Drulă acuză CNAIR că a ținut „la sertar” proiectul pentru lărgirea Autostrăzii București – Pitești la 3 benzi pe sens / Noul proiect include și autostrăzile A2 și A3

Pasaj centura A 1 Militari

Licitația pentru proiectul de lărgire la 3 benzi/sens al Autostrăzii A1 București – Pitești a fost ținut la sertar din toamna anului 2021, de la ieșirea USR de la guvernare și până în februarie 2023, acuză fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă. Pe 2 martie 2023, CNAIR a scos la licitație Studiul de Fezabilitate pentru lărgirea celor trei autostrăzi care pornesc din București: A1 București – Pitești (integral, 110 km), A2 București – Constanța pentru segmentul până la Fundulea (24 km) și A3 București – Ploiești de la Moara Vlăsiei la nodul rutier Dumbrava, intersecție cu A7 (Autostrada Moldovei), iar ofertele pot fi depuse până pe 13 aprilie.

„Autostrada București – Pitești este din ce în ce mai aglomerată și va fi și mai aglomerată după ce se termină bucata Pitești – Sibiu. În 2021 începusem un proiect, faza de proiectare pentru a treia bandă, o să fie în curând nevoie de trei benzi… ajungem și noi la stadiul ăsta în România. În vara anului 2021 noi lăsasem proiectul ăsta gata pentru lansarea licitației pentru proiectare”, afirmă Cătălin Drulă.

Liderul USR afirmă că a discutat la telefon despre acest proiect cu fostul secretar de stat în ministerul Transporturilor Horațiu Cosma care a subliniat că, după un an și jumătate, în proiectul inițial au fost incluse și tronsoanele de pe A3 București – Ploiești și A2 București – Fundulea

„În vara anului 2021 am lucrat la caietul de sarcini și eram pe ultima sută de metri, din momentul ăla, după ce am plecat, PNL-ul și apoi ministrul Grindeanu l-au băgat complet la sertar și abia recent s-au trezit și ei, în ultimele săptămâni că e o problemă pe A1, A2 și A3 și e nevoie de lărgire, deci le-a luat un an și jumătate să continue un proiect început”, a declarat Horațiu Cosma.

În mai 2021, CNAIR scotea la licitație expertiza tehnică pentru reabilitarea Autostrăzii A1 Bucureşti – Piteşti, tronsonul cu o lungime de 34 de kilometri dintre Capitală şi localitatea Vânătorii Mici din judeţul Giurgiu. A1 Bucureşti – Piteşti este prima autostradă din România, construită între anii 1967 şi 1972, iar în perioada 1997 – 2000 a avut singura reparaţie majoră.

Studiul de Fezabilitate pentru lărgirea celor 3 autostrăzi care pornesc din București durează 18 luni

„Scopul principal al obiectivului este reprezentat de creșterea etapizată a capacității de transport A autostrăzilor A1 (sectorul București – Pitești) A2 (București – Fundulea) și A3 (Moara Vlăsiei – Dumbrava), respectiv transformarea în sectoare de autostradă cu trei benzi pe sens. Documentația tehnică va trata identificarea de soluții etapizate pentru creșterea capacității de transport astfel încât traficul pe A1, A2 și A3 să se desfășoare în condiții de siguranță și confort, corespunzător cerințelor traficului actual și de perspectivă pe o durată de 30 de ani prin realizarea unor soluții tehnice moderne”, arată CNAIR.

Contractul pentru Studiul de Fezabilitate are o durată de 18 luni, valoarea este cuprinsă între 19,5 și 23 de milioane de lei, iar ofertele pot fi depuse până pe 13 aprilie. „Obiectul prezentului Contract de Servicii este elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru Largire la 3 benzi pe sens a autostrazii A1, Bucuresti – Pitesti, Studiului de Fezabilitate pentru Largire la 3 benzi pe sens a autostrazii A2 Bucuresti – Fundulea si Revizuirea Studiului de fezabilitate Largire la 3 benzi pe sens a autostrazii A3 Moara Vlasiei – Dumbrava, in conformitate cu prevederile Caietului de Sarcini si ale legislatiei in domeniu”, potrivit documentației SEAP.

Autostrada A1 București – Pitești este una dintre cele mai aglomerate rute din țară, pe tronsonul Ciorogârla – Militari (Iuliu Maniu/intrare pe Centură) cozile fiind pe mai mulți kilometri. Pentru A3 Moara Vlăsiei – nod Dumbrava lărgirea este necesară pentru că, din 2024-2025, Autostrada București – Ploiești va prelua o mare parte a traficului de pe DN 2 București – Bacău (E 85). În cazul Autostrăzii Soarelui, în sezonul estival, tronsonul București – Fundulea este deosebit de aglomerat, iar din această toamnă urmează să se circule pe primii kilometri ai Autostrăzii A0 București Sud, cele două loturi Alsim Alarko Bragadiru – Vidra – Autostrada Soarelui (33 km).

Contractul pentru Studiul de Fezabilitate care va da soluțiile tehnice pentru lărgirea celor trei autostrăzi este finanțat din fonduri europene nerambursabile, a transmis șeful CNAIR Cristian Pistol.