Autoritatea pentru Reformă Feroviară va semna „în cel mult două luni” contractul cu producătorul Alstom pentru achiziţia a 20 de trenuri electrice noi cu posibilitatea de suplimentare a contractului la 37 de rame, a anunţat ministrul Cătălin Drulă, într-o declaraţie de presă la Ministerul Transporturilor.
Trenurile vor avea o capacitate de 350 de locuri, iar contractul poate fi semnat după ce a rămas o singură ofertă prin efectele OUG care exclude companiile din China de la licitaţiile publice, a explicat ministrul.
„Avem investiţii demarate şi vor fi semnate contracte… în cel mult două luni semnăm contractul pentru 20 de trenuri nou-nouţe, moderne de ultimă generaţie, cu opţiune de a cumpăra încă 17 şi eu cred că ar fi o idee excelentă să cumpărăm 37 de rame. Discutăm de finanţare şi mă voi lupta să avem aceşti bani în special din fonduri europene. Ramele vor avea aproximativ 350 de locuri. Este parte din soluţia de viitor şi nu cârpeala de zeci de ani, că reparăm locomotive vechi de 40 de ani, oamenii încercând să facă minuni”, a precizat el.
Întrebat despre posibilitatea de noi contestaţii pentru această licitaţie, Drulă a explicat că este ultima şansă pentru ARF să încheie această licitaţie (n.r Drulă a susţinut de mai multe ori că instituţia nu şi-a făcut treaba şi că ar putea fi desfiinţată), iar oferta Asltom pentru trenuri inter-regionale a rămas singură după excluderea asocierii CRRC Qingdao – ASTRA ARAD.
ARF a lansat pe 3 aprilie o licitaţie de 1,3 miliarde lei pentru 20 de rame electrice Inter-Regionale (RE-IR), care poate fi extinsă până la 3,7 miliarde lei.
O altă licitaţie pe care ARF încă nu a reuşit să o încheie este cea pentru 40 de rame electrice regionale de 1,7 miliarde lei, procedură trecută prin mai multe serii de contestaţii.
Ultimele trenuri noi pe care le-a cumpărat CFR Călători sunt automotoarele Desiro, „Săgeata Albastră”, aproximativ 100 de unităţi, în urmă cu mai bine de 15 ani. Materialul rulant nou care ar putea fi livrat operatorilor feroviari din ţară (CFR Călători şi privaţi) ar însemna o „gură de oxigen”, în contextul liberalizării serviciilor din 2023, atunci când firme puternice din Europa Centrală şi de Vest vor participa la licitaţii pentru cele mai bune trasee.