Marile companii auto europene nu vor avea mult timp la dispoziţie pentru a-şi restructura operaţiunile şi liniile de producţie, pentru a concura cu grupurile chineze care se extind rapid, iar tarifele vamale mai ridicate ar avea un impact prea redus, au apreciat directorii din industria auto la un eveniment organizat de Reuters la Munchen, citat de Agerpres.
Comisia Europeană (CE) a lansat în octombrie o investigaţie asupra industriei chineze de vehicule electrice. Ancheta, programată să dureze 13 luni, caută să stabilească dacă vehiculele electrice mai ieftine produse în China beneficiază în mod incorect de subvenţii de stat. Executivul comunitar ar putea impune noi taxe vamale asupra vehiculelor electrice din China, pe baza rezultatelor investigaţiei.
Preşedintele CE, Ursula von der Leyen, a declarat joi că Europa va avea „o abordare diferenţiată” privind investigaţia şi orice potenţiale taxe vamale impuse „vor corespunde nivelului daunelor”.
Dar directorii din industria auto susţin că Bruxelles-ul nu poate împiedica faptul că vehiculele electrice mai ieftine din China vor afecta vânzările producătorilor auto europeni.
Anul trecut, cota de piaţă a companiilor din China pe segmentul EV din Europa a urcat la 19%, de la 16% în 2022, conform datelor Rhodium Group.
„Şi fereastra se închide. Din punctul meu de vedere, avem doi sau trei ani. Dacă nu ne mişcăm rapid, va fi într-adevăr dificilă supravieţuirea industriei auto germane. Astăzi nu mai este dimensiunea cea care garantează supravieţuirea, ci viteza”, a apreciat Thomas Schmall, membru al board-ului Volkswagen, cel mai mare producător auto european.
Şeful Stellantis, Carlos Tavares, susţine că firmele auto „nu au prea mult timp” să-şi ajusteze afacerile şi depind de eliminarea „haosului din domeniul reglementării şi a birocraţiei din regiune”.
Creşterea exporturilor auto din China şi perspectiva apariţiei fabricilor chinezeşti în Europa forţează producătorii auto de pe continent să exploreze parteneriate cu rivalii, să pună presiune pe furnizorii de componente să reducă costurile şi să intensifice discuţiile cu sindicatele din Europa privind viitorul uzinelor şi al locurilor de muncă, au apreciat directorii din industria auto.
Renault şi VW au renunţat la planurile de a dezvolta vehicule electrice accesibile din cauza divergenţelor privind locul în care ar fi putut fi fabricat noul model.
Producătorii auto europeni „se confruntă cu o asimetrie în privinţa concurenţei”, nu doar din China ci şi de pe urma subvenţiile EV din SUA. „În final, cel mai bun lucru pe care îl poţi face este să fii competitiv”, a afirmat directorul general al Renault, Luca de Meo.
Stellantis lansează un model electric mic Citroen la preţul de 20.000 euro, care, susţine Tavares, „este la preţul potrivit” pentru a concura cu producătorii auto din China.
Tarifele vamale pot temporar să reducă sau să elimine avantajul în materie de costuri pe care îl au producătorii auto din China de pe urma lanţurilor lor de aprovizionare.
Dar companiile auto din Germania avertizează asupra consecinţelor unor astfel de măsuri dacă China îşi pune în practică ameninţările şi impune tarife vamale suplimentare la coniacul franţuzesc sau la maşinile fabricate în Europa de Mercedes-Benz, VW sau BMW.