Din fruntaș, codaș: Lotul PNRR Nădășelu – Zimbor de pe Autostrada Transilvania, „cea mai frumoasă autostradă-muzeu” (Pro Infrastructură) / CNAIR a suspendat licitația pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică

Autostrada Transilvania UMB octombrie 2023 API

Lotul Nădășelu – Zimbor de pe Autostrada Transilvania ar putea fi terminat în primăvara anului 2025, dar în lipsa viaductelor de la Nădășelu și Topa Mică (3,2 km) riscă să devină „cea mai frumoasă autostradă-muzeu”, avertizează Asociația Pro Infrastructură, care a publicat cea mai recentă monitorizare a loturilor finanțate din PNRR pe care lucrează constructorul român UMB. Dacă anul trecut lotul de 30 de kilometri dintre Nădășelu și Zimbor era cea mai avansată autostradă din PNRR și chiar se discuta despre o posibilă inaugurare în decembrie 2023 (n.r. UMB nu avea contracte pe aproape 500 km), acum proiectul riscă să iasă din calendarul PNRR, potrivit API. UMB ar putea termina lucrările în primăvara anului 2025, dar în lipsa viaductelor CNAIR riscă rușinea unei noi „autostrăzi-muzeu”.

„Oglindă oglinjoară, care-i cea mai frumoasă autostradă-muzeu din țară? Noi credem că Autostrada A3 între Nădășelu și Poarta Sălajului pe care am filmat-o complet vineri, 27.10.2023.

Din păcate situația lotului Nădășelu – Zimbor (30,06 km) se complică foarte tare. V-am explicat de nenumărate ori că la Nădășelu și Topa Mică soluțiile din studiul de fezabilitate și proiectul tehnic nu țin în realitate și se impun modificări. După vreo 18 luni de tergiversări, CNAIR a decis să scoată separat la licitație lucrările de pe traseele noi. Dar surpriză. Prețul estimat foarte atractiv a făcut cu ochiul altor competitori, așa cum anticipam. Se pare că turcii de la Ictas vor contractul și au făcut contestație la CNSC în care invocă ilegalitatea documentației: o linie groasă de cariocă trasată pe hartă, fără studiu geotehnic, fără detaliile necesare fundamentării unei oferte. Și, din ce ne dăm seama, cam au dreptate.

CNSC probabil va decide până la sfârșitul anului. Cert este că riscul de a depăși termenul PNRR actual, final 2026, este semnificativ. Și mai frustrant este că în 2021 tronsonul avea șanse maxime să fie prima autostradă finanțată prin PNRR inaugurată. Și noi visam, în 2021, să o vedem gata în 2023. Dar a venit alunecarea de la Nădășelu în septembrie 2021, apoi 18 luni de scărpinat în cap cu CNAIR și UMB, plus problemele de la Topa Mică. Acum sunt șanse să primim cea mai frumoasă autostradă-muzeu din țară: gata în primăvara lui 2025, dar fără bucățile de la Nădășelu și Topa Mică”, arată Asociația Pro Infrastructură.




Asociația Pro Infrastructură mai arată că, UMB nu face și lucrări de consolidare pe Dealul Zimbor. „Ne sare în ochi și decizia dubioasă a celor de la UMB care nu construiesc niciun fel de apărări sau consolidări pe dealul Zimbor: nu șanțuri, nu berme, nu drenuri, nu geotextile, nu sprijiniri de niciun fel. Pe restul debleelor din șantier aceste lucrări sunt la ordinea zilei. Deocamdată versantul colaborează… dar până când?!”, mai arată API.

Licitația de un miliard de lei pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică scoase din contractul cu UMB pe Autostrada Transilvania a fost suspendată pe 23 octombrie după ce constructorul Ictas (Turcia) a depus contestație la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Economedia a scris despre contestația Ictas la contractul pentru cele două viaducte de 3,2 kilometri, iar criticile constructorului din Turcia se referă la responsabilitățile și riscurile pe care CNAIR le-ar pune în sarcina ofertanților. Astfel, termenul stabilit de CNAIR pentru depunerea ofertelor – 23 octombrie – nu poate fi respectat, CNSC având la dispoziție aprox. o lună pentru a da o decizie. Contractul este finanțat din PNRR, iar prelungirea licitației riscă să scoată lotul Nădășelu – Zimbor din PNRR.

„Autoritatea Contractantă (n.r CNAIR nu a scos la licitație nimic altceva decât o linie pe o hartă – care indică, în teorie, viitorul traseu al Autostrăzii”, arată contestația pe care a consultat-o Economedia.

Comentarii

  1. Nu vă puteți abține . Care este legătura între cei 500 km contractați de UMB și cele două viaducte ? Care este vina UMB ? Deocamdată UMB este in grafic pe toate șantierele. Așa că deocamdată Pro Infrastructura este in offside .

    • Evident ca nu e nicio legatura dar aproape toata media se uita doar la astia. In ceea ce priveste Pro Infrastructura ce sa zic, sunt in campanie electorala asa cum sta bine oricarui ONG .. evident pt propasirea USR si a lor .. daca ajunge USR in guvern. As face pariu pe orice ca daca era USR la transporturi era perfect orice cu UMB in frunte 😂

    • Traseul a fost asa ales sa coste cât mai mult și sa nu se poată finaliza veci. Dealurile de la nadasel la Meseș sunt falii înclinate spre est. Versanți de vest sunt gresii iar versanți de Est argile. Sa mers pe estul dealurilor în loc sa meargă pe vestul lor.Adica drumul roman antic cluj porolisum,o zona cu gresii extrem de stabile și traseu plan care nu necesita nici un viaduct.

  2. Constat, fara a fi surprins, că aceasta pro infrastructura nu face altceva decât să scoată în evidență nereușitele. O face cu mare satisfacție, pe modelul “v-am spus noi că nu…..” Altceva nu aveți de făcut? Luati-va eventual niste semințe să vă treacă timpul mai cu folos. Pentru că ce să vezi, sunteți inutili.

    • Problema nu e proifrastructura si legatura lor evidenta cu USR si in consecinta cu opozitia si alegerile de la anu’. Problema e cu media care se uita doar la astia care oricum n-au construit nici macar un gard dar se dau specialisti in infrastructura.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *