, o comisie a statului român va analiza tranzacţia şi are dreptul de a se opune acesteia, în situaţia în care oficialii au îndoieli cu privire la cumpărător.
Foarte important de precizat, autoritățile din Republica Moldova sunt total dependente de furnizarea kerosenului de la Petrotel Lukoil Ploiești pentru funcționarea aeroportului din Chișinău. În acest sens, Guvernul Republicii Moldova ar putea prelua singurul depozit de alimentare cu kerosen al Aeroportului Internațional „Eugen Doga” – Chișinău, după ce compania Lukoil va fi nevoită să-și oprească activitatea din 21 noiembrie, ca urmare a sancțiunilor impuse de Statele Unite și Regatul Unit. Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a anunțat că autoritățile au făcut o ofertă oficială de cumpărare a infrastructurii companiei, pentru a asigura continuitatea zborurilor și aprovizionarea pieței petroliere.

Sursa: Petrotel.lukoil.com