Distrigaz Sud Rețele, cel mai mare distribuitor de gaze autohton, deținut de grupul Engie, spune că este sufocat de cererile de racordare și are probleme cu lipsa forței de muncă. Distribuitorul a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de cereri de racordare, de patru ori mai mare față de perioada anterioară modificărilor legislative aduse, începând cu finalul anului 2020 și pe parcursul lui 2021, potrivit datelor transmise de companie la cererea Economedia.
Potrivit distribuitorului, capacitatea operatorilor economici care realizează lucrările de racordare este una limitată din cauza lipsei de forță de muncă. Astfel, deficitul forței de muncă calificate, împreună cu neprezentarea firmelor executante la anumite licitații lansate de Distrigaz Sud Rețele a condus, în anumite cazuri, la o situație de blocaj operațional și, implicit, la întârzieri în finalizarea proceselor de racordare.
În acest context, pentru a putea onora cererile, aproximativ 60% din bugetul total de investiții a fost alocat doar pentru lucrările de extindere și racordare ale clienților companiei. Rețeaua de distribuție a fost extinsă, în doar un an, cu 560 km, echivalentul distanței București-Timișoara, și au fost racordați la sistemul de distribuție a gazelor naturale 90.000 de noi clienți.
Distribuitorii nu mai pot refuza clienții care cer racordarea la gaze
Operatorul de distribuție nu mai poate refuza solicitările de racordare la sistemul de distribuție a gazelor naturale și este obligat să asigure, în limita planurilor anuale de investiții și în condiții de eficiență economică, finanțarea și realizarea lucrărilor de extindere a sistemului de transport sau de distribuție în vederea racordării tuturor solicitanților aflați în perimetrul concesionat.
În cazul clienților finali casnici, contravaloarea lucrărilor necesare realizării racordării la sistemul de distribuție a gazelor naturale se suportă integral de către operatorul sistemului de distribuție a gazelor naturale, până la limita valorii medii a unui racord, stabilită pe baza unei metodologii aprobate de ANRE.
Având în vedere faptul că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 143/2021 a intrat în vigoare la data de 31.12.2021, noile prevederi se aplică pentru soluționarea de către operatorii sistemelor de distribuție a gazelor naturale a cererilor de racordare la sistemul de distribuţie a gazelor naturale înregistrate începând cu data de 31.12.2021.
Potrivit noii legislații, aplicată de la începutul acestui an, finanțarea lucrărilor de racordare este asigurată de către distribuitori, ulterior fiind recunoscute costurile în facturile plătite de toți consumatorii. Altfel spus, pentru racordarea unui client la rețeaua de gaze, în vârf de munte, vom plăti toți. La fel plătim și pentru o firmă care dorește să-și racordeze clădirile la energie electrică sau gaze naturale. În plus, o astfel de măsură creează și discriminare față de cel care a plătit, până anul trecut, pentru propria racordare. Pe lângă faptul că a suportat singur costurile cu racordarea proprie, acesta ar urma să plătească și pentru racordarea celorlalți.
Economedia: Ce efect au asupra companiei noile reguli aplicate? Câte cereri de racordare ați primit în acest moment?
Distrigaz: Reglementările aplicabile procesului de racordare la rețeaua de distribuție a gazelor naturale au suferit mai multe modificări succesive, într-o perioadă relativ scurtă de timp, de circa un an și jumătate.
În urma acestora, am înregistrat o creștere semnificativă a numărului de solicitări de racordare, începând cu finalul anului 2020 și pe tot parcursul anului 2021, de patru ori mai mare raportată la perioada anterioară modificărilor legislative aduse. Pentru o bună gestionare a acestui aflux de solicitări a fost necesară modificarea corespunzătoare a fluxurilor informatice și redimensionarea corespunzătoare a resurselor umane implicate în proces, atât a celor interne, cât și a celor externalizate. De exemplu, este important de precizat că proiectarea și execuția lucrărilor de racordare se realizează prin intermediul operatorilor economici autorizați de A.N.R.E., iar capacitatea acestora de a putea răspunde numărului foarte mare de cereri de racordare este una limitată, condiționată de forța de muncă. Deficitul forței de muncă calificate pentru a executa aceste lucrări coroborat cu neprezentarea firmelor executante la anumite licitații lansate de Distrigaz Sud Rețele a condus, în anumite cazuri, la o situație de blocaj operațional și, implicit, la întârzieri în finalizarea proceselor de racordare, în ciuda eforturilor companiei de a implementa o procedură de achiziție dinamică.
Efortul operațional a fost dublat și de unul investițional. Distrigaz Sud Rețele a suplimentat bugetul stabilit inițial pentru anul 2021 cu aproximativ 50 milioane euro. Astfel, în anul 2021, compania a realizat investiții totale în rețea de 560 MRON, din care circa 325 MRON, reprezentând aproximativ 60% din bugetul total de investiții, au fost alocați doar pentru lucrările de extindere și racordare ale clienților companiei. Rețeaua de distribuție a fost extinsă, în doar un an, cu 560 km, echivalentul distanței București-Timișoara, și au fost racordați la sistemul de distribuție a gazelor naturale 90.000 de noi clienți.
În cât timp estimați că le puteți onora?
Termenele aferente procesului de racordare la sistemul de distribuție sunt reglementate prin Regulamentul de racordare aprobat de A.N.R.E. și variază în funcție de etapa în care se află documentația respectivă (în analiză, în etapa de întocmire a documentelor pentru obținerea autorizației de construire sau în etapa de execuție propriu-zisă). Etapa de obținere a autorizației de construire și a avizelor necesare este cea, care, de regulă, durează mai mult din acest proces și nu este în controlul nostru. Analizăm și tratăm fiecare solicitare conform etapelor necesare.
Care este costul estimat pentru aceste racordări și în cât timp considerați că vă veți putea recupera această cheltuială?
Procesul de racordare este o prioritate pentru companie, însă trebuie avut în vedere și faptul că o parte dintre clienții casnici care solicită racordarea la rețeaua de distribuție nu-și pot permite ulterior să suporte costurile realizării instalației de utilizare și a consumului efectiv de gaze naturale, care nu sunt neglijabile.
De la începutul anului 2022 am înregistrat circa 7.000 de cereri de racordare la sistemul de distribuție a gazelor naturale. Cererile de racordare pentru clienții casnici vor fi onorate în limita bugetelor anuale de investiții și în funcție de criteriile de eficiență economică. De asemenea, trebuie ținut cont și de capacitatea operațională a operatorilor economici care proiectează și execută lucrările de racordare. În anul 2022 bugetul de investiții se va menține la un nivel similar cu cel din anul precedent, prioritatea fiind, în continuare, extinderea rețelei de distribuție a gazelor naturale, pentru care se va aloca circa 65% din bugetul total al activității de distribuție. Astfel, în 2022, ne propunem să extindem rețeaua de distribuție cu circa 500 km și să menținem același ritm de număr de clienți noi conectați ca și în anul 2021.