Sectorul băuturilor răcoritoare din România a fost sub asalt în ultimii doi ani, trei lucruri afectând industria: creșterea TVA, introducerea taxei pe zahăr și implementarea sistemului de garanție-returnare, a declarat Dragoș Mănescu, Asociația Națională de Băuturi Răcoritoare (ANBR), într-o discuție cu jurnaliștii. Potrivit lui, din aceste motive, anumiți producători își regândesc planurile din România.
„În ultimii doi ani, sectorul băuturilor răcoritoare a fost practic sub un asalt. Am avut pe de o parte o creștere a TVA-ului, de la 9% la 19%. Pe de altă parte am avut introducerea taxei pe zahăr de anul trecut și este singura industrie care a fost taxată și asta este o mare problemă. Taxa pe zahăr a venit oarecum neașteptat. Este o taxă discriminatorie, este singura industrie taxată pentru zahăr. În studiile europene, consumul de zahăr din băuturile răcoritoare este undeva sub 3%. Există mult mai multe alte produse care au mult mai mult zahăr și cu toate astea nu sunt taxate în niciun fel. În momentul în care doar tu, ca industrie, ești taxat dintr-o dată, și percepția consumatorului în privința răului pe care-l fac băuturile răcoritoare este extrem de negativă. Iar sistemul SGR tot producătorii l-au susținut, deși nu doar cei din băuturile răcoritoare. Am avut astfel trei lucruri care au afectat substanțial activitatea industriei noastre”, a declarat Mănescu.
Conform lui, taxa pe zahăr se simte în volumele de vânzări ale companiilor. „Taxa pe zahăr nu se simte în export. Ca valoare, noi nu avem o scădere. De ce? Pentru că ai o creștere de TVA, înseamnă venituri mai mari. Ai taxă pe zahăr, dintr-o dată prețul este mai mare, deci nu ai o scădere ca valoare. Dar, ca volum, pe studiile pe care le-am făcut noi, avem o scădere numai anul trecut de 6% an la an”, explică el.
Astfel, din cauza acestor schimbări simultane din piață, în cadrul companiilor s-a creat un sentiment negativ, potrivit reprezentantului Asociației: „Nu spun că nu se vor mai face investiții. Dar toată lumea în acest moment zice „hai să vedem ce se întâmplă în următoarele șase luni, să vedem dacă merită să mergem mai departe””.
În plus, la nivel de grup, anumite companii se gândesc de ce să mai dezvolte capacități în România, în afară de cele existente, când pot mai degrabă să aleagă alte țări în care să facă acest lucru, spune el.
De asemenea, Mănescu susține că la nivel european industria de băuturi răcoritoare la nivel european a fost în expansiune cu circa 5-12%, în timp ce în România s-a înregistrat o scădere. „Mai mult decât atât, industria alimentară din România a fost cel puțin în stagnare, dacă nu chiar expansiune pe anumite zone. Or, în această perioadă de expansiune, industria de băuturi răcoritoare a avut de fapt o scădere. În această cheie trebuie de fapt gândite lucrurile. Dacă tu ai -6% când ceilalți cresc cu 10% sau cu 5%, ai de fapt o scădere reală de 13%”, mai explică el.
Drept urmare, toate aceste lucruri puse cap la cap înseamnă pentru producătorii de băuturi răcoritoare cel puțin o perioadă de expectativă, spune Mănescu. „Nu am informații că companiile vor pleca de pe piață. Nu se pune problema, România este o piață matură, sănătoasă. Dar sunt multe semnale de alarmă care îi fac pe producători să se gândească. Mai ales că producătorii fac parte din grupuri europene, iar în Europa lucurile merg bine. În state precum Danemarca s-a eliminat taxa pe zahăr”, mai arată reprezentantul Asociației.