Proiectul Autostrăzii Ploiești – Brașov este blocat la doar 5% după un an și jumătate de mandat al ministrului Sorin Grindeanu, acuză liderul USR, fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă. Contractul pentru proiectarea la cheie (studiu de fezabilitate, proiect tehnic) a fost semnat la începutul anului 2021 cu Consitrans și are termen de 30 de luni pentru Studiul de Fezabilitate și 6 luni pentru Proiect Tehnic, deci în septembrie trebuie predat SF-ul, ordinul de proiectare fiind dat în martie 2021.
Reacția lui Drulă vine după ce, duminică, ministrul Sorin Grindeanu a promis că până la sfârșitul anului va fi scos la licitație pentru execuție „ciotul” Ghimbav – Cristian, primul contract din proiectul actual al Autostrăzii A3 Ploiești – Brașov.
Drulă ilustrează printr-o hartă că blocajele sunt în stațiunile de pe Valea Prahovei și chiar înainte, pentru că la Comarnic se intră pe „gâtuirea” cu o bandă/sens la urcare.
„Enervarea de duminică când deschizi știrile: Grindeanu vorbind despre autostrada Ploiești-Brașov. Chiar mă întrebam cum ar putea să coafeze un eșec total suprapus fix pe mandatul lui. Adică realitatea că după 1 an și jumătate de mandat al său, proiectarea e blocată și realizarea studiului de fezabilitate la un stadiu de 5%. Nici măcar traseul final nu e ales și de-abia după alegerea traseului începe munca grea. Am primit și răspunsul. De la aiureli factuale aproape comice: “prima fază de proiect avea 160km”. (Realitatea e că proiectul are 110km+/-2km, în funcție de variantă). Și până la tupeu pe care l-am mai văzut la pesediști: ne anunță că până la sfârșitul anului crede că se poate lansa o bucată de autostradă, între Ghimbav și Cristian. Doar că are 5km și nicio legătură cu dopul din Valea Prahovei, e în depresiune pe teren plat, lângă Brașov. Cum e, Sorine, că îmi aduc aminte când ai preluat mandatul că erai supărat că e prea mult timp pentru realizarea studiului de fezabilitate, tu îl făceai mai repede… Cum e, că mai sunt 3 luni (termen contractual: septembrie 2023) și studiul ar trebui să fie gata și tu n-ai nici traseul ales? Adică nici 10% din activitățile necesare ca să ajungi să ai ceva gata pentru licitație? N-ar fi mai decent să taci sau să-ți ceri scuze că nu te pricepi și sub tine a stat blocat cel puțin 2 ani un proiect esențial pentru România? Cer prea mult?”, a transmis Drula.
Invitat la Digi24, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a spus că în faza inițială autostrada ar fi avut 160 de kilometri (n.r proiectul Consitrans era cu o lungime de 120 km) și nu a acceptat un cost de 8 miliarde de euro pe care bugetul nu l-ar putea susține. Ulterior, CNAIR a propus un traseu cu doar 105 kilometri de construit și viteză limitată la 80 km/h prin viraje mai strânse, după cum Economedia a explicat aici.
„Prima fază de proiect ne ducea la un cost de vreo 8 miliarde Euro pe 160 de kilometri (170 km e distanța totală între București și Brașov) ceea ce este incredibil… așa ceva. Nu peste tot trebuie să merg prin tunel, nu peste tot trebuie să ținem cont de ceea ce spun autoritățile locale, am reduc costurile la 4 miliarde. Pe partea de Brașov, Cristian, Ghimbav și așa mai departe eu sunt optimist că acel lot îl putem scoate până la sfârșitul anului la licitație. Toată acea bucată pe zona Brașov, cu Ghimbav, Cristian, legătura pe treaba aceea. Dacă se lucrează foarte bine cred că toate studiile de fezabilitate se pot finaliza, așa, lucrându-se foarte bine la sfârșitul anului viitor și aplicat. Poate fi un termen pentru a scoate la licitație pentru execuție diferența”, a afirmat Sorin Grindeanu.
Tronsonul de doar câțiva kilometri pe care l-a menționat ministrul Grindeanu va face practic legătura între nodul rutier de la Ghimbav al Autostrăzii Brașov – Făgăraș (contract de proiectare cu Search prelungit pentru 2024) și Centura Râșnov (Autostrada Râșnov – Cristian de 6,3 km).