Din culisele Black Friday. Cătălin Bordei, managing partner companie de soft, specializată în eCommerce: “Nu cred că mai puteam vorbi în 2022 despre Black Friday dacă online-ul și digitalizarea nu ar fi înregistrat un avans atât de puternic”

black friday Foto: Rawpixelimages | Dreamstime.com

Încasările de Black Friday ar putea depăși borna de 400 de milioane de euro în acest an, în contextul în care teama de scumpiri va genera, în mod paradoxal, una dintre cele mai bune perioade de shopping din ultimii ani, arăta cea mai recentă analiză Frames. “Ultimul bal înainte de criza economică spre care ne îndreptăm”, estimează, deloc optimist, consultanții. Indiferent de motiv (clienții vor cumpăra mai mult, până își permit sau plătind mult, din cauza inflației), cele mai multe estimări arată un an record pentru vânzările din celebra campanie cu prețuri “speciale” și ele se bazează în mare măsură pe shopping-ul online. Cum se pregătesc retailerii pentru această perioadă, cum se pregătesc platformele, care sunt noutățile? Dă câteva detalii Cătălin Bordei, managing partner Innobyte, companie de dezvoltare software specializată în eCommerce. Firma e din 2021 parte din grupul Life Is Hard, companie listată la Bursa de Valori București (BVB), piața AeRO.

Rep.: Ce faceți în pregătirea evenimentului Black Friday, ce activități aveți acum?

Cătălin Bordei: Perioada premergătoare Black Friday este una destul de încărcată pentru noi. Clienții au nevoie de susținere în optimizarea și pregătirea platformelor e-commerce din punctul de vedere al performanței, remedierea eventualelor erori, asigurarea că toate procesele funcționează optim, dar și pentru noi dezvoltări care să permită susținerea campaniilor de marketing și vânzări planificate. Pregătirea pentru Black Friday începe cu mult timp înainte de marele eveniment. Efectuăm verificări de performanță, funcționalitate și securitate prin care identificăm acele blocaje sau erori care pot îngreuna sau chiar afecta procesul de vânzare; blocaje care îi pot costă pe retaileri procente generoase din vânzări. De asemenea, venim cu recomandările tehnice necesare pentru a maximiza rezultatele de business ale
acestora. Începem cu analiză platformei, înțelegerea tipurilor de campanii pe care clientul dorește să le integreze și pregătirea tehnică a magazinului pentru a susține acele campanii. Aici putem vorbi despre implementări specifice pentru fiecare client în parte, în funcție de nevoile de business, a campaniilor de marketing și vânzări pe care doresc să le aplice.

Rep.: Cum s-au pregătit retailerii de Black Friday în acest an? Sunt noutăți, vor fi oferte mai multe, mai bune, mai corecte?

Black Friday este cel mai important eveniment pentru retailerii online, care generează vânzări importante
comparativ cu alte perioade ale anului și rămâne un eveniment așteptat cu interes și de către consumatorii finali. Din punct de vedere tehnic, de la an la an magazinele online întâmpină clienții cu platforme online mai bine pregătite, optimizate pentru traficul mai mare, ce oferă procese de navigare și cumpărare mai facile și sigure. De asemenea, există o aliniere tot mai mare la trendurile
ctuale și acțiuni ce presupun implementări specifice. Printre trenduri putem aminti cele mai noi modalități de plată (ex. buy now, pay later), livrarea în lockere, hiper personalizarea experiențelor de shopping, crearea de magazine online de nișă, marketplace-urile, Live Commerce sau adoptarea unei strategii omnichannel prin care companiile îmbină experiența online cu cea din magazinele
fizice.

Rep.: Care sunt cele mai active sectoare din retail în această perioadă?

Online-ul este atât de prezent în viața noastră, încât niciun brand nu vrea să piardă oportunitățile aduse de noile tehnologii. Astfel, pe lângă sectoarele deja consacrate care participă cu reduceri la Black Friday, precum IT, fashion, turism, sport, observăm domenii noi ca farma, auto, dar și marii retaileri din
zona de groceries.

Rep.: Cum abordează retailerii evenimentul din acest an în ceea ce privește prețurile, țînând cont de inflația accelerată și presiunile tot mai mari pe bugetele românilor?

Și anul acesta vom vedea în cadrul evenimentului de Black Friday unele dintre cele mai bune promoțîi ale anului. Totuși, este clar că actualul context are un impact negativ în prețurile de bază ale produselor, acestea crescând considerabil pentru aproape toate categoriile de bunuri și servicii. După cum știm,
reducerile de Black Friday (și nu numai) sunt aplicate prețurilor de bază, de aceea fiecare persoană își stabilește bugetul de cumpărături după posibilități și, fie consideră că prețurile sunt mai mari decât anul trecut, fie poate profită de promoțiile curente.

Rep.: Care sunt estimările în ceea ce privește vânzările de Black Friday din acest an?

Sunt mai mulți factori de luat în calcul. Pe de o parte, întreaga lume a trecut prin pandemie și începe să revină la “normalitate”. Oamenii sunt dornici să călătorească, să încerce noi experiențe, să meargă din nou în magazinele fizice. În același timp, Europa este lovită de un alt tip de criză – cea energetică și mai este și un război la granița României. Pandemia este totuși un factor care a impulsionat și creșterea vânzărilor online. Comerțul online pe piața locală a înregistrat o creștere importantă în 2021,
6.2 mld euro, cu 10 procente mai mult decât în 2020, iar estimările Armo și Gpec sunt optimiste și pentru anul în curs, aproximativ 10% față de 2021. Black Friday 2022 va contribui cu siguranță la o parte importantă din aceste vânzări online. Marile magazine online și marketplace-uri și-au anunțat participarea la această ediție Black Friday, așadar, ne putem aștepta la vânzări record și anul
acesta.

Rep.: Cât de mult se bazează “Black Friday” pe online și digitalizare?

Nu cred că mai puteam vorbi în 2022 despre Black Friday dacă online-ul și digitalizarea nu ar fi înregistrat un avans atât de puternic. Consumatorii sunt atât de obișnuiți cu a avea tehnologia la vârful
degetelor, încât brandurile sunt într-o competiție continuă pentru atenția acestora. Comerțul online vine cu o serie de avantaje competitive în fața tuturor provocărilor momentului. Spre deosebire de
magazinele fizice, permite consumatorilor să economisească bani prin compararea prețurilor, selectarea celor mai bune oferte sau chiar o mai bună gestionare a bugetului prin opțiunile de plată buy now pay later sau în rate. În același timp, permite economisirea de timp prin achiziționarea la orice oră și loc sau
economisirea de combustibil prin livrarea produsele la domiciliu sau în lockere. Până la urmă, digital commerce înseamnă convenience. Cât despre Black Friday, românii sunt din ce în ce mai familiarizați cu conceptul și se pregătesc corespunzător pentru eveniment: își salvează datele cardului în platforme, caută din timp produsele de interes și le adaugă în “Favorite”.

Rep.: Având în vedere experiența Innobyte din ecommerce, cum se pot asigura consumatorii că
beneficiază într-adevăr de reduceri și oferte bune și nu au în față doar “reduceri” că strategii de marketing?

În primul rând, “reducerile” ca strategii de marketing sunt reglementate din punct de vedere legal și nu ar trebui să existe. Comercianții au fost atenționați și amendați chiar și anul trecut pentru astfel de practici. În acest context, cred că piața se maturizează, aceste nereguli se vor regla și vom vedea practici corecte ale magazinelor față de consumatori. Poate că nu ar strică și să vedem o colaborare a autorităților cu industria pentru a crea un cadru legal adaptat vremurilor noastre, care să ofere transparență și corectitudine pentru toate părțile implicate.

Citește și:

Ce trebuie să știi pentru achizițiile de Black Friday? Recomandările ANPC și care au fost cele mai frecvente plângeri ale consumatorilor în anii precedenți

Foto: Rawpixelimages | Dreamstime.com

Comentarii

  1. Black friday in Romania: ocaiza perfecta pentru comercianti sa isi vanda marfa veche la pseudoreduceri si sa creasca preturile pt. marfa noua!!

  2. Nu recomand! Nu cumpăr niciodată de Black Fraier Day. 1. Prețuri manipulate: cu un timp înainte le scumpesc, apoi de BF uite ce reducere vă dăm! Sau produse perimate puse la reducere. 2. Produsul comandat vine foarte tîrziu, cu o lună-două.

  3. În tot acest noian de informații și de date prilejuite de Black Friday, nu putem să nu observăm avalanșa de cuvinte străine din domeniul comercial care au acoperit limba română aproape până la sufocare. Ca și cum limba noastră nu ar avea resursele necesare să exprime acele noțiuni. Adevărul este că trebuie multă creativitate și colaborare cu profesioniști în domeniul mânuirii limbii pentru a se folosi resurse adecvate.

  4. normal, banul la ban trage, unde e digitalizarea in scoli si alte locuri unde e nevoie de ea? si oricum black friday-ul se extinde mai nou pe mai multe zile daca nu saptamani, aici nu mai vorbim despre digitalizare ci de management, ca sa mai taiem putin din avantul digitalizarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *