Parlamentul European va dezbate, în această săptămână, o rezoluție a Comisiei pentru transport (TRAN) care îndeamnă statele membre UE să includă sectorul turismului și al călătoriilor în planurile naționale de redresare în urma pandemiei de COVID-19 și să ia în considerare reducerea temporară a TVA-ului pentru aceste servicii.
Dezbaterea urmează să aibă loc miercuri, 24 martie, iar votul, joi, rapotor fiind Cláudia Monteiro de Aguiar (grupul PPE).
Potrivit TRAN, 27 de milioane de persoane sunt angajate direct sau indirect în sectorul turismului, ceea ce reprezintă 11,2 % din totalul locurilor de muncă din UE. Turismul a contribuit la produsul intern brut (PIB-ul) al UE cu 10,3 % în 2019.
Datele, prin care Comisia de transport argumentează necesitatea adoptării unei strategii a UE pentru un turism sustenabil, mai arată că sectorul turismului și al transporturilor a fost printre cele mai afectate de COVID-19: cel puțin 6 milioane de locuri de muncă, precum cele ale lucrătorilor sezonieri și ale persoanelor în situații vulnerabile, sunt în pericol în UE.
De asemenea, restricțiile de călătorie introduse ca răspuns la pandemie continuă să afecteze puternic turismul mondial și european, cele mai recente date indică o scădere cu 70 % a numărului de sosiri turistice internaționale în 2020.
În 2020, numărul de turiști internaționali care au vizitat Europa, prima destinație turistică a lumii, a fost cu 66 % mai mic în prima jumătate a anului și cu 97 % mai mic în al doilea semestru. Întrucât 22,6 milioane de persoane erau angajate în sectorul turismului în 2019, ceea ce reprezintă 11,2 % din totalul locurilor de muncă din Uniune, și întrucât acest sector a contribuit cu 9,5 % la PIB-ul Uniunii, s-a constatat că această scădere bruscă s-a datorat, parțial, lipsei de coordonare dintre statele membre în ceea ce privește călătoriile. Lipsa unor criterii comune și măsurile naționale și regionale diferite aplicate de administrațiile din fiecare stat membru și din regiunile ultraperiferice a creat confuzie și neîncredere în rândul călătorilor, se precizează în nota de fundamentare.
Citește aici propunerea Comisiei TRAN
Potrivit documentului, turismul are un impact asupra schimbărilor climatice, contribuind la 8 % din emisiile globale de CO2. În plus, în 2018, 51,7 % dintre unitățile de cazare turistică din UE se aflau în zone costiere și maritime, care sunt deosebit de vulnerabile la efectele schimbărilor climatice, în timp ce 32,9 % dintre acestea se aflau în zone rurale.
Raportul notează că au apărut noi tendințe în turism, în principal ca urmare a digitalizării, inclusiv forme alternative de turism, cum ar fi ecoturismul, agroturismul și turismul rural și turismul medical,
TRAN consideră că sprijinul financiar continuu pe termen scurt este esențial pentru supraviețuirea sectorului turismului.
„Actuala criză ar trebui să determine Comisia și statele membre să recunoască pe deplin importanța industriei turismului, să o integreze pe deplin în planurile de dezvoltare europene și naționale, să îmbunătățească calitatea ofertei sale, să o facă mai sustenabilă și mai accesibilă pentru toți și să lanseze investiții publice și private îndelung așteptate în digitalizarea și modernizarea generală a sectorului”, se precizează în document.
„Invită Comisia să încurajeze statele membre să stabilească temporar cote reduse de TVA pentru serviciile de călătorie și turism, însoțite de un pachet special de stimulente pentru toate microîntreprinderile și IMM-urile pentru perioada 2020-2024, în scopul de a reduce la minimum numărul falimentelor și a menține locurile de muncă și drepturile lucrătorilor din industria europeană a turismului”, prevede documentul.
Carantina, doar ca ultimă opțiune. Pledoarie pentru certificatul de călătorie
Propunere de rezoluție solicită statelor membre să pună integral în aplicare, „fără întârziere”, criteriile comune și coordonate pentru călătoriile în condiții de siguranță, facilitând implementarea formularului UE de localizare a pasagerilor, în format digital, atunci când este posibil, și să instituie un protocol comun și nediscriminatoriu al UE privind siguranța sanitară pentru testarea înainte de plecare, care ar trebui să fie fiabil și accesibil, inclusiv tehnologii de testare rapidă, teste PCR și altele;
În privința carantinei, Comisia TRAN consideră că aceasta ar trebui să rămână un instrument de ultim resort, dar, după caz, durata ei ar trebui redusă la un număr minim de zile, care ar trebui armonizat în întreaga Uniune.
„Orice restricționare a libertății de circulație trebuie să fie proporțională, temporară și legată în mod clar de pandemia de COVID-19”, se precizează în document.
De aceea, proiectul invită Comisia Europeană și statele membre să elaboreze „în mod prioritar” certificatul comun de vaccinare, precum și un sistem de recunoaștere reciprocă a procedurilor de vaccinare în scopuri medicale
De asemenea, proiectul de rezoluție îndeamnă Comisia să introducă „o marcă UE de certificare a igienei”, care ar trebui să certifice activitățile turistice, asigurând conformitatea cu standardele minime de igienă pentru prevenirea și controlul virusului COVID-19 și al altor posibile infecții.
Sursa foto: Pixabay