Ministerul de Interne vrea să își crească semnificativ numărul de posturi, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere publică și consultat de Economedia.ro. Proiectul prevede suplimentarea schemei cu 8.500 de posturi, din care 146 de militari (121 ofițeri, 25 de maiștri militari) și 8.400 personal civil, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere publică.
Dacă proiectul va fi aprobat, angajările se vor face începând din acest an și până în 2025. În nota de fundamentare, impactul financiar al cheltuielilor de personal în bugetul de stat este în medie de 264 de milioane lei anual, adică circa 55 de milioane de euro. Din aceste sume, 187 milioane de lei vor fi cheltuieli suplimentare la bugetul de stat, restul întorcându-se la buget sub formă de asigurări sociale și impozit pe venit.
Anul cu cel mai mare impact bugetar va fi 2025, când bugetul de stat va trebui să suporte o cheltuială suplimentară de 340 de milioane de lei.
Majoritatea celor nou-angajați vor fi alocați Inspectoratului General pentru Situații de Urgență și a structurilor subordonate, confom memoradumului „Redresarea Inspectoratului”, aprobat de către premierul Florin Cîțu și citat în nota de fundamentare a proiectului.
Proiectul de hotărâre de govern nu specifică dacă angajările se fac prin concurs, dar metodele de angajare IGSU presupun că personalul necesar se recrutează din școlile specializate, Academia de Poliție, Facultatea de Pompieri și Școala de Subofițeri Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldești. Prin urmare, este de presupus că și aceste unități de învățământ vor suplimenta numărul de locuri propuse pentru școlarizare.
“Orientarea către această categorie de personal prezintă următoarele avantaje: – oferă posibilitatea de ocupare a posturilor de subofițer din structurile de intervenție cu personal deja pregătit și cu experiență în domeniu, prin formarea de subofițeri din rândul soldaților și gradaților profesioniști; – creează condițiile încadrării unor persoane cu contract pe o durată determinată la a cărui termen de expirare instituția poate opta între a reînnoi sau nu contractul; – implică cheltuieli cu personalul net inferioare costurilor care ar fi generate de creșterea numărului de subofițeri; – asigurarea crearea unei structuri de tip „piramidal” la nivelul subunităților de intervenție, pe viitor ponderea urmând să o reprezinte categoria soldaților și gradaților profesioniști, subofițerii urmând a fi menținuți în funcții de conducere și coordonare primară a intervenției” – citat din HG.
În urmă cu doi ani, secretarul de stat Raed Arafat declara că deficitul de personal la IGSU este de circa 40.000 de persoane. Doar pompierii ar fi avut nevoie de încă 13.000 de persoane. Acum structura are circa 30.000 de angajați,
IGSU este condus de general –maior Dan-Paul Iamandi, secondat de coloneii Cristian Radu, Miron-Adrian Chichișan și Benone-Gabriel Duduc. Ministrul de Interne este liberalul Lucian Bode.
Potrivit site-ului propriu, obiectivul fundamental al activității desfășurate de IGSU vizează eficientizarea acțiunilor de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență, în vederea menținerii sub control a riscurilor și asigurării stării de normalitate a vieții comunităților umane și este atins prin multitudinea de activități de prevenire și intervenție pentru stingerea incendiilor, descarcerare și prim-ajutor SMURD, salvarea persoanelor și limitarea pagubelor produse de inundații, alunecări de teren, mișcări seismice, epidemii, epizootii, înzăpeziri, secetă, asistența persoanelor aflate în situații critice, intervenția la accidente tehnologice, radiologice, nucleare, biologice sau alte tipuri de calamități naturale sau antropice.
Inspectoratul general și structurile teritoriale au în componență 42 de centre operaționale și peste 280 subunități operative.