Obiceiurile de plată ale companiilor și ale cetățenilor din Europa s-au deteriorat în ultimii trei ani, iar Bulgaria nu face excepție de la această tendință, scrie Sega, potrivit Rador. În Bulgaria, aproape fiecare a patra factură (25%) este restantă sau nu este plătită deloc, în timp ce în medie pentru Europa acest procent este de 21%, după cum arată un studiu al companiei internaționale de gestionare a achizițiilor și creanțelor EOS, împreună cu institutul independent de studii de piață Kantar TNS, realizat în rândul a 3.200 de companii din 16 țări europene.
Comparativ cu 2019, an de dinainte de pandemie, ponderea cetățenilor bulgari cu plăți restante a crescut de la 18 la 22%, în timp ce pentru companii, creșterea numărului de facturi neplătite în ultimii trei ani este de la 21 la 26%. Ponderea mare a plăților restante plasează afacerile din Bulgaria în grupul cu cea mai proastă disciplină, unde se află Grecia și Slovacia (27%), România (25%), Ungaria, Croația și Polonia (24%).
În Bulgaria, însă, numărul mediu de zile restante este mai mic decât în majoritatea țărilor din Europa. Cetăţenii bulgari au cea mai scurtă perioadă de întârziere a plăţilor – 16 zile în medie faţă de 19 zile în medie în Europa. Companiile întârzie plata facturilor cu 22 de zile, față de 24 de zile în medie în Europa, ceea ce plasează Bulgaria pe locul doi după Elveția.
Lipsa banilor din cauza pandemiei și criza inflației sunt invocate de cetățeni drept cel mai frecvent motiv pentru a nu putea plăti la timp. Pentru companii, principala problemă este legată de profiturile reduse, lipsa lichidităților, costurile mai mari ale dobânzilor etc. În ultimii doi ani, peste o treime dintre companiile bulgare au luat măsuri pentru a renegocia condițiile de plată în cazul unor clienți neobișnuiți, în încercarea de a compensa efectele negative cauzate de COVID-19 și de criza economică. Pentru 33% dintre companiile chestionate, problemele cu plățile au dus la investiții limitate, același procent afirmând că au fost nevoiți să concedieze angajați sau să nu angajeze alții noi, iar 29% au recurs la creșterea prețurilor la bunurile și serviciile pe care le produc.
Fiecare a cincia companie chestionată în Europa este expusă riscului de faliment din cauza facturilor neplătite, iar așteptările pentru viitor sunt destul de pesimiste, arată sondajul EOS. Pentru a depăși consecințele negative ale întârzierii plăților, tot mai multe companii din Europa lucrează cu firme externe pentru gestionarea creanțelor – în 2022 ponderea lor este de 46% față de 42% în 2019. Europa de Est este mai activă în externalizarea acestui serviciu, iar fiecare a doua companie se bazează pe un partener extern pentru gestionarea creanțelor. Pentru Bulgaria, acest procent este de 46%. În ciuda cunoscutului declin din ultimii trei ani, Bulgaria deține o poziție de lider în ceea ce privește cifra de afaceri restabilită a companiilor – în medie 9% pentru 2022 față de 6% pentru Europa, potrivit EOS.